Beste Allen, Van een vriend kreeg ik een OS Max FSR 108 BX1. Uiterlijk verkeert de motor in goede staat. De motor heeft gelopen. Bij het ronddraaien van de prop in de goede richting is de compressie zeer laag. Bij het rechtsom draaien is de compressie zeer goed. Is hier een verklaring voor te geven? Ik moet de motor nog open maken. Ik begrijp dat een ingeklemde zuigerveer een lage compressie kan geven maar dat zou dan toch twee kanten op moeten werken? Wellicht weet er iemand raad. Nieuwe zuigerveer is voor dit type gelukkig nog te koop. Groeten, Maarten
Heeft te maken met dat bij achteruit draaien met de hand, tijdens de compressie de drijfstang in dezelfde hoek staat, als de arbeidsslag wanneer hij loopt (en wanneer de druk dus het hoogste is, en dus de hoek waaronder de zuiger en veer "inslijten"). Is heel normaal, 90% van mijn motoren doet precies hetzelfde, je hoeft niks te vervangen.
Ik ben net naar de schuur gelopen, want heb dezelfde motor op mijn Gangster 75 zitten. Warempel, die heeft hetzelfde verschijnsel, wat me nooit was opgevallen. Loopt en start perfect, dus niks aan doen en lekker mee gaan vliegen.
Als je de motor linksom draait zal de zuiger aan de linkerkant tegen de cilinder aan liggen en aan de overkant ietsje "los" van de wand komen, draait de motor de andere kant op dan is dat andersom. Als de opening van de zuigerveer wordt afgedekt door de zuiger aan de kant waar deze tegen de cilinder aan drukt dicht deze een stuk beter af dan wanneer de opening aan de andere kant zit. Je hebt dus de beste afdichting tijdens de arbeidsslag en ietsje minder bij de compressieslag. In bedrijf draait de motor sneller en zit er meer olie tussen de zuigerveer, dan merk je niks van dit verschil. Zuigerveren moet je laten zitten en de motor liever niet openmaken tenzij hij erg vervuild is. Niks aan de hand dus en lekker mee gaan vliegen.
Zoals ik al zei, de meeste van mijn motoren doen dit, groot of klein (let wel: de motoren met zuigerveer, bij de ABC en aanverwantte typen merk je er veel minder van).
Dank voor alle snelle reacties en uitleg. Blijft leuk het forum. Ik ga deze op een testbank zetten en zal de resultaten posten. Het aanwerpen tegen zo weinig weerstand zal even wennen zijn. Groeten, Maarten
Dat is de grap van een zuigerveer: als hij een beetje "nat" is, en de zuiger heeft voldoende snelheid, dan dicht hij wél af....
Ja, wat Brutus schrijft reactie compressie. Toch kan een zuigerveer ook z'n veerkracht verliezen. Andere reden kan iets koolvorming zijn, waardoor de zuigerveer minder bewegingsvrijheid krijgt. Een clean-up kan dan helpen. Met een drup olie door het pluggat moet de compressie ook toenemen. Als de motor niet wil starten, spuit wat brandstof op de zuiger, snel plug er op en aanslaan. Had met een OS 50 SX... inverted gemonteerd, en opeens compressie volledig weg. Iets deed de zuigerveer blokkeren. Niet meer aan te slaan. Aan startmotoren doe ik niet of strikt zelden. Tjet brandstof er op, plug er op en direct aan de praat. Warm lopen... compressie volledig terug. Vuiltje geweest? Niet te zien. Ook geen sporen op de stalen bus bij latere inspectie... Maar start hem thans met kist ondersteboven... inverted altijd iets meer gepiel...
Dank je voor je reactie Bas. Ik lees je bericht net pas. Vooraf had ik inderdaad een drup olie erin gedaan. Motor gaf meteen geluid. Bleef nog wel lastig om hem aan de praat te krijgen. Draaide ook nog niet heel lekker door Mijn eerste pogingen waren buiten. Deze kan wel HARD terugslaan. Gelukkig had ik een zware handschoen aan. Gelet op de kou heb ik het geheel in de garage op een bok gezet en dat stevig verankerd. Met 3 PK geen risico nemen... In een warmere omgeving sprong de motor snel aan. Kennelijk moest deze gewoon weer even lopen. Is nu mooi los. Motortje draait nu lekker door en springt met 1 tik aan. Power is heel behoorlijk. Compressie is nu prima. Wellicht een vergelijkbaar verhaal als bij jou Bas. Hier ga ik veel plezier van hebben. Iedereen bedankt voor de reacties. Maar goed dat ik deze niet onnodig heb open gemaakt. Beste groeten, Maarten
Ook bij mij exact het zelfde verschijnsel bij diverse motoren. Echter eigenlijk nooit aandacht aangegeven. Leuk dat er dan toch meer mensen dit opvalt en er naar gaan vragen. Jan