OS Max 60FSR Welke versie

Hebben die zuigerveer-webra's een verchroomde bus dan?

Wist ik niet?

Groet, Bert

Als je de juiste staalkwaliteit hebt....

Ik zou zo gauw niet eens weten of chroom en zuigerveer een goede materiaalcombinatie is?

En effe een nikasil coating er in laten zetten, dat doe je ook niet zomaar even.. :D

Groet, Bert

Chroom en zuigerveer... Audi 100 series uit de jaren 60-70...
Die blokken hadden niet het eeuwige leven... :p

Ach... Staal? Daar is wel achter te komen. Maar bijkans kan je zo wat uit het schap harken... Wonderolie-effect? Mooie hoonsporen. Methanol verbrandingstemperatuur is niet zo hoog.... laat het een paar jaar draaien... als ik er een kist voor heb...
Maar jet juiste staal voorhanden is natuurlijk het mooist... nah....

Nikasil? Nee, zo een behandeling loont denk ik niet. Wel als je een brommer of motorfietsje wilt herstellen in oude glorie... etc.
Gr Bas

nicasiel is het goedkope groom
juist de hardverchoomde cylinder gingen het langste mee
en gaat perfect met een zuigerveer

Dat durf ik je niet na te zeggen, Jeroen, dat Nikasil het goedkope chroom is...

Volgens mij zijn het twee verschilende materialen, en is nikasil beduidend beter als chroom.

Of het ook goedkoper is of niet, daar durf ik dan weer niks van te zeggen...

Groet, Bert

Het is eigenlijk wel grappig :o te zien hoe we afdwalen van het oorspronkelijke onderwerp en uitkomen bij nikasil en chroom maar om dan toch nog een beetje :offtopic:te blijven , nikasil is zeker niet de goedkopere vorm van chroom , nikasil is ontwikkeld door zuigerfabrikant Mahle en bleek een sterke verbetering van de levensduur van de motor omdat er nu gebruik kon gemaakt worden van stalen verchroomde zuigerveren i.p.v. gietijzeren zuigerveren die je met een chroom cilinder moet gebruiken . Qau kostprijs om het terug te laten nikasillen of chromeren is eigenlijk gelijk maar voor ons hobby modelmotoren blijft het te duur gezien tegenover de kostprijs van een nieuwe motor , bv. voor een bromfiets(race)cilinder terug te laten nikasillen kost het ongeveer tussen 125 en 200 €

Groeten Jef

omdat er nu gebruik kon gemaakt worden van stalen verchroomde zuigerveren i.p.v. gietijzeren zuigerveren die je met een chroom cilinder moet gebruiken.

Dat is waar ik eigenlijk op doelde: ik weet zulke specifieke details niet altijd, maar ik meende al dat je toch niet zomaar iedere willekeurige zuigerveer tegenover chroom kon zetten.
Dat bij Nikasil de zuigerveren verchroomd dienen te zijn wist ik dan weer niet, en volgens mij waren de zuigerveren die ik in mijn Duc gezet heb, niet verchroomd (in ieder geval de luchtgekoelde Duc's hebben een Nikasil coating in de cylinder)

Qau kostprijs om het terug te laten nikasillen of chromeren is eigenlijk gelijk maar voor ons hobby modelmotoren blijft het te duur gezien tegenover de kostprijs van een nieuwe motor , bv. voor een bromfiets(race)cilinder terug te laten nikasillen kost het ongeveer tussen 125 en 200 €

Groeten Jef

Da's inderdaad wel een heftige prijs.
Ook dat zijn weer van die dingen waarvan ik de details niet weet, dat je een cylinder terug kunt laten coaten en tegen welke prijs...

Groet, Bert

Dat deden wij, een Kreidler breitwand cylinder uitdraaien naar 60 cc en opsturen naar Mahle . Niet goedkoop maar wel jaren lang plezier van "de snelste zijn "

Dat bij Nikasil de zuigerveren verchroomd dienen te zijn wist ik dan weer niet, en volgens mij waren de zuigerveren die ik in mijn Duc gezet heb, niet verchroomd (in ieder geval de luchtgekoelde Duc's hebben een Nikasil coating in de cylinder)

Groet, Bert

Het hoeft niet persé een verchroomde zuigerveer te zijn bij een Nikasil cilinder maar deze combinatie heeft wel de langste levensduur maar bij een Chroom cilinder MOET je wel een gietijzeren zuigerveer gebruiken dacht ik .

Groeten Jef

Het hoeft niet persé een verchroomde zuigerveer te zijn bij een Nikasil cilinder maar deze combinatie heeft wel de langste levensduur maar bij een Chroom cilinder MOET je wel een gietijzeren zuigerveer gebruiken dacht ik .

Groeten Jef

Waar ik een beetje mee zat qua gedachtengang: een zuigerveer kun je hooguit op de landen verchromen, niet op het loopvlak. Dat heeft helemaal geen zin.
Chroom op chroom loopt niet, dus daar is een gietijzeren zuigerveer aangewezen, maar in een stalen bus loop gietijzer ook prima (durf uit mijn hoofd niet te zeggen nodulair of lamellair, meen het laatste).

Maar volgens mij draai je in Nikasil ook met een gietijzeren zuigerveer, waarvan op zijn best de landen verchroomd zijn zodat ze minder snel in de sponningen uitslaan. Dat deel van de levensduur heeft dus met de passing zuiger/zuigerveer te maken, niet met de looptijd op de voering.
En bij tweetakten "stuitert" de veer niet of nauwelijks onder last, zou dat verchromen niet veel mogen uitmaken.

Groet, Bert

Bert , ik spreek nu over 2 takt genikasilde 50cc racecilinders (bv. zoals Kreidler Van Veen indertijd) daarbij is het toch zo dat het loopvlak van de zuigerveer verchroomd is , de theorie erachter weet ik niet maar dat ze verdomd snel waren en zijn weet ik wel want er zijn nog altijd "classic" wedstrijden met die oudjes waar ik soms al eens tussen hang , ik zal morgen eens een fotoke maken van zo'n zuigerveer.

Mijn borrelglaasje
full

Groeten Jef

Laatst bewerkt door een moderator:
Groet, Bert

In een Nicasil beklede cilinder hoeft niet persé een chromen zuigerveer, het kan wel. Mahle wilde toendertijd vooral de wrijvingsweerstand verminderen door dunnere veren met een lagere veerspanning. Harder, dus chroom, kon ook maar dat was een bijkomstigheid. Nicasil is een patent van Mahle dus ook de naam. OS (dichterbij huis;)) heeft lollige namen bedacht. Jij noemt dat geloof ik Nikkeldrama.
Ducati had (heeft?) Gilardoni als cilinder leverancier en ik dacht dat het daar Negusil heette. In ieder geval tot de 916, tegenwoordig zal het wel Audi zijn:D. "Grappig" is wel dat er nauwelijks problemen waren met die Ducati cilinders (met Mahle zuigers) en wel met vergelijkbare (Gilardoni) cilinders van Moto Guzzi (ook Mahle zuigers). Ik heb veel van die cilinders gezien en die waren precies zo aangetast als die plaatjes die je hier wel eens ziet van OS cilinders. Loslatende voering dus, ongeveer zoals het eruit ziet wanneer je zo een cilinder behandelt met salpeterzuur om de voering te verwijderen. BMW (of Porche, ben niet zo thuis in de koekblikken) hebben die problemen ook gehad, maar dan alleen met in Amerika verkochte auto's.
Een van de bekendere Nicasil bedrijven in Nederland is Powerseal in Nuenen. Heel lang heeft op de welkomstpagina van hun webzijde een Seidel motor gestaan. Die hadden ze daar dus ook echt "genicasilt".

was mij eens verteld
maar het hoe en wat weet ik niet
in de bromfietsracerij is het inderdaat meestal nicasil
bij De Jager in winker zijn ze nieuwe 50 cc supper cilinders aan het fabriceren voor de kreidler liefhebbers
de originele zijn haast nietmeer te krijgen

Mijn borrelglaasje
full
Groeten Jef

Leuk! Mooi fietsje Jef. Als jouw achternaam met een L begint, dan heb ik je weleens zien rijden op Mettet. Wat voor blokje hangt er in? Ik herken van alles maar geen geheel, zoals wel vaker...:wink:
Die Sherco rechts achter is tegenwoordig meer mijn ding, valt wat zachter:wink:.
Groet,
Sam.

Jef L ben ik inderdaad en Mettet dat kan ook kloppen , de basis van de motor is een Yamaha Fs1 maar er is veel aan veranderd , het frame zou aan de hand van de nr. in het balhoofd volgens Aalt Toersen een Kreidler(fabrieks)raceframe zijn uit de jaren '60 waar een 12 versnellingsblok in thuis hoort , wel zou het frame in de loop der jaren veranderd zijn , door wie ??? Ik heb het gekocht begin jaren '80 zonder motor en het kwam toen uit Engeland

Hier nog een foto van een hardchroom zuigerveer
full

PS. je kan me ook vinden op FB , daar staan nog foto's van mijn Yamahake

Groeten Jef

volgens Aalt Toersen

Grappig... dat was héél lang geleden mijn overbuurman.... (maar toen was ik nog te jong om precies te snappen aan wat er nu zo bijzonder was aan een motor coureur).

Groet, Bert

mooie racer
ik heb nog is wat richt en laswerk gedaan aan een soortgelijk frame
toen had ik mijn framebouw bank nog

150 tot 200 euri voor een Nicasil behandeling voor een fraai sportfietsje lijkt me zeer billijk eigenlijk.
Voor een modelmotortje natuurlijk een beetje over de top, tenzij het voor pak em beet 25 euro uit kan. Die bedrijven beginnen daar niet aan.

Een nieuwe OS bus... dan zit je al bijna aan een nieuwe motor. Bij Webra...??? Gelukstreffers of DIY.

Maar dan nog... Chromen zuigerveer voor een Webra? Gietijzer zou nog steeds volstaan. Verder worden er bij lange na niet van die hoge prestaties verwacht als in de motorsport. Maarja... zelfs een stalen bus is dan reeds goed genoeg.

Prachtige bike Jef. Goede vriend van me is ook behoorlijk besmet met een dergelijk ernstig 'virus', en daarmee behoorlijk in de weer. Haha. Overigens.. is het een 'watergekoelde'?
Gr Bas

Prachtige bike Jef. Goede vriend van me is ook behoorlijk besmet met een dergelijk ernstig 'virus', en daarmee behoorlijk in de weer. Haha. Overigens.. is het een 'watergekoelde'?
Gr Bas

Zelf van een luchtgekoelde cilinder een watergekoelde gemaakt door er een mantel rond te lassen , kop is nog wel luchtgekoeld

full

Groeten Jef

Back