OS46 stiller maken tot 78db

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door F2B, 4 apr 2018.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Bij mij brak vroeger de uitlaat bij de motor af toen de motor op rubbers stond.
    Het was bij een 6.5 cc Irvine met ook zo'n tussendemper in.
    Hij brak bij de motor af, het is twee keer gebeurd, ik weet eerlijk gezegd niet meer hoe we het opgelost hebben.
    Volgens mij ook een rubber op het eind van de uitlaat gezet.
     
  2. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Ik heb dit opgelost dmv uitlaatslang zie plaatje. Deze slang is brandstofslang van een orion vliegtuig.
    [​IMG]
     
  3. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Is die slang wel hittebestendig?
     
  4. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Ja de slang heeft zelfs het vliegtuig overleeft en wordt nog steeds gebruikt en overleeft mij waarschijnlijk ook.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik zou de metalen vork door kunsstof vervangen Ad, om eventuele storingen tegen te gaan. Of is de carburateurheuvel al van kunststof?
     
  6. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Helaas is dit vliegtuig gecrashed. Een kapotte hoogteroerservo, uitgefikt. Daarbij brak door de klap de metalen motordrager. Vanaf nu gebruik ik gewoon plastic motordragers.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Oeps. ik bedoelde de metalen kwiklink op carburateur door kunsstof vervangen.
     
  8. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Dat doe ik nu inderdaad. :)
     
  9. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Hier nog de motorplaat.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Motor voldoet ruim aan de norm van 78dB

    OS46 Uitlaat met "wervelschot" 11.200 rpm op een 11x7 APC en tussen de 70 en 72 dB
    OS46 Hatori met Weston bocht 11.700 rpm op een 11x7 APC en tussen de 74 en 75 dB, de hogere toeren zorgen voor meer propellorlawaai

    Beide configuraties zijn toegestaan. Voorlopig ga ik met de stilste variant vliegen. Bedankt voor alle hulp.
     
    blaauwen vindt dit leuk.
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ja, maar die vliegen doorgaans ook niet zo hoog.....
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    :D:D Bruno, je reageert op een berichtje van 5 - 4 - 2018. :D:D :worship:
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Weet ik....:D
    Maar hij was te mooi om te laten liggen. :rofl:
     
  14. ReneZ

    ReneZ

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    110
    Locatie:
    Breda
    Ik weet van motorfietsen dat het inlaatgeluid dominant kan worden boven het uitlaatgeluid. Doet iemand daar wat aan?
     
    Cnn vindt dit leuk.
  15. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja lucht aanzuigen in de romp van het kistje.
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Maar dat is met een moderne 46 listig op te lossen. Moet je met een aanzuigbuis gaan werken, die ook nog eens geluid dempt. Groot deel van komt ook van optoerende prop.

    Grotere spoed en daarmee lager rpm.
    Balans is lastig af te stemmen. Een gesmoorde motor op een standaard demper boet fors in op vermogen.

    Buisverlenging met geperforeerde tussen schotten remmen behoorlijk.

    Overigens zijn de OS Powerbox systemen al behoorlijk stil.

    Ik zweer nog bij mijn oude strategische voorraad... Hatoricus Aluminumini... helaas kan je die pijpjes niet stekken en dan bemesten...
     
  17. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Carter maken met read valves of roterende inlaat schijf. Origineel carburateur gat afpluggen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Het OS-46 carter ombouwen naar roterend of read valve is niet weggelegd voor de meeste modelbouwers
    daarvoor heb je nogal kennis nodig en een draaibank en-of freesbank, en veel geduld.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Klopt.
    Maar als je wilt is er veel mogelijk.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wat zou een leesklep op een OS 46 moeten doen? :rolleyes: ;)

    Afgezien daarvan, meer spoed en lager toerental is leuk, maar daar moet je motor wel geschikt voor zijn.
    Als je een redelijk steil aflopende koppelkromme hebt, gaat dat 'm niet worden. :(
    Trouwens hoe hoger de toon, des te makkelijker deze te dempen is.
    Behalve misschien voor motoren zonder demperbevesitging, maar net als voor het rijden met oldtimerauto's, stoommobielen etc. moet men daar niet moelijk over doen en ontheffing voor verlenen. Zij wel en modelvliegers niet? Niet gaan meten met verschillende maten.
    En laten we wel wezen, we doen dit alleen voor de buitenwereld.
    Medevliegers die lopen te klagen over motorgeluid hebben echt de verkeerde tak van sport gekozen. :bye:
    Waar zijn we nu? "Op een modelvliegveld?". Precies. :yes:
    Wat horen we daar dus? "Het geluid van modelvliegtuigen?":rolleyes: :rofl:
    De enige kisten die ik op meer dan een kilometer nog duidelijk hoor zijn van die megagrote dingen met dikke benzinemotoren. :confused:
    Als ze die geluidsproductie eens aan banden zouden leggen, hadden we een hoop minder gezeur. :yes:
    Komt nog bij dat de hoogte waarop gevlogen wordt allesbepalend is voor de reikwijdte van het geluid.
    Dat kan lager... :D
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina