OS50 zuigerveer gebroken

Na mijn 3e vlucht op zaterdag wilde ik eens auto-rotatie oefenen en schakelde op throttle-hold op een hoogte van ong 2 meter. Ik kon m'n T-Rex600N prima landen maar merkte wel dat de motor stil gevallen was.

Na weer vol getanked te hebben probeerde ik te starten maar merkte dat ik de startpin niet rond kreeg. Ik dacht dat ik de motor 'verzopen' had dus draaide ik de bougie los en probeerde nogmaals. Nog steeds kreeg ik de startpin niet rond.

Eenmaal thuis gekomen heb ik de motor ge-demonteerd en merkte een stukje van de zuigerveer boven de piston.

Ik weet dat dergelijke dingen kunnen gebeuren maar mijn vraag is nu:
Wat zou er hier aan de hand kunnen zijn waardoor de veer gebroken is ?

De cilinderwand ziet er nog onbeschadigd uit en ik heb ook een carbsmart gemonteerd die de temperatuur in de gaten houd. Kort daarvoor had ik de backplate nog gevoeld maar die was gewoon lauw.

Ik weet, een lang verhaal maar ik wil gewoon de details en omstandigheden vernoemen zodat het duidelijk is.

Groeten,
Alex.

Hoi Alex,

de motor is toch niet over z'n toeren gegaan? het is best mogelijk dat de motor in het verleden (voor de carbsmart!) al eens een keertje te warm is geweest en schade heeft opgelopen waarbij je nu de "genadeslag" hebt gekregen. met hoeveel toeren op de kop vlieg je ?
groetjes,

Hoi Alex,

de motor is toch niet over z'n toeren gegaan? het is best mogelijk dat de motor in het verleden (voor de carbsmart!) al eens een keertje te warm is geweest en schade heeft opgelopen waarbij je nu de "genadeslag" hebt gekregen. met hoeveel toeren op de kop vlieg je ?
groetjes,

Hoi Guy,

de toeren staan ingesteld op 1850.
Wel is ie eventjes over z'n toeren gegaan doordat ik klakkeloos het governor percentage van de oude zender overgenomen had. Dat is niet meer dan een paar minuten geweest maar zou misschien wel eens de hoofdoorzaak kunnen zijn geweest.
Best dan ook de cilinder wand vervangen zeker ?

Groetjes,

Alex.

Cylinderwand

Hoi Alex,
wat die cylinderwand betreft kan je die misschien toch maar beter in één keer vervangen,als je er dan toch mee bezig bent.:)
Ik hoop dat ik je één van de volgende weken nog eens zie op het veld,kunnen we gelijk nog eens bijspreken.
Groetjes Dimitri "Greyman" Van Den Heuvel.;)

Hoi Alex,
wat die cylinderwand betreft kan je die misschien toch maar beter in één keer vervangen,als je er dan toch mee bezig bent.:)
Ik hoop dat ik je één van de volgende weken nog eens zie op het veld,kunnen we gelijk nog eens bijspreken.
Groetjes Dimitri "Greyman" Van Den Heuvel.;)

Hey Dimitri, long time no see.

Ik zal dan idd ook maar de cilinderwand vervangen.
Voorkomen is beter dan ....

Volgend weekend zal ik er niet zijn maar daarna hoop ik alles weer vliegklaar te hebben.

Groetjes,

Alex.

Back