Oscillatie carrierkist in het snelle vlucht gedeelte

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door CL carrier, 17 apr 2017.

  1. CL carrier

    CL carrier

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    167
    Allen;
    PP nog gefeliciteerd!
    Ik heb een probleem.
    Mijn nieuwe carrierkist;
    Maximale vleugeloppervlakte.
    1050 gr.
    OS LA .46 met 9X7 prop
    Zwaartepunt op 25% van de gemiddelde breedte van de vleugel.
    Gaat in het snelle vlucht gedeelte in een moeilijk te compenseren oscillatie, uitslag +/- 50 cm.
    en +/- 5 of 6 complete sinussen per rondje.
    Dit heb ik nog nooit gehad, ik vermoed dat met het zwaartepunt iets naar voren de oscillatie in ieder geval wat minder heftig en minder sinussen per rondje gaat opleveren.
    Wie heeft dit ook gehad?

    MVG

    Max
     
  2. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Castricum
    Er moet wat speling zitten op je hoogte roer. Stunters noemen dit hunting.
     
  3. CL carrier

    CL carrier

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    167
    Robert-Jan;

    Merci voor je reactie.
    Heb ik tot nu toe altijd alles op alles gezet om de boel zo speling loos mogelijk in elkaar te zetten met kogelgewrichten en zo!
    Goed; over op Quick links, in ieder geval op het hoogteroer.
    Over hoeveel speling herbben we eigenlijk?

    MVG

    Max
     
  4. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Castricum
    Beiden kanten 1 mm of zo.
    Net voelbaar.

    Robert-Jan
     
  5. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi Max,
    Dit soort oscilleren heeft te maken met het zwaartepunt en het formaat van het stabilo. Ik zou het zwaartepunt naar voren doen, en bij een volgende kist een groter stabilo gebruiken. Een kleiner handvat wil ook helpen. De meningen over speling of geen speling lopen erg uit elkaar. Ik zelf ben een speling-man. Ik denk echter niet dat het toepassen van enige speling in de besturing een golfbeweging van 50 cm, 6x per rondje op zal lossen.
    groetjes,
    Henk
     
  6. barile s

    barile s

    Lid geworden:
    6 feb 2007
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Genk Belgie
    Heeft ook veel te maken met de werking v/d besturing.
    Sal
     
  7. CL carrier

    CL carrier

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    167
    Robert-Jan;
    Duidelijk, ga ik proberen.
    Hunting, surgeing of jagen, Verschijnselen waar ik met motoren, banden en stuurinrichtingen mee te maken heb gehad, maar vanwege de lage frequentie niet in verband heb gebracht met mijn model. Zucht.
    Henk;
    Ik heb niet zoveel "schuifruimte" met het zwaartepunt in verband met de hang, 30 graden overtrokken vlucht.
    Bij mijn laatste 2 modellen heb ik het stabilo juist wat kleiner gemaakt om in de hang een wat minder felle reactie te krijgen, dat werkt dus niet. Zucht.
    Sal;
    De besturing loopt erg licht, het hoogteroer valt door zijn eigen gewicht naar beneden, of bedoel je dat niet?

    MVG

    Max
     
  8. barile s

    barile s

    Lid geworden:
    6 feb 2007
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Genk Belgie
    Toch wel Max, dan is het dit zeker niet. Succes verder.
     
  9. CL carrier

    CL carrier

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    167
    Allen;
    Ik ben in de theorie gedoken; Bijna elke constructie heeft een eigen frequentie, als de eigen frequentie en eventuele harmonischen buiten het gebruiksgebied liggen, heb je er geen last van, in mijn geval ligt de eigen frequentie, aerodynamisch en/of qua constructie precies op de topsnelheid, met een 9X6 prop geen last, met een 9X7 wel. Er zijn verschillende manieren om de eigen frequentie te verplaatsen, veranderen van het zwaartepunt, het hoogteroer zwaarder of lichter maken, misschien zwaardere wielen aan het landingsgestel en/of dikkere lijnen. (Dus een kwestie van proberen)
    Of de trilling dempen, dat kan door speling op het hoogteroer, ik ben nu bezig wat te maken zodat ik de speling kan afstellen, maar dat kan ook met een trillingdemper; dus een hydraulische schokdemper zonder veren met in en uit dezelfde afstelbare weerstand, net als een stuurdemper op een motorfiets, of een mechanische schokdemper zoals een afstelbare servosaver.
    Alleen heb ik hier geen ervaring mee.
    Nu de vragen; Is een servosaver misschien een oplossing.
    Zijn er afstelbare servosavers?
    MVG
    Max
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.712
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Max, wat ik wel nog weet, is dat al mijn modellen waarvan de besturing niet helemaal super los liep -hetzelfde effect heeft een demper met snelheidsafhankelijke weerstand- altijd huntten.
    Ik vrees dus dat een of andere schokdemper het probleem zal verergeren.
    Maar, niet geschoten is altijd mis; wie niet meedoet wint nooit ;)
     

Deel Deze Pagina