OS Max FS 61 Verliest kracht

Goedenavond,

Zojuist heb ik een kistje overgenomen van iemand met een gemonteerde
OS Max FS 61 die na zeggen van de vorige eigenaar kracht verliest zodra hij warm is / wordt.

Het lijkt me dat dat niet een heel groot probleem kan zijn.
Heeft iemand een idee waar ik naar zou kunnen kijken ?

Alvast bedankt.

P.S. Ik moet het motortje nog even demonteren en schoonmaken want dit ziet er niet uit natuurlijk.

y09bgqtvew2.40.44.jpg

Dit kan alle kanten uit..
Van erg simpel (de vorige eigenaar had de kist kort, en wist niet hoe hij afgesteld moest worden) tot lastig (vorige eigenaar had de kist lang, en weet goed om te gaan met brandstofmotoren)

Aanslag op de motor lijkt van wonderolie..
als dat zo is, en de vorige eigenaar had de kist bv kort, kun je er van uit gaan dat wonderolie het probleem is.
hedendaagse brandstof haalt de interne laag "koek" weg, waardoor er opeens opnieuw ingelopen moet worden.
zowieso is dan ook een stukje compressie weg.
Opnieuw brandstof met wonderolie gebruiken kan dan je oplossing zijn.

Zowieso lijkt mij het verliezen van kracht als hij warm loopt een beetje op slijtage. koud klemt alles nog, warm net niet meer. maar dat zou vrij vlot voor moeten komen, dus starten, ff paar tellen warm laten draaien, volgas, dan zou het vrij vlot voor moeten komen
niet vergeten dat hij natuurlijk wel afgesteld moet worden.. op de huidige instelling kan hij makkelijk te arm draaien, en dan heb je dit dus ook.
Dat is dus wel een groot probleem. nieuwe zuiger + bus, en als je hem open hebt ook ff lagers.
regelmatig duurder dan een verse motor.

Maar.
kan ook nog aanvoer zijn, dat de motor domweg armer gaat draaien naarmate de vlucht vorderd.
na hoeveel looptijd verliest hij toeren?
Is dit op te lossen door de motor rijker/armer te zetten?
De reactie "zit al jaren zo" is juist precies waarom ik het zeg, de interne slangen van de tank worden ook opgevreten door de gassen in de tank. Dus na verloop van tijd worden deze poreus, en krijg je lucht in het mengsel, dus gaat de motor armer lopen.

Alleen moet dan wel een stukje slang boven de vloeistof uit komen, dus na een halve tank vliegen..
een gevorderd brandstofvlieger herkent dit gedrag vaak wel..

gedrag van de motor verteld eigenlijk het meeste over zijn probleem.
mijn optie 2 is inderdaad redelijk simpel.
mijn optie 1 wordt je niet gelukkig van.
Het mooiste is als je de motor zou kunnen laten draaien, en het probleem zelf zou kunnen constateren.
kunnen we vragen, en kijken waar het ongeveer aan kan liggen ;-)

Sowiso is het geen FS... FS staat bij OS voor Fourstroke.

Het kan een FSR zijn, en in dat geval is het al een minstens 25 jaar oude motor.
Maar het lijkt mij eerder een SF toe, die zijn wat recenter.

Maar die motor heeft inderdaad met wonderolie gedraaid, en vermoedelijk nooit schoongemaakt, en dan is met vrij grote waarschijnlijheid de zuigerveer vast gaan zitten in de wonderolie-koek. Zeker als je daarna met synthetische olie gaat draaien, spoelt alles schoon, behalve die zuigerveer die vast zit, en dan doet hij inderdaad niet veel meer...

Is tamelijk simpel op te lossen als je niet bang bent voor wat sleutel werk.

Haal de zuiger er uit, en dompel hem (die zuiger) in zijn geheel in een afgesloten jampotje gevuld met aceton. Aceton weekt de wonderolie los.

Als je weet hoe het moet, kun je de zuigerveer daarna even er af halen, en de veer en groef goed schoonmaken, maar als je niet weet hoe dat moet, dan kun je die veer het beste laten zitten en is het voldoende dat de zuigerveer los is.

Daarna de motor weer VET (rijk mengsel) in laten lopen met gewone synthetische olie, en dan zou het probleem uit de wereld moeten zijn.

Maar het kan ook zijn dat het een ABN uitvoering is, en dan kan de coating van de cylinder losgekomen zijn, en dan is het gewoon gebeurd...

Groet, Bert

Aan de carburateur te zien, lijkt het aardig op een 61SF. Vandaar de 'verhapseling' FS :-)
FSR waren de voorgangers.
Aan het verhaal van Student niets meer toe te voegen. Is als een manual.

Even demonteren... leg alles weg in doosjes en zakjes. Zorg voor goed passende imbussleuteltjes. Boutjes zijn zo verpest. Het kan helpen de motor voor te verwarmen bij het lossen. Via de oven op 100 graad. Voor het zelfde geld komt alles mooi los, kan ook.

De SF kwamen in vele geuren en kleuren, t/m ingebouwde brandstofpompen aan toe, hoog vermogen. Met zuigerveer of zonder, ofwel als ABC met klempassing.

Bij een zuigerveermotor... kan je deze zuigerveer vervangen door een nieuwe. Dat is nog betaalbaar, als je hem vindt (eBay USA). De bus is dan van staal (dat kan je voor de leut nog met een magneetje testen)
De zuigerveer moet goed vrij komen in z'n zitting. Zonder speling vrijelijk kunnen bewegen. In de zuiger zit een lock-stift, wees er voorzichtig mee. De sluiting van de zuigerveer kan maar op een stand gericht staan, zodat deze niet kan draaien, niet een van de poorten kan raken.
Pas dan dus ook op met in en uitbouwen, dat je de poorten niet raakt, wegens directe kans op breuk.

Meuk en aanslag kan je met idd aceton wegnemen, anders koken in biotex concentraat.
Ik flikker die rommel altijd in geconcentreerde koelvloeistof, beetje heet gestookt in een pannetje, buiten in de tuin. Zitten detergentjes in die metaal mooi schoon houden. Zo ook in mijn stok oude autootje.
Geen rubbers in aceton of wasbenzine... zwellen ze op. Ook niet in hete sopjes of koelmiddel, het gaat stuk.

Oppervlakte roest aan stalen krukas kan je wegnemen met Dremel 'koperborsteltjes', (pas op de splinters van het rondvliegend messing, bescherm je ogen en huid) zonder dat je metaal beschadigd. Krijg je het weer heel netjes.

Waar vlieg je? Odoorn OLC? Zitten wel wat brandstoffanaten, mocht je er niet uit komen.

Motor kan kuis versleten zijn. Kan na 30 jaar wel aan de orde zijn. Eens houdt het op. Is het een sjompie geworden. Is dan deels te redden met dure onderdelen, of slim fourageren via beurzen of Marktplein. Heeft wellicht JustEngines UK revisie setjes?

Maar herstel kan alleen met durf en kennis van zaken, moet je lust en je leven zijn, of worden.
Hoop dat je niet te veel betaald hebt voor de spullen. Goedkoop is dan nog steeds duurkoop. Veel gebruikt oud spul dat pronkt op Marktplein is echt niet zo best meer. Lijkt aardig, kan soms maar beter dubbel gevouwen integraal de kliko in. Spreek uit ervaring!
Megameuk!

Gr Bas

Laatst bewerkt:
@Goontje.

Ik hoop niet dat je Tornado shit hebt gebruikt, dat vind een motor die zo te zien alleen op ricinus heeft gedraaid niet lekker en zeker niet zo'n ouwe SF, zijn prachtige motoren.
Die tornado shit heeft mij 2 van zulke prachtige motoren gekost.
Ik hoop voor jou dat ik ernaast zit. succes.

Allen bedankt voor de tips en info.

Heb het even nagekeken en het is inderdaard een SF inplaats van FS (mijn fout haha).
Waar dit motortje op gedraaid heeft weet ik echt niet, en de soort brandstoffen die jullie mij nu noemen zeggen mij ook niks. (Vlieg zelf met een OS Max FS 52 4taktje op methanol met een paar % nitro geloof ik ?)

Verder, ik zou het motortje graag eens zelf willen aanslingeren om te kijken hoe snel hij zijn kracht verliest, maar er zit geen propeller meer op (Ik hoor van velen dat ik hem dan niet aan moet zetten ivm over toeren e.d.)

Wie weet welke prop geschikt zou zijn voor deze motor en of ik hem eventueel wel gewoon kan starten / warm draaien zonder prop.

Als ik zelf de klachten heb ondervonden wil ik hem eens uit elkaar halen en naar alle suggesties van jullie kijken, wellicht zit de oplossing er al bij.

Graag hoor ik van jullie.

-------
Groeten
Rick

Een bruikbare prop zal een 12x8 tot een 13x6 zijn. Dit is geen echt hoge toeren motor dus veel kleiner dan 12x8 zou ik niet gebruiken. Misschien 12x6 nog maar dan zal het toerental mogelijk al (te) hoog oplopen.
In ieder geval moet je de motor nooit zonder belasting, propeller, laten draaien. Dat zal je motor knap snel mollen. De motor zal overigens ook niet best draaien omdat er geen "vliegwiel" op de motor zit, de prop functioneert namelijk tegelijk als vliegwiel. Daardoor zullen extra trillingen en krachten op de motor uitgeoefend worden die het einde van de motor zullen versnellen.

@Rick.
Tis maar een advies hoor, ga even met je OSmax .60 SF bij de OLC langs na een afspraak, ik weet zeker dat je uitstekend wordt geholpen daar :wink:
Met een beetje geluk zit er nog wel een tweede leven in dat motortje.
Enne ga niet zelf prutsen aan dat ding want aan je respons maak ik op dat dat niet verstandig zou zijn.
Prop niet groter dan 11x8 of 12x7 in het begin, en lekker vet houden, ik heb 2 van die motoren op een twin Cessna gehad, totdat ik die troep erin had gebruikt.

Kijk maar wat je doet :wink:
Succes.

SF motoren? Slijten zoals als alle motoren slijten. Zuigerpassingen, drijfstanglagers, afdichting op de inlaat in de krukas...
Mijn 46AXje wordt nu ook moe... op de compressie. Ik kan hem nog een keer laten bijlappen. Op eBay.de zie je nog wel eens wat geadverteerd staan. Dreun op de zuiger of krimpt men de bus bovenin? (...of dat werkelijk werkt, en hoelang?).
Anders maar een nieuwe brommer... kan ik weer 10 jaar vooruit...

Je motor heeft aan de aanslag te zien, vast op methanol + ricinusolie (wonderolie) gedraaid. Je zou daar mee kunnen beginnen? Als je er niet bekend mee bent gewoon wat nazoeken via Google, weet je direct meer.

Zulke aangelengte brandstoffen te bestellen bij Hobby-In in Waalwijk, Hangaar in Kampen.
Anders via een leverancier hier in het Noorden. (Remke), bekend bij vele clubs hier in het gebied rond Emmen. Adres via de OLC, anders de clubs op Stadskanaal, Ter Apel of Appingedam etc.
Waar vlieg je momenteel?

Wonderolie gedraaide motoren kunnen flink aanbakken, behoorlijke kool afzetting tonen. Laatst een voorbeeld mogen aanschouwen van een 40 SF zuigertje. Na grondige poetsbeurt liep de zaak weer als vanouds.

Draai je motoren op synthetische oliën, blijft de boel behoorlijk schoon, als je het netjes bijhoudt. Krijg je niet snel dergelijk soort aankoekingen.

Wil je testen, doe dat dan op een deugdelijk motorbokje, of op het model, dat goed geborgd staat. Zet hem eerst maar eens recht op, heb je de eenvoudigste start, zie je goed wat je doet.
Motor is vrijwel direct op temperatuur. Kan je het toerental meten.
Zoals Student al schreef. Schone tank, verse slangen. Carburateur goed schoon maken. Alles goed gangbaar. Nieuwe plug.

Motor nimmer in een bankschroef inspannen. Dan knijp je hem stuk, en hij gaat er vandoor. Ook niet bruut vastspijkeren aan een plankje. Netjes en veilig werken, met kloten gaat het altijd fout. Murphy's law.

Laatst bewerkt:
Back