OS MAX FP 40

Vandaag heb ik voor het eerst mijn motor gestart :D Vol adrenaline en zeer blij dat het gelukt is.Ik ben van plan om te gaan kijken op de club in Spaarnwoude of ik daar kan gaan vliegen en les kan nemen.Volgens mij is dit vanuit Alkmaar de beste optie.Nu heb ik een vraagje over mijn motor de OS MAX FP 40. Er zitten hier 3 afstelmogelijkheden op. Een schroef die (vanaf de voorkant) aan de rechterkant zit waarmee je volgens mij het stationair afstelt? Dan een horizontaal zwart schroefje met veer en een verticale schroef met veer aan de linkerkant. Omdat ik nergens een manual meer kan vinden van deze blijkbaar oude motor hoop ik dat er een rot uit t vak mij kan vertellen wat waarvoor is.De motor loopt trouwens aardig maar kan volgens mij mooier lopen.

De vertikale schroef met de veer houd de gasschuif op z'n plaats en bepaald hoever je de gasschuif dicht kunt doen. Ik als vlieger stel deze schroef altijd zo af dat ik de gasschuif met de gastrim op m'n zender helemaal dicht kan doen. Daardoor kan ik de motor in de lucht stoppen als dat nodig is.
De grote "schroef" aan de rechterkant is de hoofdsproeier. Daarmee stel je de brandstof toevoer naar de motor zo af dat hij volgas netjes blijft draaien.
De kleine horizontale schroef met de veer is om de motor stationair zo af te stellen dat hij netjes blijft draaien.
Via een geschreven tekst is het lastig om precies uit te leggen hoe je dat afstellen nu moet doen. Daarvoor kan je het beste hulp vragen van een ervaren modelvlieger, schipper of coureur. Als zo iemand het je een paar keer voor doet begrijp je het vrij snel en kan je het ook zelf. Als je na een poos ook ervaring hebt stel je een motor af zonder er echt bij na te denken.

Back