os max 10 startproblemen

Ik heb een wat oudere OS MAX 10 fp motor op mn kyosho maar deze wil niet starten. Nochtans is alles wat nodig is ok:
Gloeiplug gloeit (type 8, ook al A3= type 6 geprobeerd)
Compressie is goed
Brandstof: 75% methanol, 25% ricinus olie, the old school way;), volgens de handleiding van de motor kan dit gebruikt worden.
Startmethode: rotostart
Carb: 2.5 omwentelingen uitgedraaid vanaf de gesloten positie (zoals volgens het boekje)

Krijg hem maar niet aan de praat, de motor zuigt wel brandstof aan want na een tijdje proberen starten komt er wat brandstof uit de uitlaat.

Iemand een oplossing?

Waarschijnlijk staat ie veel te rijk, waardoor de brandstof als vloeistof in de verbrandings kamer komt en niet als damp. Dan 'blust' de vloeistof de gloeiplug.
Zet de hoofdsproeier eens een stuk armer (indraaien).
Je kan ook de motor met een föhn of verfstripper (voorzichtig!) voor verwarmen; dan 'dampt' de brandstof ook beter...

OS motor

heb je de luchtschroef voor op de carburator wel half open gedraaid en ik vind een 8 een erg koude plug en zou liever voor een 3 gaan het zijn kleine motoren en lopen beter op een hetere plug en als hij brandstof aan zuigt danzal hij het zeker gaan doen.Succes

Waarschijnlijk staat ie veel te rijk, waardoor de brandstof als vloeistof in de verbrandings kamer komt en niet als damp. Dan 'blust' de vloeistof de gloeiplug.
Zet de hoofdsproeier eens een stuk armer (indraaien).
Je kan ook de motor met een föhn of verfstripper (voorzichtig!) voor verwarmen; dan 'dampt' de brandstof ook beter...

Kom ik dan niet in de problemen qua smering? Zal het eens proberen, kan de redenering wel volgen. Heb ook al voorgewarmd met een verfstripper maar hielp ook niet. Hetzelfde probleem had ik ook met mijn Helmut Bernhardt .20 motor.

heb je de luchtschroef voor op de carburator wel half open gedraaid en ik vind een 8 een erg koude plug en zou liever voor een 3 gaan het zijn kleine motoren en lopen beter op een hetere plug en als hij brandstof aan zuigt danzal hij het zeker gaan doen.Succes

Heb de luchtschroef op 1 tot 3mm open gezet maar zonder succes. Zal het morgen eens proberen met een hetere plug + wat armer mengsel. Hopelijk doet hij het. Heb nog een nieuwe kyosho GX-12 maar wil de originele motor behouden.

Vandaag startpogingen opnieuw mislukt.
Heb een A3 plug gebruikt en met een haardroger de motor egaal opgewarmd.
Bij een eerste poging de naald wat armer gezet (een kleine 2 omwentelingen open), gloeiplug uitgehaald en leek droog, gloeide goed
2de poging, een half draaitje rijker, gloeiplug droog.
3de poging nog eens een extra druppel brandstof gepomt, ook geen reactie. Er lijkt wel wat brandstof uit de crankshaft te lekken. Had tijdens een eerdere poging de backplate er af gehaald om eens te kijken en er stond brandstof in de crankcase.

Kan ik nog iets proberen?

Brandstof: 75% methanol, 25% ricinus olie, the old school way;), volgens de handleiding van de motor kan dit gebruikt worden.

Als het van origine een automotor is zou ik toch een brandstof met wat nitro en minder olie proberen.

Tja, en dan de toevoeging van nitro?
Wij gebruiken normaal iets van 16% nitro/75% methanol/9% olie in kleine auto motoren.... De nitro in de brandstof zorgt voor een mooie stabiele loop en iets meer power.

Ik zou toch een blikkie echte auto brandstof halen nu het met deze brandstof niet werkt. Nu ga je de oorzaak overal zoeken, behalve in de brandstof....

Back