OSD Module N1 Plug and Play NAZA

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door Mauske75, 31 dec 2014.

  1. Mauske75

    Mauske75

    Lid geworden:
    13 dec 2014
    Berichten:
    98
    Nou, 2 weken geleden besteld, vandaag lag hij op de deurmat.
    Dus vanavond meteen de Phantom uit elkaar gesloopt en de OSD module ingebouwd.

    Het gaat om de volgende module.

    FPV Flight Controller N1 OSD Module for DJI NAZA V1 V2 NAZA Lite GPS $24.59 Free Shipping @GoodLuckBuy.com

    Het inbouwen was echt een fluitje van een cent.. kabeltjes zijn bijgeleverd, en het is een kwestie van de gps kabel in de OSD module en de kabel van de EXP poort van de NAZA naar de OSD module. Zo komt de OSD dus tussen de GPS en NAZA controller.
    Kabeltjes van de camera en zender inprikken, en testen.
    Blijkt dat je ook nog even de LIPO + en - moet aansluiten (solderen ) op de OSD module.

    Het eerste wat me op viel was een heel erg druk beeld met heel veel, te veel zeg maar, Chinese tekens ! niks van te maken dus..
    Balen !

    Er zit een heel klein knopje op de OSD module.. die ingedrukt.. er veranderd alleen een Chinees tekentje in een ander Chinees tekentje. :(
    2 Keer drukken dan maar... hmm, het tekentje veranderd weer en weer terug.. Ook niet de oplossing dus..

    Zoeken op het net levert heel weinig informatie op over de N1 OSD.
    Dus weer naar dat knopje... ff vasthouden dan maar. Hoppa, een menu, maar allemaal in Chinees. !!!

    Na wat friemelen en frotten kwam ik er achter dat 1 keer drukken de keuzefunctie is en het knopje ingedrukt houden de ENTER.
    Dus het eerste menu item gekozen en daarna het knopje ingehouden. en zo alle menu functies af in de hoop een taalkeuze menu te vinden.
    Helaas is deze niet aanwezig. Wat ik wel tegen kwam is het woordje DJI en GPS... Deze dus in het menu gekozen en aangepast.
    Ik had snel door dat het laatste menu item de OPSLAAN functie was. als je dat deed, dan verscheen er ff heel kort OK in beeld.

    De OSD module start dan opnieuw op en hey, een rustig scherm met maar 1 heel klein Chinees tekentje... daar is mee te leven natuurlijk.

    [​IMG]

    Wat ik nu in beeld heb is precies de info die ik wil.
    Links boven het voltage van de lipo. Daaronder het Chinees tekentje, wat denk ik de hoogte vanaf zeeniveau is maar dat weet ik nog niet zeker, ik heb helaas nog niet kunnen vliegen met de OSD.
    Daaronder de Distance, Hoogte vanaf opstuigen en daaronder de graden richting waarin je vliegt.
    In het midden je homelock positie.. Rechtsboven het aantal sats met links daarvan je snelheid.
    Rechts onder staat nog iets met M/S, maar dat moet ik nog even uitzoeken tijdens een vluchtje.


    ----------------------------------------------------------------------------------------


    Het volgende scherm krijg je als je de knop ff ingedrukt houdt.

    [​IMG]

    Dit heb ik al zover kunnen uitvogelen.

    1 Accuspanning van de LIPO, je kan deze verstellen tussen 11.1V en 12.3V
    Hiermee kan je als het ware de de spanning die de LIPO geeft finetunen.
    Waarom is me een raadsel, de spanning is immers makkelijk te meten.

    2 Hier kan je het TV systeem instellen, PAL of NTSC

    3 Hier kies je de layout : N1 - DJI - USER

    4 keuze tussen een chinees teken en GPS

    5 Keuze tussen een chinees teken en GPS

    Ik denk dat het hier de keuze betreft hoe de hoogte gemeten moetworden, met GPS of met de drukmeter op de module.

    6 Hier kan je iets aan of uit zetten (nog niet gevonden wat, ik zie niks veranderen)

    7 Hier kan je iets aan of uit zetten (nog niet gevonden wat, ik zie niks veranderen)

    8 Reset, kies je dit dan herstart de module en staat hij weer op fabrieksinstelling.

    9 Settings : hier kan je een 2de menu scherm oproepen, kom ik hieronder op terug.

    10 Store : na het veranderen moet je deze kiezen, anders wordt er niks opgeslagen. na kiezen van Store herstart de module en worden je gekozen settings getoond.

    Dit was het eerste menu.
    Het 2de scherm wat je krijgt als je SETTINGS kiest, ziet er zo uit :

    [​IMG]

    Met dit menu kan je de display items aan of uit zetten, en op een andere plek zetten door regel en rij aan te geven waar het moet komen te staan. Deze keuze mogelijkheid krijg je als je de knop even ingedrukt houdt op een setting die je wilt veranderen. Dan krijg je een scherm met 4 regels :
    AAN/UIT
    REGEL
    RIJ
    OPSLAAN


    01 Lipo spanning
    02 Vluchttijd
    03 Snelheid horizontaal
    04 Hoogte
    05 Home point weergave
    06 Distance from startingpoint

    07 Gevlogen afstand
    08 Snelheid vertikaal
    09 Coördinaat
    10 Sattelieten aantal
    11 Graden (Noord)

    Het eerste (en 2de) tekentje in de 2de rij, dat betekent Uit.
    Het derde (en de rest) tekentje in de 2de rij betekent Aan.

    Tenslotte nog even een foto van de module waar je rechtsonder het kleine menu knopje ziet zitten.

    [​IMG]


    Dit is wat ik ervan kan maken...
     
    Laatst bewerkt: 1 jan 2015
  2. monoblock

    monoblock

    Lid geworden:
    10 apr 2008
    Berichten:
    245
    Locatie:
    At sea
    Bedankt voor de info, ik heb deze osd ook besteld.
    Zie je wel je GPS coordinaten in beeld?
     
  3. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    aangezien dat op basis van minimosd is moet die config tool ook werken
     
  4. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    955
    Had je hem nou op glb of op ebay besteld?
     
  5. Mauske75

    Mauske75

    Lid geworden:
    13 dec 2014
    Berichten:
    98
    Op ebay besteld...

    Welke config tool bedoel je ? Er is geen mogelijkheid er een usb oid op aan te sluiten.

    Coordinaten komen niet in beeld.. Maar is vast wel in te stellen als je goed bent in chinese tekens.. :)

    Overigens aan de rechterkant die m/s geeft aan hoe snel je stijgt of daalt.
    Het chinees tekentje is niet hoeveel je gestegen bent, maar de afstand die je gevlogen hebt.
    Het is overigens wel heel handig dat je accu spanning in % wordt weergegeven, daarmee heb je een duidelijke aanwijzing hoe het met de spanning van de lipo is.

    Net een proefvlucht gemaakt, en ben aardig tevreden. Zeker als je ziet wat dat dingetje gekost heeft.. :)
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2014
  6. monoblock

    monoblock

    Lid geworden:
    10 apr 2008
    Berichten:
    245
    Locatie:
    At sea
    Ik geloof ook als ik de beelden zie, dat het met de minimosd config tool is in te stellen. Gewoon de FTDI adapter aansluiten aan gnd +5V TX en RX
    Maar misschien is dan alleen de positie te veranderen van de items. Zou kunnen dat de chinese tekens met een charset te veranderen zijn, of dat daarna de hele osd niet meer werkt. Je kunt ook de software eerst downloaden van de OSD als backup?
     
  7. Mauske75

    Mauske75

    Lid geworden:
    13 dec 2014
    Berichten:
    98
    Haha, ik denk dat ik zo maar laat.. Dat ene chinees tekentje kan ik nu lezen hé.. ;)
     
  8. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    955
    Wel een grappig ding. Ik hou hem even in het achterhoofd..
     
  9. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    zo te zoen draai je nu in dji modus

    de ftdi adapter zou moeten werken
     
  10. Mauske75

    Mauske75

    Lid geworden:
    13 dec 2014
    Berichten:
    98
    Ja, heb ergens in het menu DJI kunnen instellen.. Daarna kreeg ik deze layout...
    Die adapter kan ik niet proberen, die heb ik geen.
     
  11. monoblock

    monoblock

    Lid geworden:
    10 apr 2008
    Berichten:
    245
    Locatie:
    At sea
    Ik zit op zee en kan geen youtube kijken, maar kan iemand hier even naar kijken of dit ons iets wijzer maakt? Is gisteren op youtube geplaatst volgens google.

    www.youtube.com/watch?v=GfKH7oyq7ak
     
  12. Mauske75

    Mauske75

    Lid geworden:
    13 dec 2014
    Berichten:
    98
    T filmpje laat niet veel meer zien dan de info die ik hierboven in de startpost gezet heb.

    Ik heb vandaag nog wat zitten klooien met het menu en de instellingen.
    Ik zal straks even de info in de startpost aanpassen voor diegene die ook intresse hebben in deze osd..

    Overigens heb ik ook uitgevonden hoe je de coördinaten in beeld kunt plaatsen.
     
  13. monoblock

    monoblock

    Lid geworden:
    10 apr 2008
    Berichten:
    245
    Locatie:
    At sea
    Fijn dat je de info deelt voor wat je hebt uitgevonden.
    Wat zegt bovenstaand filmpje hierover?

    EDIT: Antwoord hierboven al gegeven.

    Ben wel benieuwd, wanneer men de de osd met de configtool verbind, of er met een charset upload, de chinese text weg is. Of dat er dan niks meer werkt. Mischien kun je wat backuppen.
    Ik ken alleen de minimosd. Als er wat mis gaat, dan flash je hem gewoon opnieuw. Maar hier is geen firmware voor beschikbaar.

    Er is trouwens ook een N2 uitvoering. Deze is uitgebreider met RSSI etc, maar is mij iets te veel van het goede allemaal.

    http://item.taobao.com/item.htm?id=19513062840
     
    Laatst bewerkt: 1 jan 2015
  14. Mauske75

    Mauske75

    Lid geworden:
    13 dec 2014
    Berichten:
    98
    Zo, terug van het nieuwsjaarsdiner.. ;)

    Vanmorgen ben ik wat bezig geweest om wat meer van de N1 OSD module te weten te komen.. zoals al gezegd is er erg weinig info over te vinden, op het YouTube filmpje na is er nagenoeg niets te vinden.

    Ten eerste ben ik bezig geweest met het proberen van wat instellingen.
    Als je het niet lezen kan is proberen de enige oplossing.
    Ik heb het menu voor 90% uitgedokterd.

    Het volgende scherm krijg je als je de knop ff ingedrukt houdt.

    [​IMG]

    Dit heb ik al zover kunnen uitvogelen.

    1 Accuspanning van de LIPO, je kan deze verstellen tussen 11.1V en 12.3V
    Hiermee kan je als het ware de de spanning die de LIPO geeft finetunen.
    Waarom is me een raadsel, de spanning is immers makkelijk te meten.

    2 Hier kan je het TV systeem instellen, PAL of NTSC

    3 Hier kies je de layout : N1 - DJI - USER

    4 keuze tussen een chinees teken en GPS

    5 Keuze tussen een chinees teken en GPS

    Ik denk dat het hier de keuze betreft hoe de hoogte gemeten moetworden, met GPS of met de drukmeter op de module.

    6 Hier kan je iets aan of uit zetten (nog niet gevonden wat, ik zie niks veranderen)

    7 Hier kan je iets aan of uit zetten (nog niet gevonden wat, ik zie niks veranderen)

    8 Reset, kies je dit dan herstart de module en staat hij weer op fabrieksinstelling.

    9 Settings : hier kan je een 2de menu scherm oproepen, kom ik hieronder op terug.

    10 Store : na het veranderen moet je deze kiezen, anders wordt er niks opgeslagen. na kiezen van Store herstart de module en worden je gekozen settings getoond.

    Dit was het eerste menu.
    Het 2de scherm wat je krijgt als je SETTINGS kiest, ziet er zo uit :

    [​IMG]

    Met dit menu kan je de display items aan of uit zetten, en op een andere plek zetten door regel en rij aan te geven waar het moet komen te staan. Deze keuze mogelijkheid krijg je als je de knop even ingedrukt houdt op een setting die je wilt veranderen. Dan krijg je een scherm met 4 regels :

    AAN/UIT
    REGEL
    RIJ
    OPSLAAN


    01 Lipo spanning
    02 Vluchttijd
    03 Snelheid horizontaal
    04 Hoogte
    05 Home point weergave
    06 Distance from startingpoint

    07 Gevlogen afstand
    08 Snelheid vertikaal
    09 Coördinaat
    10 Sattelieten aantal
    11 Graden (Noord)

    Het eerste (en 2de) tekentje in de 2de rij, dat betekent Uit.
    Het derde (en de rest) tekentje in de 2de rij betekent Aan.

    Tenslotte nog even een foto van de module waar je rechtsonder het kleine menu knopje ziet zitten.

    [​IMG]


    Dit is wat ik ervan kan maken...

    Overigens durft ik te betwijfelen of de tool die eerder werd aangehaald werkt om een andere charset te uploaden. Maar misschien weten we het wanneer iemand het eens kan proberen.

    Conclusie is in ieder geval, voor dit geld is het zeker de moeite en zijn prijs waard. Tijdens een proefvlucht deed het wat ik ervan verwachtte, de info weergeven die ik wilde zien !

    Extra info ook even toegevoegd aan de startpost.
     
  15. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    je hebt em toch al een eind uitgedoktert.


    chapeau
     
  16. Mauske75

    Mauske75

    Lid geworden:
    13 dec 2014
    Berichten:
    98
    Thanks.. Misschien zit er stiekum toch ergens een Chinees in me verborgen haha... ;)
     
  17. Afiso

    Afiso

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Amsterdam
    Chinees weg krijgen



    I finaly got my adaptor
    i installed the remzibi guid
    Down load (from the net)the .bin file desired and copy it into the folder named "bin" in the remzibi programe folder and same process for font file into "font" folder.
    Bin file is the one containing display informations on your screen (not firmware)
    When you connect first you have to stricktly follow instructions for FDTI :
    first plug your adaptor to pc (not connected to the board) once driver installed go to your windows setting panel to check on which port is connected your serial adaptor.Then unplug it.
    Launch Remzibi osd software , connect your usb adaptor (not connected to osd board) , select the same serial port on the sofware window then click on connect button. select your fdti on the scroling display list.
    On my board there is a tiny slider switch " TTL-GPS" , slide it to TTL.
    Push down the other board switch and in the same time connect the adaptor 4 wires to the board( still maintaining swich down!) , dont forget to,connect RX from usb to TX pin and RX to TX pin !!!
    Once connected , release switch and click the test button on sofware window.

    do not forget to select button for loading fonts too.
    Then help your self with Remzibi sofware.
    Once finished , donot forget to put tiny slider back into GPS position
    NO more chinese on screen
     
  18. Afiso

    Afiso

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Amsterdam
  19. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    op die manier was ook mijn idee
     
  20. Mauske75

    Mauske75

    Lid geworden:
    13 dec 2014
    Berichten:
    98
    Het gaat in die link over een ander osd bordje, niet over het osd bordje waar ik het over heb... Maar misschien werkt het... Overigens is er geen klein schakelaartje op mijn osd bordje te vinden.
     

Deel Deze Pagina