Oud beestje - nieuw leven

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Roel van Essen, 7 jan 2003.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Sinds een klein weekje rijdt er hier weer een 1:16 Leopard1A4 rond!
    M.b.v. een stel tandwielen uit een andere rijdt deze Leo nu op twee motoren. (Speed 500)
    Een stuk realistischer, en véééél meer POWERRRRRRR!!!!!!!! :D

    Roel
     
  2. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    mooi man...

    Roel,

    Dat lijkt mij nou ook heel leuk he.. Ik heb vroeger veel 1/32 Tanks gebouwd, vooral modellen uit de 2e wereldoorlog vond ik altijd erg mooi om te bouwen... maar 1 ding weerhoudt mij nog van het bouwen van een RC tank... de poen... Ik vindt ze over het algemeen nog wel duur... hoe komt dat toch? :?

    Robert
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Op Marktplaats.nl kan je nog wel eens tegen iets aanlopen.
    Met de nodige risico's natuurlijk, maar toch...

    En op de RC-advertentiesite.

    Groet
    Roel
     
  4. Hij reed erg overtuigend en netjes inderdaad Roel, niet zo'n sprinter als mijn KT......de Bandai Tiger I krijgt denk ik RS380 motoren in z'n bak gedouwd van mij 8O eens zien wat ie daar van vind, er gaat een 6Volt 7Amp loodaccu in, krijgt ie nog een beetje een realistisch gewicht ook (wel eerst ff een alu subframe er in fabrieken voor de stevigheid en om het gewicht van die accu beter te dragen).

    Ge zei gegroet en zo door Hugo
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Leo ge-her-modificeerd

    De aandrijving zoals ik 'm had gemaakt voldeed toch niet écht goed;
    Nu opnieuw gemodificeerd, en nu rijdt hij als een speer. Bovendien heb ik veel meer ruimte in de romp! Elke Speed 500 drijft nu een track aan in een realistisch tempo. Het ding heeft POWERRRRRRRRRR!!!!!!!!!
    http://members.lycos.nl/modelbouwupload/afb491.jpg
    http://members.lycos.nl/modelbouwupload/afb492.jpg
    http://members.lycos.nl/modelbouwupload/afb493.jpg
    http://members.lycos.nl/modelbouwupload/afb494.jpg
    http://members.lycos.nl/modelbouwupload/afb495.jpg
    groet,
    Roel.
     
  6. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Kroonsteentjes ??????, Foei roel, ik neem aan dat t voor t expiriment is en dat je dat nog netjes gaat solderen en met krimpkous af gaat werken ???

    Ziet er verder toppie uit, doet me weer denken aan bergen Hohne, schietserie, dikke knallen uit die dingen :sniper:

    ..................................Peet................................8)
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Vergeving, vergeving meester....

    Ik lig al op m'n knieën... Maar met de achterste kroonsteentjes heb ik inderdaad de draden van de Rookies naar de motoren gekoppeld EN DAT BLIJFT ZO!!!! :evil: Want om elke keer een stukje gesoldeerd draad van die rookie af te knippen vind ik een beetje zonde. Op een gegeven moment hou je geen draad over, en dan moet je je dure Rookie openschroeven en op de print een nieuwe draad solderen. :cry: Ben ik niet zo blij mee...
    De andere kroonsteentjes zijn leeg, dwz geen koperwerk er in. die dienen er alleen voor om de draden netjes over het staalplaat boven de rupsen te leiden. :lol:
    Nu "alleen nog maar" die koepel draaiend gaan maken. De verlichting is deels al geïnstalleerd: Scheepskoplampen, een scheepsschijnwerper in het zoeklicht, de richtingaanwijzers voor zijn oranje LED's met een staaldraadje als beugel er overheen... Nog wel even werk!

    By the way: Bergen Hohne?? Baan 1A?? TOW???

    "There are two kinds of vehicles:
    PWATs and Targets!" :twisted:
    Roel
     
  8. casper

    casper Guest

    Ik heb nog even een groentjes vraag, waarom geen kroonsteentjes?
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Waarom geen kroonsteentjes?

    Je hebt met kroonsteentjes iets meer kan op storing: losse contactjes en zo. Bovendien: als de draden binnen het kroonsteentje elkaar niét raken, zal alle stroom via het (holle) koperstukje in het kroonsteentje moeten stromen. Als dat zware stromen zijn (veel ampere's) treedt er warmte-ontwikkeling in het koperstukje op, met alle kans op doorsmelten, storing enz. :evil:
    Mijn reden om toch kroonsteentjes te gebruiken: Ik wissel mijn regelaars nog wel eens van het ene model naar het andere. Met kroonsteentjes is dat makkelijk. (Ja, Peet, ik weet ook wel dat ik ook goudcontacten kan gebruiken...) Zolang de stromen niet 'Heftuúúúúg' zijn, is het een redelijke en goedkope mogelijkheid. :lol:

    Groet
    Roel
     
  10. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    tja...

    Roel, ik had van iemand van jouw niveau ook geen kroonsteentjes verwacht... :wink:

    Robert
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Nou hoor.....!!!!!!!

    :cry: Iedereen is tegen mij! Snik... :cry:
    Maar ik doe het lekker TOCH :!:
    Lekker PUH :!: :!:
    Heb je eindelijk je tankje aan het rijden, krijg je van iedereen kritiek...
    Wacht maar... Ik haal mijn grote (1 op 6) broer erbij... Hugo weet wel wie dat is. Dan durven jullie niet meer!!

    Een heel erg mokkende

    Roel
     
  12. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Pwat ??? nee hoor Prat !!! enne AT2 voert geen oorlog die viert Oorlog !!... inderdaad Tow (Tank Opblaas Wapen)... heb 14 maandjes rondgerupst als bestuurder van een hele echte amerikaanse YPR Prat...
    En ook nog bij Hare Majesteits Garde Jagers !! toe maar....

    FF serieues.. ik gebruikte ook een hele tijd kroonsteentjes maar toen ik wat heftiger spul ging gebruiken en het toch een beetje makkelijk wilde wisselen heb ik de hele bende omgebouwd naar tamiya stekkers, kon ik zelfs aan de waterkant een regelaar wisselen zonder dat ik steeds een schroevendraaier hoefde te zoeken...Ook was ik er toen van af dat er soms een regelaar in rook opging omdat er weer eens een accu omgepoold aangesloten werdt.
    Enne, over draadjes bundelen, in de electronica of modelbouwzaak is een soort wikkelslang te verkrijgen waar je de kabels netjes mee omwikkeld, aftakkingen kun je er zo uit laten steken, en je snoer is meteen beschermd.
    Om het een en ander te bevestigen en te geleiden zijn er van die alu blikjes met dubbelzijdig tape eronder omvouwen en voila je snoertje zit prima vast....
    Ja sorry ik ben nu eenmaal electrieker van m´n vak en kan het af en toe gewoon niet aanzien wat sommigen aan broddelwerk met plakband en kroonsteentjes in hun Dure model knutselen............Peet.................8)
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    PRAT? 'Tis dat?

    Dat is toch dat ding waarvan je de schietpoorten moest openzetten, het geheel geel moest schilderen en dan met grote letters "GLASBAK" op moest kalken?? :lol:
    Nee, DIT is de heerser van baan 1A:

    http://members.lycos.nl/modelbouwupload/afb521.JPG

    Vanaf verzamelgebied tot en met treffer van het tweede schot: 4 minuten, 31 seconden met twee treffers... Doe dat maar eens na met je dubbele pijp! :twisted:

    Zo, genoeg "off topic" geklets voor vak-idioten...
    De kroonsteentjes worden mettertijd verwijderd, maar momenteel verkeer ik nog in de experimentele fase: Kop- en achterlichten moeten nog voeding, evenals het zoeklicht. En -héél misschien- ga ik de koepel nog roterend maken, maar dat moet ik nog even uitpuzzelen....
    Tot zolang blijven de kroonsteentjes nog even lekker zitten! Ik heb ze in drie dagen tijd al weer twee los gehaald.
    Maar goed, zo blijf je van de straat... :lol:
    Met 152mm HEAT-groet

    Roel.
     
  14. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    :( :( :( , gaan ze mijn mooie Prat een glasbak noemen :( :( :( ....
    [​IMG]

    Nee inderdaad een YP was aanzienlijk comfortabeler, sneller op harde ondergrond enz........ Maar die van Mij kon Varen !! :worship: ...

    FF over de kroonsteentjes, het zij U vergeven.. Over de koepel draaiend maken heb ik toen ooit eens met mijn eigen Leo gedaan, Motortje van robbe, die met al die verschillende verhoudingen en de dubbele as, onderin de bak gezet, gelagerd framepje gebouwd, en een frame in de koepel, werkte prima, draaien op een servo met 2 microswitches, elevatie van de loop met een klein miniservotje gedaan, met voldoende slag in het snoertje kon de koepel 2 keer rond voordat hij vast liep... heb ook nog met een sleepcontact gebrobeerd maar dat was een enorm geklooi, later met een extra onvanger en een accu in de koepel kon alles blijven draaien, dus ook het zoeklicht en een evt zwaailicht ....

    .............................Peet...............................8)
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
  16. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    AAAAAAHHHHH Bright light bright light...... (vrij naar E.T.)

    Je mag wel uitkijken dattie niet van de bank kukelt, kun je weer overnieuw beginnen..
    Waar heb je de Camouflagenetjes van gemaakt ???
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Recept camouflagenetjes

    Men neme:
    "Strooibaar gras" voor de modelspoorjongens, gezeefd, zodat je alleen het fijne spul overhoudt
    Een flinke pot witte houtlijm
    Een paar avonden tijd

    Smeer (met water verdunde) wtte houtlijm op je model, op dié plaatsen waar je je camouflagenet wilt hebben.
    Strooi daarop het "gras" (de houtsnippers dus)
    Aandrukken, en na vijf minuten even de losse zooi eraf blazen.
    Ga daarna je vrouw achterna zitten of zo, maar laat het model een avond drogen.

    De volgende avond: Verdunde witte houtlijm op het gedroogde, nu harde, gras smeren.
    Strooien, aandrukken, blazen, je vrouw pesten.

    De volgende avond: Verdunde witte houtlijm op het gedroogde, nu harde, gras smeren.
    Strooien, aandrukken, blazen, je vrouw pesten.

    Enz. Als de laag "camouflagenet" dik genoeg is naar je zin, pak je de kwast, schilder het "net" groen, en breng vervolgens lichtgroene en zwarte stippen/strepen aan.
    Gereed!
    Werkt ook op 1:35, alleen moet je het spul in die schaal echt goed zeven.
    Een 1:35-maatje van me doet hetzelfde, maar dan met gedroogde theeblaadjes uit theezakjes.
    Zal zeer goed werken op een 1:35 YPR-765, waarvan jij als voormalig piloot natuurlijk nog feilloos de voorschriftmatige manier van 'rijcamouflage' weet. Die YPR komt volgens de laatste berichten rond Mei uit... Torentje van de M901 van Verlinden erop, Garde Klagers embleem maken en hoppa!!
    (Overigens: die glasbak op jouw foto is er een van het OCI, niet van het 12e!)
    Groet
    Roel
     
  18. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Ja sorry maar dit was de enige pic die ik van een prat in ruste kon vinden, heb wel een hele berg foto´s van de "mijne" maar alleen niet digitaal...
    Theezakjes, hmm hoe kom je erop ????......
    Als ik weer eens tijd heb :? ga ik misschien wel weer eens aan de plastics, misschien met wat knutselwerk en het slopen van een kyosho tankje is het ook nog rijdend te maken...........Peet.............8)
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Speciaal voor Peet:

    [​IMG]

    Volgooien maar!
    niet 's avonds na 22.00 Uur
    Sorry, kon 't effe niet laten....

    Overigens: Prettige regelaartjes, Peet!
    Morgen maidentrip van de S130. Hopen dat het een beetje windstil is...


    Gniffel....
    Roel
     
  20. Re: Recept camouflagenetjes

    It is I....LeClerc 8O

    Waar je ook "lekkere" camo netjes van kunt maken is wondgaas uit de ehbo doos, beetje frutten met Tamiya Acryl d'r op en klaar.
    Alleen wel uitkijken met de Xacto's tijdens het bouwen van de rest van je model want voor je het weet grijp je dus mooi mis in de ehbo doos.
    Maar ach, als het gespetterde bloed weer een beetje opgedroogd is op je model heb je een aardig roestbruin kleurtje.....toch.....ook een manier van weatheren....

    Shortcircuit Hugo
     

Deel Deze Pagina