OS91SZ PS Hyper review!

OS91SZPSHYPER.jpg

OS91SZPSHYPER2.jpg

Hoi Allemaal!

Ik heb sinds vorige week vrijdag een OS91SZ PS Hyper in mijn bezit en ik wilde hier even een kleine review schrijven.

De motor is identiek aan de OS91SZ, alleen deze motor is voorzien van een drukregulator en een pomp welke gemonteerd is op het carter. Voordeel hiervan is dat je geen uitlaatdruk op je tank nodig hebt, dus geen vocht/uitlaatgas/prut in je tank. En de drukregulator zorgt voor een constante druk op de carb, dus de afstelling blijft mooi constant.

De carb is identiek aan die van de SZ alleen met de toevoeging van een regulator en een iets anders binnenwerk.

Eerst indruk: Ik heb de motor vandaag gemonteerd en even laten lopen en ermee gehoverd. De motor gedraagt zich in eerste instantie als een YS, start makkelijk en loopt mooi rijk. Ook tijdens het optoeren blijft hij mooi rijk en tijdens het hoveren loopt hij direct mooi constant zonder bokken zoals de C-specs doen voor ze ingelopen/afgesteld zijn.

Morgen ga ik hem verder indraaien/vliegen en dan heb ik meer conclusies.

Cheers,

Richard

Raptor Rulezzz zei:
Voordeel hiervan is dat je geen uitlaatdruk op je tank nodig hebt, dus geen vocht/uitlaatgas/prut in je tank.

Hoi Richard,

Dit kan toch alleen indien je druk op de tank zet, er moet lucht in de tank komen anders zou je de tank niet leeg krijgen (vacuum). Hiervoor zou je dan toch een ontluchting op je tank moeten hebben. Om er dan voor te zorgen dat je geen brandstof verliest op zijn kop etc, zet je toch weer druk vanuit de uilaat op de tank of niet dan?

Bij een YS wordt er vanuit de motor direct druk op de tank gezet (die pompt in feite lucht in de tank). Hierdoor kun je inderdaad de druk van de uitlaat achterwegen laten.

Gebruikt deze OS de zelfde constructie dan? Ik dacht dat hij ook gewoon een perry pump had net als de OS91 C-Spec PS?

Kun je eens aangeven wat voor een pomp er op deze motor zit?

Groeten,

John.
P.S. ik heb net ook een nieuwe SZ gekocht, maar ik heb deze keer een motor zonder pomp genomen, omdat ik dan 3 naalden heb. Dan kan ik de boel iets beter afstellen.

Dit kan toch alleen indien je druk op de tank zet, er moet lucht in de tank komen anders zou je de tank niet leeg krijgen (vacuum). Hiervoor zou je dan toch een ontluchting op je tank moeten hebben. Om er dan voor te zorgen dat je geen brandstof verliest op zijn kop etc, zet je toch weer druk vanuit de uilaat op de tank of niet dan?

Deze motor gebruikt gewoon een perrypomp (met OS logo) en daardoor kun je gewoon een ontluchting op je tank gebruiken. Als je de slang lang genoeg houd kan dit zonder check valve, anders met...om te zorgen dat je tank niet leegloopt als je inverted vliegt. Je kan er ook voor kiezen om uitlaatdruk te gebruiken, maar dit hoeft dus niet! (dat komt weer door die drukregulator die toch wel zorgt dat de druk van de aangeboden brandstof gelijk blijft :roll: )

Deze motor is trouwens ook voorzien van 3 naalden zoals je kunt zien op de foto's, alleen is hier bij de hoofdingang (bij de hoofdnaald) de regulator geplaatst.

Even voor de duidelijkheid: Deze motor heeft dus een druk regulator en heeft in dat opzicht NIKS gemeen met de C-spec PS, welke gewoon een carb heeft met soort van overloop/retour. De pomp zorgt voor de druk, maar ik vermoed dat je hetzelfde zou kunnen doen als met een YS... alleen de tank op druk zetten is niet altijd even ideaal, daarom is de pomp eigelijk een uitkomst.

Cheers,

Richard

Hoi,

Ik zie nu dat deze inderdaad ook 3 naalden heeft. Ik dacht dat ze wellicht ook een naald zouden hebben opgeofferd zoals bij de OS 91 C-Spec PS.

Hmm, dan had ik wellicht weer een motor met een pomp moeten nemen. Ik ben altijd erg tevreden geweest over de OS91 C-Spec PS (met pomp dus).

Ik vlieg nu nog steeds met 1 z'n motor die toch inmiddels al meer dan 2 jaar oud is, nog steeds met eerste zuiger, cylinder en zuigerveer etc. Een 2e van dit type is recent helaas overleden (toen hij volgas zonder belasting op de grond lag te schreeuwen om hulp in Oisterwijk).

Groeten,

John.

Ik sta ook op het punt een nieuwe OS 91 aan te schaffen,maar zit toch wel te twijfelen of ik wel of niet de pomp-versie ga nemen.

Bij de C-spec had ik puur voor de pomp gekozen omdat daar een eenvoudige 2-naalds carb opzit.
Maar aangezien de SZ's types beide een 3 naalds carb hebben word het lastig kiezen.

Een ander voordeel van een pomp-loze motor is ook minder slangen dus minder kans op lekkage.

WIe kan me overtuigen? ;-)

Hoi,

Ik heb nu de SZ zonder pomp. Hij werkt echt perfect, het toerental blijft heel constant (afgelopen weekend in Utrecht draaide hij voor zijn doen ERG slecht en had niet veel vermogen...), dus ik zie niet echt in waarom je de pompversie zou moeten nemen. Inderdaad Marcel, lekker makkelijk, maar 1 slang ;)

Verder is de SZ zonder pomp ook minder duur, op www.cyberheli.com kan je hem bestellen voor 230 dollar.

Groeten
Nando

Ik ben het helemaal met je eens hoor Nando, er zijn maar 2 voordelen.

- Geen uitlaatgassenprut in je tank (beter voor je brandstofslangen, lagers, tankrubbers, brandstofkwaliteit... etc etc)
- Geen armlopen als je uitlaatdruk wegvalt doordat uitlaat eraf valt o.i.d.

Verder is het natuurlijk een persoonlijke keus, ik verwacht dat deze met regulator nog constanter zal lopen (minder rommelen met naalden).

De YS met drukregulator en de OS met omi modificatie zijn allebei echt perfecte motoren, dus waarom deze met drukregulator niet he :wink:

Hij heeft vandaag weer gevlogen en deed het nogsteeds perfect, nog niet ingedraaid dus ik weet nog NIKS over het vermogen.... Ik kan nogsteeds ineens negatief gaan worden over het hele ding :P

Het prijsverschil is inderdaad 50 euro...

Cheers,

Richard

Wat ik nog vergeten ben te vermelden, maar eigenlijk vanzelf spreekt.

Ik heb de 0,2mm shim gemonteerd omdat ik op 30% nitro brandstof vlieg. (Wildcat 3D LV 30%)

Cheers,

Richard

Hoi,

Heb je de 0.2mm extra gemonteerd, of bedoel je de originele ring vervangen door de 0.2mm variant die er bij zit?

Groeten,

John.

Zo... Gisteren nog 2 vluchten gedaan, wat armer gezet en hij loopt nogsteeds voorbeeldig...

Alleen besloot mijn antennedraadje om te breken op een oude soldering (1,5 jaar terug gesoldeerd ipv vervangen :oops: ) wat resulteerde in een kleine crash. Staartbuiskapot, asjes krom, bladen kapot... valt mee, vliegt over een weekje weer denk ik :cry:

Een carbon TT van TT is overigens best sterk, deze heeft nu al 2 kapotte staartbuizen overleefd :wink:

Cheers,

Rich 8)

UPDATE

Ondertussen heb ik alweer wat meer ervaring met de OS91SZ PS Hyper en hij draait PERFECT.

Intussen gebruik ik hem met een Hatori FS 3D 90 uitlaat en met deze functioneert hij dus prima, op laag toerental erg stil en met hogere toeren ook een prettig geluid. Hetzelfde ongeveer als met de MP2, misschien iets stiller.

Ik vlieg hem nu met opgemengde Wildcat 3D LV 30% en hij doet het er echt heel erg goed mee, vermogen is ongekend.... (brandstof is opgemengd naar: 23% nitro, 20% olie)

Conclusie

Loopt als een YS maar heeft vermogen als een OS. Hij loopt mooi, geen arme punten en is gemakkelijk af te stellen en hij start erg makkelijk (met de shim ertussen). Ook totaal geen last van wat voor vreemde dingen dan ook.

Kortom, OS heeft het EINDELIJK echt goed gedaan... een 15cc motor die zo uit de doos perfect draait, tot de laatste druppel van de tank. Zonder bokken, arme punten en lastige afstellingen....

Cheers,

Richard

Wat foto's van het vliegen van vandaag:

Vlak voordat hij ging ontploffen.... :wink:
Raptorontploft.jpg

En... weg issie... sneller dan het licht, of jah, de camera! :|
Raptorweg.jpg

En een mooie tailstandlaunch
Raptortailstandlaunch.jpg

Er waren nog veel meer nog mooiere foto's maar die heb ik nog niet... :cry:

Cheers,

Rich 8)

219MB aan foto's versturen met 50KB/ps upload gaat niet zo snel he 8)

En dan komt de 150MB aan film materiaal er ook nog bij :lol:

Vandaag heb ik ook mijn OS 91 SZ PS laten inlopen in een Raptor90,ondanks dat ie nog behoorlijk vet draait loopt ie al erg mooi/betrouwbaar.

Wel heb ik de uitlaatslang gewoon op de maintank aangesloten,gaat tot nu toe prima.
Ik heb ook die extra .2mm shim geplaatst en het viel me al op met het starten dat de starter de motor heel makkelijk rondkreeg.

Ben erg beniewd naar de uiteindelijke power als ie ingelopen is,nu voelt het al goed aan,bijna vergelijkbaar met de "ouwe" C-spec PS die ik hiervoor had :D

Groeten,
Marcel

Op Runryder zie ik veel dat de pomp versie tegen het einde van de tank arm gaat lopen en dat ze dan toch switchen naar muffler pressure.

Of het echt waar is weet ik niet. Ik heb de versie zonder pomp dus is het 2e hands info.
Maar het is misschien iets om in het achterhoofd te houden :wink:

Das raar,ik zou het eerder andersom verwachten,dat de versie zonder pomp arm gaat lopen bij een bijna lege tank :|

Hoi,

Ik gebruik ook een OS 91 SZ zonder pomp, ik heb geen last van arm lopen aan het einde van de vlucht, hij loopt prima!

Groeten,

John.

Back