Hoe optimaliseer je de ontsteekhoek? Ik weet dat die sensor houders af te stellen zijn, maar wat zijn de criteria? Temperatuur, toeren, beide?
En is die 34 graden voor 2t en 4t methanol hetzelfde?
Kun je daar eens een leidraad voor schrijven in het RCexl draadje?
Ik meende al eens daar wat over geschreven te hebben overigens, maar ik kan in de war zijn met andere fora. Maar goed, ik schrijf het hier, en indien nodig knipt en plakt een moderator het vast wel naar een plekkie waar het beter tot zijn recht komt, toch?
Uitdrukkelijk: het hieronder staande zijn ervaringen met helicopter motoren, ik heb geen feitelijke ervaringen met deze systemen in vliegtuigen, maar ik heb redenen om aan te nemen dat die ongeveer gelijkluidend zouden moeten zijn.
32 tot 34 graden is gewoon goed, voor zowel 2 als 4 takt. Het gaat om de brandstof, en hoeveel tijd die nodig heeft om de verbranding op gang te krijgen. Het is niet heel kritisch, als je die 34 graden maar niet overschrijdt.
Als je wilt optimaliseren, valt er weinig anders te doen dan tijdens volgas loop te testen en de hoek lichtjes te verstellen, en zo door middel van hoofdnaald en ontstekingshoek het optimale toerental opzoeken. Daar heb je overigens echt een toerentaller voor nodig, op het gehoor lukt het mij niet (en ik heb, al zeg ik het zelf, een machinisten-gehoor en ben vrij scherp op toerentalverandering. Is een beroepsafwijking) Maar ik zou dat niet doen, je zoekt de uitersten op, en dat is nooit goed.
Mijn ervaring is dat het verschil tussen 26 graden (aanbevolen voor benzine) en 34 graden (optimaal voor Methanol) met het gehoor niet of nauwelijks vast te stellen valt, maar de temperatuur van de uitlaatgassen (viertakt) wordt wel behoorlijk hoger als de ontsteking laat staat (scheelt gauw tussen de 50 en 75 graden en dan moet je denken aan een verloop van 350 naar 400 graden. Maar het lukte me niet om dat echt betrouwbaar te meten, dus ik durf geen grenswaarden te geven.
Bij tweetakten heb ik die verschillen in EGT niet echt goed vast kunnen stellen, maar ze zouden er theoretisch ook wel moeten zijn.
Gewoon geen risico: methanol 32 tot 34 graden is goed!
Verder moet je er DONDERS GOED om denken, dat de motor nu een geheel ander loopgedrag vertoont, en je moet alles wat je geleerd hebt over gloeiplugmotoren op het gehoor afstellen, vergeten.
Waar met een gloeiplug een motor bij vet mengsel anders klinkt, en bij afmageren mooi geleidelijk harder en regelmatiger gaat lopen, en je duidelijk aan de klank hoort dat hij te mager word, gaat dat bij bougie als volgt:
Bij te vet mengsel begint de motor behoorlijk te "hakken". Héél korte stoten volle kracht lopen worden in hoog tempo afgewisseld met stotters waarbij het mengsel even iet ontsteekt, maar de motor "wil" duidelijk harder dan bij gloeiplug. Als je afmagert, gaat de motor niet echt harder lopen en ook niet echt anders klinken, het stotteren wordt gewoon minder en rustiger, tot op een gegeven moment de motor regelmatig draait. Uiteraard neemt het toerental wel toe, maar de klank op de momenten dat hij even "pakt" (dus tussen de stotters door) verandert niet echt.
Vanaf dat hij regelmatig loopt, tot aan het moment dat hij duidelijk te arm loopt, hoor je NIETS veranderen aan het geluid. Enkel een heel lichte toerental verandering, en zodra het toerental inkakt, ben je te mager.
Nu komt het grote voordeel van de vonkontsteking: de motor loopt niet of nauwelijks schade op van te arm draaien. Je verliest vermogen, en hij wordt een tikkeltje heter, maar hij oververhit niet, of in elk geval niet onmiddellijk. Hij gaat ook niet detoneren. Je hoeft daar dus niet zo angstvallig en krampachtig mee om te gaan. De smering word ook niet onmiddellijk kritisch, want het verschil tussen "OK" en "te arm" is vrij klein dus die motor krijgt niet "opeens geen olie meer" ofzo.
Nu is het nooit goed om te arm te draaien, maar de reden waarom het bij gloeiplug zo schadelijk is (motor word armer, gaat vroeger ontsteken, wordt daardoor heter, gaat nog vroeger ontsteken, wordt nog heter, etc etc) komt met vonkontsteking niet voor. Het tijdstip blijft constant, en de temperatuur blijft binnen de perken. Nog magerder, en de motor slaat gewoon af....
De afstelling is ook constanter: bij een gloeiplug motor, als je vol gas geeft, weet je pas na vijftien seconden of de afstelling goed is omdat de temperatuur en dus het ontstekingstijdstip zich eerst moet stabiliseren, bij vonkontsteking verandert het tijdstip niet, en is de afstelling dus onmiddellijk stabiel. daardoor blijft de motortemperatuur ook weer iets (niet veel) stabieler.
De afstelling is dus feitelijk makkelijker en minder kritisch, maar het is veel lastiger te horen of het goed staat.
De manier van afstellen voor stationair wordt ook heel anders: Bij gloeiplug is het afstel criteria of de motor goed oppakt na een minuutje stationair. Bij bougie ontsteking NIET: hij pakt ALTIJD op, en (in vergelijk met Gloeiplug) afschuwelijk agressief, ongeacht of hij goed of te vet, of een tikkeltje te mager staat. Je stelt dus het mengsel af, op of de motor langere tijd stationair blijft lopen of niet.
Ik was er verbaasd van, hoe ver ik de stationair naald dicht moest draaien overigens....
EDIT: vanwege het nogal agressieve oppakken vanaf stationair, kan het een voordeel zijn om een langzame gasservo te gebruiken, dan wordt een en ander beduidend rustiger.
Verder krijg ik de indruk, dat de motor zelf wat koeler loopt (wat logisch is als het rendement verbetert), maar omdat je duidelijk schraler draait in vergelijking met gloeiplug, is de bij helivliegers gebruikelijke "backplate temperatuur" heel anders geworden (beetje tot flink heter).
Ik draai met 15% olie in de tweetakten, en dat gaat tot nog toe goed, ondanks dat er per minuut 20% minder brandstof, en dus ook minder olie door het blokje spettert.
Met de viertakt draaide ik altijd 10% olie (en 10% Nitro) en doordat ik daarmee nu 0% nitro draai en veel schraler (hier scheelt het brandstofverbruik bijna 30%) bleek ik hier wel iets meer olie bij te moeten mengen. Die draait nu op 12%.
Bij vliegtuigen zou ik sowieso niet onder de 15% olie gaan, ook niet voor viertakten, en mogelijk zelfs wat meer voor de 2takten.
Ik heb tevens de indruk, dat de olie die bij de tweetakten uit de uitlaat komt, duidelijk schoner en lichter van kleur is, het lijkt wel of de olie veel minder zwaar belast word. Maar dat is een pure gok, het is iets wat me opviel, daar moet je niet te veel waarde aan hechten.
Dit zijn in het kort mijn ervaringen, ik hoop dat jullie er wat mee kunnen.
Groet, Bert