oude 2K verflagen verwijderen

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door nico v kooten, 18 feb 2016.

  1. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    IK ben een kist aan het opknappen met een epoxy romp, die ( volgens de vorige eigenaar) met 2K lak is gespoten, dit lijkt ook zo te zijn.
    Hoe verwijder ik het beste de oude lak, zonder (veel) te schuren, ik wil n.l. de schaaldetails ( klinknagels, panel lines) niet kwijt.....
    Ik heb een testje gedaan met Aceton, op het richtingroer.
    Velletje keuken papier natmaken met aceton, op het oppervlak leggen en vershoudfolie er overheen.
    Na 24 uur veeg ik zo de lak er af, en het LIJKT geen effect te hebben op de epoxy.
    Kan iemand bevestigen of dit werkelijk zo is, of verzwakt de epoxy toch in dit proces?

    Ik hoor het graag....

    gr, Nico
     
  2. Lt.Lowenfast

    Lt.Lowenfast

    Lid geworden:
    9 mrt 2006
    Berichten:
    639
    Locatie:
    Breda,de Parel van het Zuiden
    Hoi Nico,
    Aceton is niet zo'n heel goeie vriend van epoxy.
    Lijkt me dat als je het keukenpapier te lang laat zitten dat je plekken krijgt waar de epoxy aangetast zal raken
    Misschien kun je eens bij Transal Aero Services op Midden-Zeeland vragen of ze niet een beetje afbijtmiddel mee willen geven. (Turco)
    Die hebben ook te maken met lastig te schuren plekken als nagels, panelen, etc., dus wie weet

    succes,
    Frank
     
  3. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Bedankt Frank!
    Wat zou de reactie van epoxy kunnen zijn op aceton?
    Is afbijt "vriendelijker"voor epoxy dan als aceton, lak en epoxy zijn beide toch twee componenten materialen?
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Aceton gebruik je o.a. om de kwasten mee schoon te maken waarmee je epoxy verwijderd hebt. Zal dus niet goed zijn....
    Ik heb geen flauw idee wat er in afbijt zit. Maar veel 2 componenten lakken zijn ook op epoxy basis, volgens mij (niet zeker van, ben geen verfdeskundige)
     
  5. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Meeste 2K lak is polyurethaan of acryl, of een combi van beide. Er kan ook wat gemodificeerde polyester in zitten. Epoxy zit er meestal niet in, ivm vergeling.

    De meeste afbijtmiddelen zijn op basis van MEK. MEK tast epoxy sneller aan dan aceton, dus wees er voorzichtig mee.

    Als het met de aceton zo lukt, dan zo ik dat aanhouden.
     
  6. Lt.Lowenfast

    Lt.Lowenfast

    Lid geworden:
    9 mrt 2006
    Berichten:
    639
    Locatie:
    Breda,de Parel van het Zuiden
    Je zult methyleenchloride bedoelen, MEK heb ik nog nooit aangetroffen in afbijt.
    Wel methyleenchloride en methanol.
    Methyleenchloride is overigens een verdachte stof (mogelijk carcinogeen, kankerverwekkend) en gebruik daarvan is of wordt afgebouwd.
     

Deel Deze Pagina