Oud geinteresseerde die misschien weer wil vliegen.

• Topicstarter Topicstarter morphje
  • Startdatum Startdatum
M

morphje

Guest
Jaren geleden was ik een keertje aanwezig op een opendag van de Helderse Model Club (HMC) en wat ik zag vond ik geweldig. Nou had mijn vader ooit eens een dubbeldekker gevlogen (wildvliegend uiteraard in de prak gevlogen). Ik werd lid van de HMC en "erfde" mijn vaders zender en spullen.
Ik kocht een leuk hoogdekkertje en ging bouwen.

En toen .... verhuisde ik naar denhaag en net toen ik verhuisde was Ypenburg gereduceerd tot stof en huizen. De HMC (Haagse Model Club) had geen veld meer waar ik mijn brandstof model kon vliegen. Ik heb toen het modelvliegen opgegeven.

Zo en dat is dan genoeg geouwehoer. Ik wil niet in discussie gaan over wie de "rechtmatige eigenaar" is van de afkorting HMC, want die heb ik al in denhelder genoeg gevoerd.

Wat ik wil weten is waar ik de website kan vinden van de HMC (de haagse dus), want de link die de KNvVL heeft http://www.bruikman-kok.nl/~hmc/ werkt niet (meer). En ik wil toch wel weer wat meer weten over de haagse variant van de HMC. Waar is hun clubhuis, wanneer, etc etc.

ps. Mijn brandstofmodel heeft op dit moment flink wat butsen opgelopen en hangt nu stof te verzamelen. Helaas is m'n gloeiplugmotor (7,5 cc "erfenis" niet eens compleet en ik zou het model zeker anders gebouwd hebben, maar het wat een leuke leerles destijds. Ik zie toch wat meer in electro op dit moment, accu's gaan langer mee dan iedere keer 200ml brandstof en ik lees links en recht dat de kosten zogoed als gelijk zijn tussen electro en brandstof.

Is het eigenlijk nog toegestaan om met een verouderde zender te vliegen? Mijn zender is een robbe mars FFM. Notabene PTT-RCD gekeurd in 1984. Ik kan namelijk niet vinden om de techniek verouderd is (eventueel andere modulatie technieken)

Meerdere vragen in 1 post, maar de hoofdmoot blijft de HMC (haagse). Of eventueel andere clubs in de buurt.

Vanwaar mijn interesse beantwoord ik ook nog wel. Ik zag de modellen van TITA en de statische modelbouwer in mij gaat zeker een statisch model bouwen daarvan, gelijk een les in het bouwen met depron. Of het model ooit zal vliegen zal de toekomst leren, maar zulke prachtige modellen voor een paar euro en wat uurtjes werk. Super, ik had dat nooit gezocht achter vloerisolatiemateriaal.

Hi,

Depron is idd mooi materiaal, het is in diverse kleuren op de markt gebracht door Graupner en te koop bij Quartel, het kleurtje verdubbelt echter wel de prijs van het gewone isolatiemateriaal, dit is o.a. te koop bij Van de Water Zonweringen/ www.modelbouwholland.nl in Hoofddorp en www.rc.jepe.biz in Amsterdam

Ik vlieg zelf op de HLC in Hoofddorp, deze club gaat het komende jaar verhuizen naar Abbenes en dat is een 20 minuten vanaf Den Haag, geen ledenstop!

Je zender zou ik even laten nakijken door de servicedienst in Maasland; ons forumlid "Corrien"
Je kunt jezelf natuurlijk ook verwennen met een computerzender van slechts 85 euro, de MX-12 van Graupner; www.hoellein.com

Veel plezier met DE hobby!

Peter

Gekleurde depron? Ik dacht gewoon aan wit. Dat schijnt (naar horen zeggen) goedkoper te zijn en net zo sterk. Die kleur word wel weer opgelost met de airbrush (hoewel ik in jaren geen airbrush meer aangeraakt heb)

Een computerzender voor 85 is zeker geen hoge prijs. Ik denk dat ik me daar inderdaad op ga trakteren als ik een nieuw modelletje gebouwd heb. Samen met een paar sets kristallen, dan kan ik tenminste terugvallen op andere frequenties. Die Robbe mars gaat gewoon lekker in een mooie doos ergens in een hoekje stofverzamelen

Anyway, terug op de hoofdmoot. Ik heb zojuist ook even gebelt met de HMC. Althans het nummer dat op de site van de KNvVL staat. Blijkt dat de HMC nu helemaal niks meer heeft, geen veld niks, zelfs het clubhuis is afgebroken. Er was een grote kans op een veld in ruiven, maar helaas is dat niet doorgegaan.

Ik denk dat ik vanavond maar eens mijn geluk ga beproeven in leiden, dat is een stukje dichterbij dan hoofddorp.

Maar ik zou de MARS zeer zeker niet in een hoekje stof laten verzamelen.
Is nog steeds een prima zender, inderdaad met een nieuwe accu uitrusten en dan kan je er prima mee (bijvoorbeeld) varen!
Er zijn genoeg modelschippers die nog met een Mars varen of er naar terug verlangen.
Het grote voordeel: Bij een defect kan je vaak zelf de storing oplossen!

@kuperus. Helaas was ik al richting leiden gegaan. Leiden vliegt op valkenburg en dat is redelijk te doen. Indoor zie ik persoonlijk niet zo veel in :) Hoewel ik best wel een keertje wil komen kijken. Lijkt me op zich wel grappig, maar het snellere werk waar ik toch eigenlijk wel naar toe wil is niet echt indoor geschikt en het feit dat ik de invloeden van moeder natuurlijk wel kan waarderen. (hoewel windkracht 6 nou niet echt grappig meer is om een depron model mee te vliegen :) )

Ik denk dat ik toch wel mijn mars ga gebruiken. Die accu's zijn een tiental jaar geleden nog vervangen en niet al te vaak gebruikt, maar ik heb ze redelijke in conditie gehouden. Het is wel een aanzienlijke geldbesparing tenopzichte van een nieuwe zender.

Het zijn 8 nicad cellen en die zijn op zich nog wel te herconditioneren of ik speel lekker op safe en pak gewoon een stapeltje nieuwe nimh cellen. 1500 mAh zou ruim voldoende zijn. Voordeel van die mars is wel dat de stroomopname belachelijk laag is. In leiden spraken ze ook goede woorden over die mars. Des te reden meer om de mars te ontstoffen lijkt mij. (alleen even de gaten dichten, de multiswitch module is foetsie en er zit een mooi gat in nu)

ps. heb net eventjes dat topic zitten lezen van dat indoor event in delft. Ik lag helemaal dubbel van die xtwin met een golfbal naar beneden halen. Hoe verzin je het ..... Zelfs nog tijdens het tikken van dit bericht kan ik niet ophouden met lachen.

Back