Oude (antieke) Tamiya met Acoms zender slecht ontvangst

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Ruud_Enschede, 15 apr 2020.

  1. Ruud_Enschede

    Ruud_Enschede

    Lid geworden:
    10 apr 2020
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Enschede
    Beste medeforummers,

    ben na 20 jaar stilte me weer aan het orienteren om een leuke auto te kopen (zie andere toppic). Echter, om er een beetje weer in te komen ben ik bezig met een hele oude Tamiya formule 1 auto van mijn zwager. het dingetje komt ergens uit 1980 ofzo en ben hem weer rijdbaar aan het maken.

    Dit is op zich gelukt maar heb hier twee vragen over:

    1) ontvangst is zwaar belabberd, als ik 10 meter van mezelf wegrijdt, doet hij niks meer: Het is een oude Acoms ontvanger. Waar kan het aan liggen aan het stuur kastje of de receiver zelf? Het is overigens nog allemaal 27 mhz wat vroeger normaal was maar wellicht tegenwoordig door alle afst bedieningen te gevoelig is geworden?

    2) Het 380 standaardmotortje is erg traag. Een dikkere motor (540) gaat niet passen vanwege het gebrek aan ruimte. Welk motortje in 380 is leuk om erin te zetten? Zag een tamiya sporttuned motortje voor heel weinig geld maar wellicht zijn er betere alternatieven

    3) Onderdelen: is er uberhaupt nog iets van onderdelen te krijgen voor deze oude auto's? Heb alles al gegoogled maar ik kan maar niks vinden waar ik een nieuw kapje of bumpertje zou kunnen bestellen.
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Onderdelen moet je denk ik op Ebay zoeken, daar komen met regelmaat vintage verkopers voorbij. In Nederland is er ook een Tamiya club waar je het kunt navragen.

    Belabberde ontvangst kan van alles zijn, verlope kristallen, afgebroken antenne of inderdaad een slechte zender of ontvanger. Ik zou maar eerst kijken naar een breuk in de antennedraad. Maar als je blind van alles moet gaan kopen kan je beter uitkijken naar een 2.4ghz set, de GT2 zenders zijn voor 3 tientjes te vinden.

    Andere motor... Tja, tamiya kennende zou een 540 als optie moeten passen maar dan ga je je begeven op aardige kosten. Zender, accu, motor en moeilijke onderdelen. Misschien niet een idee om een budget af te leggen en een goede 2e handsje of misschien gewoon iets nieuws te kopen? Voor onder de 200 euro nieuw heb je al iets.
     
  3. Ruud_Enschede

    Ruud_Enschede

    Lid geworden:
    10 apr 2020
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Enschede
    Hoi Roelof, nee ik ga er zeker geen 200 euro aan verspijkeren. Een keer een tientje hier en twee tientjes daar is prima maar geen honderd euro of meer, dat doe ik dan wel bij een nieuwe auto.

    de 540 motor zal ik nog eens nakijken idd. Zal eerst eens het ontvangst goed proberen te krijgen en dan kijk ik wel naar de motor!! Thnx voor het advies
     
  4. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
  5. Ruud_Enschede

    Ruud_Enschede

    Lid geworden:
    10 apr 2020
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Enschede
    thnx voor de tip. Die zender/ontvanger is echt spotgoedkoop zeg!! Nog een ander vraagje: in het autootje zit nog zo'n batterij houder met 4 penlites die middels de aan/uit schakelaar met een kabeltje de ontvanger ingaat. Nu kan ik me van "vroegah" herinneren dat er een manier was om de stroom voor de servo's ed uit de accu te halen, een soort weerstandje ofzo.... moet diep graven in de grijze massa maar jullie weten het wellicht zo wel hoe dat zit en hoe je dat moet of kunt aansluiten. Ik wil die zware batterij houder er namelijk liever niet in hebben. Of kon dat alleen met een electronische snelheidsregelaar?? hier zit nog zo'n oude schuifweerstand op.
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Dat kan, maar niet met een weerstand. Daar is een z.g. BEC voor nodig. Een Battery Elimination Circuit. De moderne elektronische snelheidsregelaar hebben bijna allemaal een BEC ingebouwd.

    Vraag me alleen af of het zinvol is dit soort verbeteringen in een 40 jaar oude auto aan te brengen. Je vervalt al snel van het een in het ander. Ook kunststof delen van de auto kunnen na al die jaren broos en breekbaar zijn geworden. Vervangingsdelen zijn vast niet meer leverbaar.

    De auto mooi schoonmaken en als vintage model op de kast zetten en iets nieuws kopen is waarschijnlijk een betere, en op den duur een goedkopere oplossing.
     
  7. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    De schuifregelaar is de voorganger van de electronische snelheidsregelaar.
    Redelijk hufterproof maar zeer inefficiƫnt.
    Wil je het mooi hebben, dan zou ik deze vervangen voor een moderne snelheidsregelaar, deze zijn vaak voorzien van BEC ( in het jip en jannekes, dan wordt de spanning voor de ontvanger uit de rijaccu gehaald en heb je geen extra batterijen nodig).

    Je kan ook rechtstreeks spanning uit de accu halen maar dan moet je met weerstanden gaan werken.

    Ga je voor een nieuwe regelaar, dan moet je de oude setup voorzichtig demonteren en heeeel goed bewaren en vooral niet weggooien.
    Er zijn hordes Tamiya liefhebbers voor dergelijk oud spul.
     
  8. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    De onderstaande Tamia is helaas niet meer origineel.
    Maar is nog steeds rijdende.

    IMG_20200415_172619.jpeg

    En deze valt ook onder de vintage en blijft mooi op haar plaats.

    IMG_20200415_172602.jpeg


    Beide wagen hebben trouwens nog steeds hun eerste set banden
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
  10. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Dan zou ik voor deze Tamiya gaan.
    Nagenoeg compleet, behalve dan de zender/ontvanger en accu.


    https://www.conrad.nl/p/tamiya-neo-...uggy-achterwielaandrijving-bouwpakket-1173353

    Een leuk gezamenlijk vader/zoon projectje met een zekere leercurve.
    Het zelf inelkaar zetten van je eigen wagen.....
    En je bent niet gebonden aan een vlakke ondergrond.


    Daarnaast kan je indien gewenst eventueel voor een andere setup gaan qua motor e.d.
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2020
  11. Ruud_Enschede

    Ruud_Enschede

    Lid geworden:
    10 apr 2020
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Enschede
    Thanx voor jullie reacties. Het heeft inderdaad niet de prio om het ding weer in topstaat te krijgen. Het is ook niet de bedoeling om er veel mee te gaan rijden. Ben al aan het zoeken naar iets nieuws aangezien het aankomende vakantiegeld toch niet aan de vakantie op zal gaan zoals het er nu uit ziet. Ik vind het echter wel een uitdaging om met minimale middelen het ding weer fatsoenlijk rijdend te krijgen.

    @Edge: die Ferrari F! die jij hebt, heb ik vroeger ook gehad vlgs mij. Alleen een andere (oudere) body erop. Was een Tamiya F1 auto met de body van een Ferrari F1 uit 1989 (Mansell en Berger). Ding ging als de brandweer met een iets sneller type motor erin.

    Ik ga het oude tamiya autootje wel proberen te repareren als het gaat om bereik en laat die snelheidsregelaar maar mooi zitten. In de oude doos zat trouwens ook nog een Tamiya buggy (beetle) de zogenaamde Sand Scorcher. Deze is echter haast kansloos om rijdend te krijgen omdat er dingen zijn afgebroken, de veren ontbreken, enz...
     
  12. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    De Tamiya is eigenlijk een Ford tyrrell 019 uit de begin 90er jaren.
    Ik heb de mijne in 93 aangeschaft en heb hem begin van dit jaar van een nieuw jasje voorzien.

    https://www.modelbouwforum.nl/index.php?threads/269770/


    Zonde van die kever, maar er zijn genoeg liefhebbers voor de vintage onderdelen.
    Ook is er tot zover ik weet een herintroductie geweest van dit model waarvan de onderdelen uitwisselbaar zijn.

    Misschien is dat iets?
     
  13. Ruud_Enschede

    Ruud_Enschede

    Lid geworden:
    10 apr 2020
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Enschede
    Hoi, Die Tyrrell is inderdaad exact hetzelfde chassis als de Ferrari die ik destijds had.
    Ik had vroeger een Hotshot, een grasshopper2, een Toyota celica rally 1:12 met technigold motor, de Ferrari F1 dan en nog een Avante 2001. Heb ergens in 2002 de hele mikmak verkocht voor 150 euro omdat ik er toch niks meer mee deed en als arme student destijds die 150 euro goed kon gebruiken. Heb er tot op de dag van vandaag nog spijt van als (inmiddels grijze) haren op mijn hoofd.

    Als je inderdaad nog onderdelen kunt bestellen van die kever is het de moeite waard er toch eens naar te kijken. Waar zou je deze moeten kunnen vinden dan? Er werd hier eerder al ebay aangegeven maar er moeten toch ook bedrijfjes zijn die hieraan kunnen komen?
     
  14. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
  15. Ruud_Enschede

    Ruud_Enschede

    Lid geworden:
    10 apr 2020
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Enschede
    OK thanks heb de winkel een mail gestuurd of zij aan losse onderdelen kunnen komen, Anders heeft het geen zin eraan te beginnen en kan ik hem beter met de hogedrukreiniger afspoeken en op de kast zetten ;)

    Het chassis wat ik had was vlgs mij een F101 aangezien deze ook al uit 1989 / 1990 kwam
     
  16. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Klopt, als de info die ik heb correct heb dan was de Tyrrell 019 een van de of de laatste die op dat chassis is uitgekomen.

    Jaren terug heeft mijn vader ooit eens een yucan buggy gevonden langs het grof vuil.
    Heb hem toen helemaal schoongemaakt en een paar mooie jaren mee beleeft.
    Daarna kwam deze ook weer stil te staan tot een jaar op tien terug.
    Toen heb ik hem op MP gezet, en is ie verkocht aan NIET de hoogste bieder.
    Het wagentje is toen gegaan naar een jong meisje van wie haar vader net zo eentje had.
    Ze kon alleen niet opbieden tegen het gebodene.
    Het was haar bedoeling om hem samen met haar vader helemaal te restaureren en dan samen te gaan rijden.

    Ben toen overstag gegaan met dien verstande dat ik op de hoogte zou worden gehouden van de restauratie.

    En dat heeft ze gedaan, ze heeft toen foto's gestuurd over de restauratie en het eindresultaat.

    Hier hecht ik meer waarde aan dan dat het wagentje bij iemand terecht komt waar ie vernaggeld wordt.
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Precies, de gun-factor . Ik had precies hetzelfde gedaan. Het gaat hier om de hobby.
     
  18. Ruud_Enschede

    Ruud_Enschede

    Lid geworden:
    10 apr 2020
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Enschede
    Wat een mooi verhaal zeg. Tja dat is 100x meer waard dan een paar tientjes extra!
    Kan me nog herinneren dat de kerel waar ik het spul aan verkocht had me nadien nog gemaild had dat ik eea niet goed verpakt had waardoor er tijdens transport iets kapot gegaan was. Dan heb je al alles goedkoop en dan nog zeuren. Dan inderdaad liever iemand er blij mee maken die er ook echt blij mee is!!
     
  19. Ruud_Enschede

    Ruud_Enschede

    Lid geworden:
    10 apr 2020
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Enschede
    Nou de trxxxs winkel kan helaas niet aan onderdelen voor het kevertje komen. Nog wel even gegoogled en op 1 site gekomen die nog wel wat had maar helaas lang niet alles. Ik ga er binnenkort wel eens keer mee aan de slag om te inventariseren wat er allemaal aan zou moeten gebeuren.

    Maar eerst het oude F1 autootje weer even aan de praat zien te krijgen. Gelukkig is het bijna weekend!!!
     
  20. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Hier kan je ook wel snuffelen voor info en onderdelen ( art nrs en dergelijke ).

    https://tamiyabase.com/


    En er zijn FB groepen van tamiyaliefhebbers
    Moet je wel Facebook hebben, niet iedereen is daar gecharmeerd van.
     

Deel Deze Pagina