OS Max FT-120 revisie

Beton

Vriend van modelbouwforum.nl
PH-SAM
Ik heb een 2e hands OS FT-120 gekocht en deze ben ik aan het reviseren.
Het gaat om het eerste type wat vanaf 1979 gemaakt is.

full

Ik zoek de originele handleiding. Ik heb op internet gekeken maar tot nu toe vind ik alleen die van het 2e type. (goed herkenbaar aan de choke klep)
Weet iemand de juiste handleiding te vinden?

Alvast bedankt.

Jan

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had deze inderdaad ook gevonden maar uiteraard toch bedankt.
Ik denk niet dat er heel veel verschil in zit maar de onderdelen zijn niet uitwisselbaar heb ik ergens gelezen.
Ik krijg het zo ook wel voor elkaar maar ik zou het leuk vinden om de originele te hebben.

Jan

Tussen de eerste originele ft1.20 Gemini en de ft 1.20 Gemini 2 zitten meer verschillen. Zo hebben ze bij de 2 er ook een andere krukas in gezet met een "los" tandwiel dat de nokkenas aandrijft. De krukas op de foto heeft een aangegoten tandwiel. Dit tandwiel is aan het begin afgevlakt en aan de achterzijde loopt het iets taps af. Dit heeft er bij mijn motor voor gezorgd dat de krukas tot 2 maal toe is gebroken. Het raakoppervlak tussen krukastandwiel en het lager is te klein en daardoor komt er een slingering op de krukas. Deze breekt dan op de middelste wang.

Mijn ft1.20 Gemini ligt er na ruim 1000 draaiuren nu ook zo bij in een potje met naaimachine olie. Helaas zijn er geen nieuwe onderdelen voor te verkrijgen. Dan had ik hem weer kunnen herstellen in lopende staat. Nu kan ik hem weer in elkaar zetten en dan mooi oppoetsen en in een glazen kastje op de schoorsteen.
Zeer waarschijnlijk heb ik de originele boekjes en zelfs de originele doos nog liggen. Helaas heb ik geen tijd om de hangaar op te ruimen en te zoeken naar die spullen.

Ik had inderdaad al het een en ander gevonden over de gebroken krukas.
Ook echter mensen die er veel plezier van hadden.
Ik zal de constructie van het achterste lager eens goed bekijken.

Er zitten wat beschadigingen aan de zwarte buitenzijde van de cilinder.
Heeft iemand ervaringen/ideen om dit weer mooi zwart te krijgen?
Lak blijt naar mijn idee niet lang zitten en is te dik.

Jan

Die motor heeft mij ook veel plezier gebracht, ik heb er heel veel mee gevlogen. Hij heeft bij mij op 2 modellen gestaan, de eerste was een Big-Vicomte (de vicomte van Svenson maar dan uitvergroot tot een spanwijdte van 2,4 meter) en de 2de een quarter scale Balsa USA EEA Bipe.
Na ruim 1000 draaiuren is hij nu uiteindelijk dusdanig versleten dat hij in de revisie moet. Echter bij OS zijn er geen onderdelen meer voor te verkrijgen.

Wij schilderden onze uitlaten voor 50 CC race en cross motoren altijd zwart met schoolborden verf dat is wel mat, dit verkleurde alleen dich bij de cilinder waar de uitlaat echt heel heet werd.

Er zitten wat beschadigingen aan de zwarte buitenzijde van de cilinder.
Heeft iemand ervaringen/ideen om dit weer mooi zwart te krijgen?
Lak blijt naar mijn idee niet lang zitten en is te dik.

Jan

Hittebestendige verf van Motip....

Is inderdaad wat ze er van beweren: hittebestendig.... Ik heb er de uitlaat van mijn OS FS 91 Surpass mee gedaan (word een gemeten 390 graden) en dat blijft gewoon zitten....

Groet, Bert

Afgelopen vrijdag een OS FS-60 gekocht via marktplaats en daar bij zat toevallig nog een blad uit een catalogus van het eerste type FT-120.

full

Heeft iemand ervaring met welke propeller maten de FT-120 goed draait?

Jan

Laatst bewerkt door een moderator:
Master airscrew 16x6 of 16x8 en dan afstellen op top 8000 toeren volgas op de grond, dan ga je in de vlucht niet over zijn max heen.

Back