Oud beestje --> Robbe Aero Commander

Dag beste modelvliegers, hier even een nieuw afgemaakt projectje!

Een tijdje geleden liep ik in Goes langs een 'Hobby/Crea' winkel, waar op zolder ook nog wat oude & veel te dure modelbouw rommel lag. Maargoed, onder een kast vandaan kwam een nog ongeopende zwaar verstofte doos van een Robbe Aero Commander tevoorschijn, de oudere model vliegers herkennen hem misschien nog wel, hij werd verkocht in de tijd dat Multiplex met de eerste Twin Star aankwam.

Gemaakt is hij van fijnkorrelig piepschuim, de vliegeigenschappen waren tevens een stuk minder beginnersvriendelijk dan de Twin Star, veel afname heeft dit toestel dan volgens mij ook nooit gehad. Hoe dan ook, alle onderdelen waren in nieuwstaat, zelfs de decalsheet zat er nog bij! Meenemen dus ;)

Nouja een weekje klussen, en voila! Het hele toestel is geglast(epoxy/25g glas) en afgewerkt met acryllak. Twee Emax2822 fietsbellen passen netjes in de motorkappen. In de vleugels heb ik ailerons in gebouwd, origineel zitten deze er niet in! En ik heb het geprobeerd zonder te vliegen, ik kan zeggen dat het zeer slecht vloog. De gladdere vleugel neigte vaak tot tipstallen als je tevergeefs probeerde een bocht wat krapper te vliegen door nog meer rudder te geven. Resultaat was een gebutst neusje, deze is netjes vervangen, nu zitten er dus ook nog ailerons op.
DSCN5029.jpg
DSCN5030.jpg

DSCN5032.jpg

DSCN5033.jpg

Groetjes,

Marijn

Back