OS46 stiller maken tot 78db

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door F2B, 4 apr 2018.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Beste motorsteun is een Chip Hyde motorsteun.
    http://www.ofremmi.info/howto/Hyde-mount/HydeMount.htm
    Ik heb er ooit 1 zelf gemaakt van 2 stukken multiplex, siliconenkit en een stuk binnenband.
    Een motor gewoon op rubbers hangen kan wel eens meer herrie opleveren.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Rubberdempers van twee/meerdere hardheden gebruiken om voorkeursfrequenties te voorkomen/verminderen?

    Edit: citaat toegevoegd.
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2018
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Eén massa (de motor) op één veer (het rubber) levert één resonantiefrequentie op. Geeft demping van trillingen boven die frequentie, maar kan op die frequentie opslingering en een probleem veroorzaken.
    Een massa op meerdere rubbers (veren) zal meerdere resonanties veroorzaken die ieder op zich minder kúnnen zijn, maar ook juist groter kunnen worden.
    Een trillingssysteem met één vrijheidsgraad is redelijk makkelijk te onderzoeken, maar een systeem met meer vrijheidsgraden kan zeer complex worden.

    Het toepassen van een beproefd systeem is aan te raden als je niet té veel tijd met onderzoek bezig wilt zijn.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Schokbrekertje er bij... Panhardstang
    Grappige is dat het bij mij al keurig zo een 12 jaar volhoud. Zonder een schokbreker...
    Niet te dramatisch over doen. De swing kan je nog iets begrenzen met een busje om het rubber of het voetje in een cupje te monteren... scratch oplossingen on the fly...

    Verschillende shores, hardheden is in de praktijk nog wel eens lastig te vinden als particulier.
    Soms is het aangegeven bij eBay als je daar van betrekt.

    Mijn bron was altijd eBay.de en dan niet bij de modelbouwafdeling.
    En dan zijn direct de stilent blocks ook niet zo prijzig meer. Altijd nog te duur... maar goed.
    Op den duur worden de rubbers toch flexibeler, kan de gevulcaniseerde verbinding met de flens minder worden. Regelmatig controleren. Ik heb ze wel moeten vervangen.

    Oscileren kan idd optreden bij bepaalde rpm. Kan je dat omschrijven als een ‘stamp beweging’, die niet altijd uit de hand loopt. In de hogere rpms kunnen de rubbers de swing al niet meer volgen, en dempt het in de massatraagheid.
    In een model heb ik dat de folie als een banjo reageert. Verhoog je rpm is het over.
    Ik had dat kunnen ondervangen door tijdens de bouw in het stabilo zigzag spantjes bij te lijmen. Rammelt ook zonder rubbers... zit zo mooi in de folie, dus neem het maar voor lief. En anders maar op spots anti tril banen folie aanbrengen.... of ombouw naar elektro...

    Benieuwd hoe dat dan weer met een Saito gaat gedragen.

    Algemeen... Je moet zeker van je motor ophanging geen pendule, Friesche Staartklok met Golf aspiraties maken.
    Hoe dichter de motor op de rubbers staat, hoe beter. Hefboom effect. En het ook zaak de rubbers zo ver mogelijk uit een te plaatsen op het motorschot. Wederom hefboom effect...
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2018
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Volgens mij komt bij een vliegtuigmotor het grootste lawaai van de prop.
    Dat merk je heel erg bij electro.
    Ik denk dat je met een goede prop al een hoop winst kan pakken.
    En dan eventueel een einddempertje erop, bij de ACK was iemand die nadempertjes maakte, verbonden met de uitlaat met een slang.
    Ik weet niet of hij nog hier op het forum rondhangt, zijn forumnaam was volgens mij Robot.
    Maar die dingen waren vreselijk stil (ook wij hadden een 78dB limiet).

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    804
    Vandaag gevlogen met de Xtra40 en de OS46, helaas was de geluidsmeter van de club defect waardoor ik geen getallen heb. De algemene indruk was dat de motor mooi stil was en de verwachting uitgesproken werd dat deze bij de echte meting vast wel onder de 78 db zal blijven.
     
    blaauwen vindt dit leuk.
  7. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Mooi dat het gelukt is.

    En wat heb je nu voor demping gebruikt? En met of zonder rubbers?
     
  8. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    804
    Een 3mm Aluminium plaat op de backplate met 4x Rubbers 15x15, 35mm tussenstuk in de demper en 8 lipjes 3mm zoals eerder op de foto en een 11x7 propellor.

    Om het zwaartepunt wat verder naar voren te brengen heb ik tussen de motor en rubbers een verlengstukje van 20mm toegepast. Niet goed voor de pendule natuurlijk maar omdat dezelfde rubbers indertijd ook voor een .60 gebruikt werden hebben ze geen moeite met die grotere slingerafstand. Motor loopt mooi rustig en pakt goed op op het gas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    804
    Futaba FF8 met Frsky module en telemetrie voor de Rx accuspanning.

    Xtra op het veld.jpg
     
    blaauwen vindt dit leuk.
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Is dat sterk genoeg? De trekkracht van de motor wordt via de aangevulcaniseerde metalen delen in de rubbers overgebracht op de romp. Moet er niet aan denken wat er gebeurd als die vulcanisatie los laat en de motor er vandoor gaat.. Zeker niet als je voor de motor zit.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Mocht het nog niet genoeg zijn dan zou je de carburateur kunnen dempen, een notoire herrieschopper. Aanzuigen uit de romp en/of motor inbouwen.
    En/of drieblads-prop, met kleinere diameter, gebruiken.
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2018
  12. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.228
    Locatie:
    Hoofddorp
    :beer: Proost Erik op een geslaagde maiden.
    Eerste indruk is dat je makkelijk door de keuring komt.
    Veel mooie vluchten in de toekomst voor je.

    Grt John
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    vier stukjes staaldraad (3 mm of zo) onder de moeren geklemd, als "brugje" over elk rubber-element lost dat volledig op. Als er dan een element loskomt, "vangt" het staaldraad de motor. Kun je niet mee doorvliegen, maar het voorkomt wel ongelukken.
     
  14. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Dat loskomen hoef je niet zo bang voor te zijn. Mijn blauwe Fourstar 60 heeft er jaren mee gevolgen, de kans dat ze alle vier tegelijk gaan is ook niet zo groot. Verder is de tip van brutus ook wel een goede.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je rubbers horen tegen de back plate te zitten en niet tegen de romp. Zo krijg je te veel swing. Gaan de rubbers eerder stuk...
    Nu zijn verse rubbers nog aardig stijf, maar die worden rap wat losser. En krijg je onvoorspelbare standen van de motor. De prop werk als een hefboom.
    Hoe verder de rubbers van de propmenemer staan, des te groter die swing.
    Ik heb het een keer uit de hand zien lopen.
     
    Huey en ron van sommeren vinden dit leuk.
  16. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    804
    Op de eerder geplaatste foto's van inbouw met rubbers en een motorbok zie je dat de backplate ook 20mm voor de rubbers zitten vandaar mijn aanname dat het wel los zal lopen.

    Korter lijkt me inderdaad wel beter. Afstandsbusjes maken van 15mm diameter die aan de romp zitten waarop de rubbers dan vastgezet worden levert meteen een mooie mogelijkheid op om wat gewicht in de neus toe te voegen door de busjes in Aluminium of Messing uit te voeren. Gaan we doen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik verken een motorwissel van OS 50SX naar Saito FA-62... op de bok van m'n Cloud Dancer 60.
    Schiet vanavond wel een plaatje van die backplate (voor de leut)

    Omdat ik een rear geplaatste hoofdproeier op de kist heb, heb ik de motor op een Dave Brown Motor Mount moeten plaatsen. Dat heeft dan het voordeel dat bij ongeplande landingen... geen rare krachten op het carter zouden kunnen komen. De mount breekt dan eerst.
    Montage zo op het alu geeft weer wat extra koeling. En is eigenlijk toch ook een oude en beproefde methode.
    Verder oogt het zeer netjes hoor :thumbsup:

    En ja, hoeverder de rubbers naar de uiterste uithoeken van de romp komen te staan, des te stabieler de bende.
     
    blaauwen vindt dit leuk.
  18. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    804
    Nu met de rubbers dichter op de motor. Een van de afstandsbusjes is van messing en 20 gram zwaarder dan de aluminium variant. De messing ring op de prop vervangt het gewicht van de motorkap. Nu eerst weer vliegen om te zien of dat genoeg is of dat er nog meer gewicht in de neus moet.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • Rubber.JPG
      Rubber.JPG
      Bestandsgrootte:
      269,8 KB
      Weergaven:
      237
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
  20. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Het zal nu minder swingen. Ik had ooit ook rubbers direkt tussen de motorsteun en kist, de motor kwispelde bij stationair als een staart van een hondje. De plaat groter gemaakt toen was het kwispelen over.

    Verder wel netjes gedaan.
     

Deel Deze Pagina