"Oud" maken van een romp

Hallo onderwaterluitjes,

Het duurt nog wel even voor ik eraan toe ben, maar ik vraag mij af wat er zoal voor technieken zijn om de romp er ouder en verweerd uit te laten zien. Roestsporen, verkleuringen rond de waterlijn e.d. Ik heb de Walrus strak en netjes in de verf zitten, maar wil bij de U 2540 toch het idee krijgen dat hij al het nodige heeft meegemaakt. Wie heeft hier ervaring mee, of ideeën over?

Groeten, Lex.

Als die niet op een plank stond had ik gedacht dat die echt was 8O
Mijn complimenten

Mvg Mike 8)

Anders ik wel. Ben dan wel een vlieger, maar kan hier weer veel van leren.

@ Droop,

Dank, staat een hoop in, heb ik wel wat aan!

@ Toneburst,

Jij legt de lat meteen wel erg hoog zeg !! 8O Ik dacht even aan een fotomontage met een foto van een echte op je plank!.
Zoals gezegd, ik ben er nog (lang) niet aan toe, maar als het zover is kom ik er zeker op terug! Heb je dit op een vergelijkbare wijze gedaan als beschreven in de link van Droop, of heb je nog andere foefjes?

By the way, de boeg van de 2540 zit in elkaar, vanavond ga ik maar aan het middendeel beginnen.

@ Danny,

Zeker door toedoen van jouw U996 ??!!

Groeten, Lex.

G'dag,

wegens 'XP-activatie-problemen' ben ik wat 'stroboscoop-achtig' aanwezig, maar toch even reageren:

@ Mike: dank u, dank u. Altijd prettig, dit soort complimenten...

@ Danny: jij en ik moeten wel voorzichtig blijven, anders vaart iedereen binnenkort zo rond....en we willen wel uniek blijven toch?

@ Gerard/Arvi: tja, misschien valt mijn werkwijze jullie tegen: ....badger 150 met fine en medium nozzle, compressor van de -kan niet zonder- Gamma en ongeveer 20 kleuren Tamiya verf. En dan maar 'kaiken en nog eens kaiken' naar foto's en echte schepen en nadoen... Ongeveer 40 'verfmengsels' verschillend in kleur en dikte. M.a.w. ik heb bij dit model alleen gebruik gemaakt van de airbrush. Geen drybrushing of vergelijkbare technieken, alles wat op de foto zichtbaar is is 'opgespoten'. Zoals je begrijpt is het voor mij erg moeilijk uit te leggen hoe je het beeld van de realiteit in je ogen omzet op een model; ik 'doe het' gewoon totdat ik het idee heb dat het ' net echt' is.

@ Lex: in principe kan 'weatheren' nauwelijks fout gaan...maar in het geval van de U2540 zit jij net als ik met mijn U96 met de opgeplakte lasnaden (en mijn U96 ook nog's ongeveer 20.000 klinknagels), dus 'overschuren en opnieuw beginnen' is wat moeilijk... Wat wel wil is 'afboenen' van de verf met veel lauw water en wasbenzine... Mocht je het niet zien zitten, dan wil ik de airbrush-klus wel op me nemen. Wel rekening houden met het feit dat na airbrushen met Tamiya X-serie verf er minimaal 2 weken NIET gevaren kan worden!!!!

Zo, en nu weer effe Seabexen, Zwarte-zee schuren, Micro Magic spuiten oja, en XP opnieuw installeren....

Jos

Lex Verkuijl zei:
Hallo onderwaterluitjes,

Het duurt nog wel even voor ik eraan toe ben, maar ik vraag mij af wat er zoal voor technieken zijn om de romp er ouder en verweerd uit te laten zien. Roestsporen, verkleuringen rond de waterlijn e.d. Ik heb de Walrus strak en netjes in de verf zitten, maar wil bij de U 2540 toch het idee krijgen dat hij al het nodige heeft meegemaakt. Wie heeft hier ervaring mee, of ideeën over?

Groeten, Lex.
Hoi lex
ik ben zelf ook bezig geweest met verouderen en verf gaf mij niet het gewenste resultaat maar ijzer vijlsel met S39 soldeervloeistof en wat water gaf mij het echte alleen oppassen met overdrijven en hoe fijner het vijlsel is hoe beter het is mengen en aanbrengendan een tijd laten zitten en dan weer verwijderen de roest trekt in en blijft aan de verf hangen tijdens het proces af en toe een drupje water zodat er een spoor ontstaat van het neerzakken daarna voor zichtig schoonmaken anders krijg je een smeerboel het is een kwestie van expirementeren succes.
ik weet nog niet hoe ik hier een foto kan laten zien
groeten
fred

Jos,

Weet je wat ik doe, tot ik iets definitiefs ga doen wacht ik de Subsail even af. Dan valt er genoeg te zien en horen denk ik. Tot die tijd blijft de U 2540 nog maar even nagelnieuw-grijs!

Groeten, Lex.

Beste Lex,

Voor het 'roestig' maken van delen van je model heb ik goede ervaringen met de volgende techniek:

Je koopt in een verfwinkel voor kunstschilders een tube olieverf van de kleur 'gebrande sienna' en je mengt wat van die verf met vrij veel terpentine.
Je doopt een doekje in het mengsel en wrijft het over de delen die je kiest.
Als je dat bijvoorbeeld over een rijtje klinknagels doet en het daarna weer met een droog doekje afpoetst blijven net in de naden roestrandjes zitten; net zo veel of zo weinig als je er afwrijft of als je mooi vindt.
Zo ook bij alle andere delen die in de praktijk roest gevoelig zijn, zoals aanhechtingen van traptreden, lasnaden, spuigaten, lieren en railings.

Laat de kleurvloeistof maar lekker afdruipen bij vertikale delen, zoals kluisgaten.
Vind je het te veel , breng dan wat terpentine aan met een kwastje en laat het er langs lopen; veeg het surplus wat op plekken komt waar je het niet wil hebben af met een doekje.
Het werkt heel mooi en is ook makkelijk te corrigeren als het mis gaat.
Succes,
Jak

Hallo jakkyvanw,
laat eens wat van die modellen zien waar je de schepen veroudert hebt zo als je beschrijft.
Een foto zegt meer dan woorden.

:help:

u206hk zei:
Hallo jakkyvanw,
laat eens wat van die modellen zien waar je de schepen veroudert hebt zo als je beschrijft.
Een foto zegt meer dan woorden.

:help:

Nu je het toch zelf aanhaalt: waar blijven de foto's van jouw boten eigenlijk???

Jos

Hoi Hein,

ik bedoelde niet 'verroeste schepen' maar gewoon wat plaatjes van jouw boten; en daar heb ik nu in ieder geval de Skipjack van gezien. Het zijn misschien kleine foto's, maar dat ziet er strak uit.
Over foto's plaatsen: zie PB.

Grtz,

Jos

Hallo u206hk,

Je vroeg om foto's van 'verouderde' schepen, maar ik weet niet hoe ik een foto moet invoeren of aanhechten aan een bericht.
Kan iemand me helpen?
Waarschuwing: ik ben een grote 'boer' met computers, dus goed uitleggen s.v.p. en geen vaktermen.
Ik weet niet eens hoe je een emoticon moet invoeren.....
Jak

Hoi, lex ik heb nog wel wat tijdschriften onder het stof uit mijn modeltreinen tijd liggen waarin dit wordt uitgelegd en er is ook verf van revell die na verdunning een heel mooi roestig effect kan geven.
Probeer het eens bij de Treinenhoek in de Botter.
Groetjes Norwin

Back