Osprey V22

Zie post #235 bovenste foto!
ff voor mijn vermaak: hoe ga je het exact aansturen?
wat ben je van plan/heb je in je hoofd?

Als ik het linkje naar de vario site volg, ff op 1 van de fuselages, handleiding
dan zie je dat vario de chinook met 2x swash, alleen wel maar 2 servo's per swash

an sich logisch
links rechts met de twee servo's, pitch kan daar ook mee gemixt worden

pitch voor lager dan achter, gaat de kont omhoog, en het toestel vooruit

Voor de osprey kun je bijna datzelfde doen, alleen de voorwaartse factor zou je in de beweging van de gondel kunnen houden
zijwaarts zou je net als de chinook met pitch op kunnen lossen

OF, als je graag de volle bestuurbaarheid van de beide koppen wilt
met y kabels je servo's spiegelen
een gyro corrigeert, en als beide koppen hetzelfde doen, zal dat goed moeten gaan
Enigste punt van aandacht is hoe je een roer-actie gaat krijgen.

om eerlijk te zijn, weet ik ook ff niet hoe ze dat bij de chinook op schaal hebben gedaan
die heeft ook 1 doorgaande as, dus geen rotorsnelheids verschil
 
op 4:18 in bovenstaande video over de Bavarain Demon 3SX zie je links in beeld dat er wel degelijk een 2 x 3 servo aansturing voor een twin rotor is in te stellen zie afb:
Dat is alleen wel voor twee rotors voor elkaar, dat is denk ik niet hetzelfde voor twee naast elkaar.
Gr
Arie
 
Reactie op Helikapoter

Denk dat je het verkeerd ziet.
Alleen het rechter plaatje lijkt een Tandem heli.
Het icoontje is anders, de cirkels zijn met elkaar verbonden.

De layout is wat ongelukkig, links staan 2 layouts van een 3 punts aansturing, eentje met de elevator servo aan de voorzijde de andere met elevator servo aan de achterzijde.
 
Laatst bewerkt:
om eerlijk te zijn, weet ik ook ff niet hoe ze dat bij de chinook op schaal hebben gedaan
die heeft ook 1 doorgaande as, dus geen rotorsnelheids verschil

Met het mixer board en vermoedelijk dus ook met een Bavarian doe je dit door de beide rotors tegen elkaar in te laten 'rollen'

YAW_AXIS.gif
 
Dat is alleen wel voor twee rotors voor elkaar, dat is denk ik niet hetzelfde voor twee naast elkaar.
Gr
Arie

Dat is wellicht op te lossen door de unit 90 graden verdraaid om de topas in te bouwen, moet je wel je kanalen in de zender om kunnen programeren, nicken wordt dan rollen.
 
Is dus helaas niet met de BD mogelijk, jammer want het zou je project enorm voorruit helpen .
Lijkt me geweldig als het lukt om vanuit heli stand naar vliegtuig te gaan.
Zal wel eerst een proef opstelling maken voordat je met een knap afgewerkte romp gaat vliegen
Het is destijds ook door Rotormast gelukt, daarna nooit meer iets van vernomen
 
Een zeer vergelijkbaar project gevonden, https://forum.flitetest.com/index.php?threads/bell-boeing-v-22-project.58632/
Zo te zien heeft Johannes hier ook wat informatie van gevonden.
Alleen zijn aanpak is wat meer logisch, eerst simpele setup's om dingen te testen en dan pas het op een echte Osprey laten lijken.
Hij schrijft dat hem wel eens gelukt is om iets vliegends te krijgen met transitie tussen VTOL en voorwaartse vlucht.
Verder wordt er gerefereerd naar https://www.drehmflight.com/drehmflight-vtol voor de stabilisatie software.
Is volgens mij spul wat niet op de plank ligt en veel eigen input en inzicht vraagt.
 
Die extra functies vind ik niet zo spannend, dat is een kwestie servo, kanaal en ff inregelen
voornaamste vraag is hoe je de inregeling van "alles" aanpast, zodat hij in hoover de ene set instellingen pakt, en in vlucht de volgende
in vliegtuig vlucht moet ie niet via de swash sturen, maar via de vleugel
anders is je rudder functie in hoover, opeens de aileron functie tijdens vliegtuig vlucht
en de stabilisatie uit tijdens vliegtuig vlucht, dat zal een dingetje zijn.

effectief, als je een chinook controller hebt, en je bouwt dat voor het gevoel overdwars in, zou dat moeten werken (denk ik)
met je richtingen in de zender kun je e.e.a. foppen dat alles de goede kant op werkt
waarom de ene set servo's via een power distributie gaat, en de andere niet, dat laten we ff in het midden
 
De functies die horen bij het veranderen van de pods hoop ik via die schakelaar die voor de pods hoort in de zender te kunnen programmeren (spektrum)
 
Weet iemand wat de GY240 gyro daar moet doen?
 

Bijlagen

  • 1741632515254-289605b7-2fa3-4906-9fa5-511f039d805a_1_resized.jpeg
    1741632515254-289605b7-2fa3-4906-9fa5-511f039d805a_1_resized.jpeg
    49,6 KB · Weergaven: 35
Laatst bewerkt:
Vermoed dat ze CH5 meestal gebruiken voor de DCP (Differential Collective Pitch) functie en de GY240 is dan een aparte gyro voor deze functie.
Lijkt nogal dubbelop.
De GY240 is nogal oud en is vrij simpel van opzet. Lijkt veel op een conventionele gyro-tol met maar 1 ingang, dus alleen voor de stuurfunctie. De afstellingen moet je doen op de unit zelf met dipswitches en een kleine potmeter.
Maar dat zijn meer details, deze setup/schema is bedoeld voor een Chinook-helicopter.
En zal dus aangepast moeten worden voor een Osprey.
Zoals Student ook al aangeeft moet je goed nagaan of en hoe de stabilisatie functies voor de tijdens de hover zullen uitwerken tijdens de vlucht-fase.
Neem de stabilisatie op de DCP, deze moet uitgeschakeld zijn tijdens de vluchtfase.
Anders wordt deze actief als je met roll de kist aanstuurt en zal de binnenste rotor meer trust gaan geven, iets wat je absoluut niet wilt.
 
er klopt wel meer niet, lijkt mij
kanaal 5 is normaal de gain uitgang op een heli.
een staartgyro heeft de werkelijke rudder functie, EN gain instelling, dus 2 kanalen.
Het lijkt dat R (rudder) via de e-stabilisatie loopt.

Mijn vermoeden is, dat men via de gain instelling, de correctie op rudder even rechtstreeks willen zien
zodat deze gemixt kan worden over de koppen heen.
Daarom wil men ook dat je de stabilisatie op "rate" zet, en de simpele staartgyro op heading hold.

Ik vermoed dat je hier iedere willekeurige staartgyro voor kan pakken, als het maar heading hold kan

Maar waarom ze kanaal 4 (de werkelijke servo uitslag) en de correctie om heading hold te maken los doet, die volg ik niet geheel
 
Dit soort dingen heb ik geen kaas gegeten, kijk altijd waar de stekkertjes in moeten en dan afstellen, geen idee waar het allemaal voor dient helaas.
er klopt wel meer niet, lijkt mij
kanaal 5 is normaal de gain uitgang op een heli.
een staartgyro heeft de werkelijke rudder functie, EN gain instelling, dus 2 kanalen.
Het lijkt dat R (rudder) via de e-stabilisatie loopt.

Mijn vermoeden is, dat men via de gain instelling, de correctie op rudder even rechtstreeks willen zien
zodat deze gemixt kan worden over de koppen heen.
Daarom wil men ook dat je de stabilisatie op "rate" zet, en de simpele staartgyro op heading hold.

Ik vermoed dat je hier iedere willekeurige staartgyro voor kan pakken, als het maar heading hold kan

Maar waarom ze kanaal 4 (de werkelijke servo uitslag) en de correctie om heading hold te maken los doet, die volg ik niet geheel
 
ik weet iets van heli's en vliegtuigen
chinook achtige dingen niet.. dit apparaat wist ik het bestaan niet van (wel een goede voor in het achterhoofd..)
maar ik vind het dan altijd wel prettig om een beetje te weten waarom ze zulke specifieke keuzes maken.

zo vraag ik me bijvoorbeeld ook een beetje af waarom heel die stabilisatie ertussen zit.
veel ongestabiliseerde eigenschappen in een heli zijn draai richting gebaseerd.
in een chinook draaien de rotoren tegen elkaar in, zou dat grotendeels uit moeten vlakken
aan de andere kant, geeft die stabilisatie ook een vertrouwd stuurgedrag, denk ik

ik vind zulke dingen in ieder geval leuk om op voorhand uit te zoeken
het kan je ontwerp tijdens de bouw nog wel eens beinvloeden...
3 servo's per kop of 2 (vario), hoe je van hooverstand naar vliegstand gaat (in in vliegstand de specifieke heli besturing uit krijgt)
 
Back
Top