os max ft 160 monteren

Ik heb een os max 160 ft aangeschaft alleen bij de montage van de motor komt het beter uit deze met de carburateur naar boven te monteren terwijl in de handleiding staat dat deze beter naar beneden kan wijzen. Nu vraag ik mij af kan het kwaad voor de smering oid dat de motor omgekeerd word geplaatst. De ontluchtingsnippel komt zo naar boven toe waardoor evt overtollige olie moeilijker weg raakt, of valt dat wel mee.

vr gr rene.

Ik heb een os max 160 ft aangeschaft alleen bij de montage van de motor komt het beter uit deze met de carburateur naar boven te monteren terwijl in de handleiding staat dat deze beter naar beneden kan wijzen. Nu vraag ik mij af kan het kwaad voor de smering oid dat de motor omgekeerd word geplaatst. De ontluchtingsnippel komt zo naar boven toe waardoor evt overtollige olie moeilijker weg raakt, of valt dat wel mee.

vr gr rene.

Da's een heel lastige vraag, en ik denk dat die pas te beantwoorden is als het door iemand gedaan word.

Persoonlijk vermoed ik dat je inderdaad ophoping van olie krijgt, en dat is NIET bevorderlijk voor je motor: mogelijk hogere lagertemperatuur, kans op lagererosie, en als er op de bodem van het carter een plas olie blijft staan en die drijfstangen slaan daar iedere keer doorheen geloof ik nooit dat dat goed is.

Waar ik dat op baseer: in de SkyFox Boxer staat diezelfde motor met de as naar beneden, en dat gaat op zich wel, maar als dan de afvoernippel verplaatst word tot vlak boven het voorste lager, kan de olie beter weg en schijnt de motor beduidend beter te lopen en vooral minder warmte te ontwikkelen. Met de motor ondersteboven (dus de carterdrain aan de bovenkant) denk ik dat dat alleen maar erger word

Uiteraard, niet geschoten is altijd mis maar IK zou de gok niet nemen met een motor van die prijs.

Groet, Bert

Bert, ik denk dat ik dan idd toch maar voor de normale carb naar beneden positie moet kiezen en het er idd maar niet op moet gaan gokken. T is even 1 en ander aanpassen maar daar zal ik dan maar mee bezig moeten.

gr rene

je moet hem echt niet verkeert om monteren,
dan wel zorgen dat je nippel aan de onderkant komt, hij loopt een paar minuten goed, en slaat dan af,
zoals je zelf al aangaf, hij kan zijn olie niet kwijt, en daardoor sluit het carter dermate goed af, dat je motor beroerd loopt.

Back