Oude elektronica gebruiken

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door V. Oortgiesen, 11 jan 2021.

  1. V. Oortgiesen

    V. Oortgiesen

    Lid geworden:
    25 nov 2002
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo,

    Jaren geleden heb ik een vrachtschip gekocht. Destijds niks mee gedaan maar ik ben van plan om rc te gaan varen.

    Nu ben ik aan het kijken hoe ik hem weer kan laten varen.
    Volgende functie zit er op
    Ankerlier
    Boegschroef
    Waterpomp functie voor koelwater
    Draaiende radar
    Roer en natuurlijk voor en achteruit.

    De elektronica is oud.
    De motor is van bosch 12V
    Graupner filter 3534
    Roerservo lijkt van graupner 2.4v zie ik ergens staan.

    Zie foto,s

    Mijn vraag is het mogelijk om zonder breken dit klaar te krijgen? Wat ik daarvoor voor nodig?

    Mvg
    Vincent
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. V. Oortgiesen

    V. Oortgiesen

    Lid geworden:
    25 nov 2002
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Hengelo
    Ik weet nog steeds niet welk schip dit is. De naam johanna c is denk later erop gezet. Lijkt wel een schip uit de jaren 60
     
  3. V. Oortgiesen

    V. Oortgiesen

    Lid geworden:
    25 nov 2002
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Hengelo
    Bij de schoorsteen zit ook wat wat ik niet kan plaatsen.
    Zie een relais dus lijkt wel om iets over te nemen of primitief iets laten schakelen.

    Ik denk dat het model in de jaren 70 of 80 is gemaakt.

    Model moet nog schoongemaakt worden hahaha.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. martin_12

    martin_12

    Lid geworden:
    28 jun 2014
    Berichten:
    81
    De motor met omschakelbare vertraging op de eerste foto lijkt verdacht veel op een Temsi motor alleen de kleur van de vertraging klopt niet. Is die van een ander kleurtje voorzien?
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.096
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Vincent, Die motortjes met de rode rand erom kwamen van origine van Marx. Het grijze deel is een verstelbare vertragingsbak. De rode ring is verschuifbaar (ontgrendelen) en verdraaibaar (keuze vertraging). Het motortje is een 6 Volt Monoperm. Zie een ketting ernaast, dus motor van boegschroef? Zie ook een relais. Is die van de ankerlier? De Bosch motor lijkt me van een ruitenwisser. Je schrijft niets over een zender of ontvanger. Om al dat oude spul werkend te krijgen is een hoop kennis nodig op oud RC gebied. En alles zou compleet moeten zijn. Heb je die kennis niet dan is het onbegonnen werk. Het ziet er uit als spullen van de jaren 70. Niks mis mee, maar sindsdien is er veel veranderd. Ook schakeltechnisch. Houdt in dat een combinatie met nieuwe spullen niet mogelijk is en soms (eigen ervaring) tot kortsluiting leidt. Mijn advies zou zijn; demonteer de oude techniek, maak het schoon, smeer het en kijk (met een deskundige) wat nog bruikbaar is. Daarna, waar nodig, met hedendaagse techniek weer opbouwen. Het schip dat als voorbeeld diende zal van eind 50-er jaren zijn. Het lijkt dat de bouwer er hier en daar een eigen draai aan heeft gegeven. Heb je nog wat meer info over de afmetingen van het model? Gr. Klaas
     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2021
    MicropropSport en Herby63 vinden dit leuk.
  6. V. Oortgiesen

    V. Oortgiesen

    Lid geworden:
    25 nov 2002
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Hengelo
    @Martin geen idee trouwens als de motoren van Temsi zijn.

    @k-k Klopt op de eerste foto zie je de ankerlier en die is op een verhoging geplaatst. Daaronder zit de boegschroef gemonteerd

    Het schip is ong 1.6m lang. En het lijkt erop datde bouwer zelf dingen heeft veranderd. De originele zender en ontvanger heb ik niet. Ik ben ook bang dat ik de elektronica moet vervangen. De servo is graupner varioprop. De lange stekker lopen de draden van de motoren naartoe dus dat is de aansturing ( ontvanger) denk ik. De snoer van de de servo gaat naar foto 2 waar je stekker kunt in steken.

    Is iemand bekend met de graupner varioprop uit de jaren 70 of 80?

    Zou het mogelijk zijn als ik een hedendaagse ontvanger op de motoren aansluit dat het dan wel werkt. De roerservo vervangt voor een nieuwe en een vaartregelaar tussen de bosch motor plaats.

    Ik woon in regio Emmen heb al gezocht naar clubs maar die heb je hier niet in de buurt.
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.096
    Locatie:
    Oostvoorne
    Vincent. Voor hun tijd had Graupner best wel goede spullen, maar het was niet uitwisselbaar met andere merken. De servo's werden aangstuurd met een negatieve puls en de servomotoren draaiden op de halve spanning van de ontvangeraccu. Onderdelen zijn er niet meer. Daar zou ik dus geen energie meer in steken. Motoren die een jaar of 30 stil hebben gestaan zijn soms nog in een verrassend goede conditie, maar dat vergt enige kennis en onderzoek. Daarom blijf ik bij mijn eerste advies. Verder is het aardig schip om te zien, maar met 1,6 m lengte wel aan de maat qua vervoer. En vergeet het vaarklare gewicht niet. Succes verder met de restauratie. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2021
    MicropropSport en Herby63 vinden dit leuk.
  8. V. Oortgiesen

    V. Oortgiesen

    Lid geworden:
    25 nov 2002
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Hengelo
    Oke dank je voor je advies. Ga mijn best doen om hem varend te maken.

    Welke type zender en ontvanger raden jullie aan en vaar regelaar? Ik heb zelf nog een robbe f14 liggen met 8 kanaals ontvanger.

    De motoren van de boegschroef, ankerlier, waterpomp kan ik zo op de ontvanger aansluiten?
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.096
    Locatie:
    Oostvoorne
    Een F14 met ontvanger is prima om een schip te besturen. Voor motoren die twee kanten op moeten draaien heb je een regelaar nodig. De regelaars worden aangestuurd door een kanaal van de ontvanger. De motor van je radar en waterpomp kun je aan en uitschakelen met een schakelaar of multiswitch. Sturen doe je met een servo, die ook aan de ontvanger wordt gekoppeld. Stroom voor de ontvanger kan worden geleverd door een ontvangeraccu of een voorziening in de motorregelaar. Met 4 kanalen 2 regelaars, een servo en een multiswitch kun je snelheid, boegschroef, roer, waterpomp, verlichting en radar bedienen. De multiswitch heeft 4 functies. Je kunt die aan je waterpomp, radar, navigatieverlichting en bijv. een zoeklicht koppelen. Vergeet ik nog een vaaraccu te noemen. Lees je goed in m.b.t. deze materie. Net zo lang tot je het begrijpt. Anders wordt het een eindeloze zoektocht. En bedenk dat kennis opbouwen tijd kost. De laatste regels klinken wat belerend, maar zijn goed bedoeld. Trouwens het schip opknappen kost ook tijd. Je bent zo een jaar (of twee) verder. Helemaal niet erg als je er plezier aan beleeft. Gr. Klaas.
     
  10. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Tegenwoordig is er zo'n gezegde.....
    Let google be your friend hahaha




     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.350
    Locatie:
    Woerden
    Het is inderdaad het meest verstandige om alles er uit te halen en nieuw modernere apparatuur er in te bouwen. De motoren zullen waarschijnlijk nog prima werken dus na schoonmaken en testen kunnen die er weer in.
    De motoren ankerlier en dergelijke kunnen nooit rechtstreeks op de ontvanger worden aangesloten. Om de snelheid van de motoren te kunnen regelen heb je een snelheidsregelaar nodig. Die worden meestal ESC genoemd. Dit staat voor het Engelse Engine Speed Controller of te wel motor snelheidsregelaar. Let op dat je een ESC nodig hebt voor motoren met koolborstels, een zogenaamde brushed controller. Hier zijn twee verschillende types, met en zonder achteruit. Als je een regelaar voor een autootje gebruikt, wat op zich prima kan, dan moet je wel de rem uit kunnen schakelen anders is achteruit varen heel lastig weet ik uit ervaring. ;)
    Een ESC voor een brushless motor, zoals Edge in zijn reactie laat zien, kan je niet gebruiken voor deze motoren!
    Heb je de 4 kanaal versie van de F14 dan is het lastig om de overige functies te bedienen.
    Met de ene knuppel, bijvoorbeeld de rechter, bedien je de motor. Naar voor vooruit, naar achter achteruit. Naar rechts is roer naar rechts en naar links de andere kant op.
    Met de tweede knuppel kan je dan de boegschroef bedienen. Naar links de boeg naar links en naar rechts natuurlijk de boeg naar rechts. De knuppel naar voor zou je kunnen gebruiken om de waterpomp aan en uit te zetten. Naar achteren zou dan een andere functie kunnen zijn, b.v. de rader aan en uit.
    Voor deze twee functies kan je het beste een relaisschakelaar gebruiken daar zijn heel veel soorten en maten in te vinden. Bijvoorbeeld DEZE maar er zijn er veel meer. Je zal even moeten zoeken om iets te vinden wat voor jouw het meest geschikt is.

    15-1, link aangepast.
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2021
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.096
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ernst, De link naar je relais werkt niet.
    Als het minder dan 4 Amp. trekt kun je ook de multiswitch van CTI gebruiken.
    https://www.rc-point.nl/rc-electron...-kanaals-4amp-op-1ch-envelop/a-10393-20000351
    Motorregelaaars (borstelmotoren) levert CTI ook
    https://www.rc-point.nl/rc-electron...oruit-stop-achteruit-envelop/a-11629-20000331
    Beide attributen heb ik al jaren in gebruik en buiten dat de regelaar de motor een beetje laat piepen voldoen ze prima.
    Bij mij is de knuppelindeling wat afwijkend. Links verticaal gas, horizontaal multiswitch. Rechterknuppel horizontaal sturen. Verticaal nog ongebruikt.
    Maar dat kun je naar eigen logica indelen. De multiswitch bedient navigatieverlichting + radar, schijnwerper, dekverlichting en extra toplicht voor als de boot sleept.
    Succes verder! Gr. Klaas.
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.682
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Vincent,

    Ik werd even op het verkeerde been gezet door de locatie in je avatar (Hengelo), voordat ik me realiseerde dat er meer plaatsen zijn met die naam...
    In deze Hengelo zit namelijk wél een modelbouwvereniging waar je terecht zou kunnen met je vragen
    http://temp.mbvdn.nl/index.php/vereniging/algemene-informatie
    Heb er jaren wedstrijden electrospeed gevaren.

    Groeten, Jan.
     
  14. V. Oortgiesen

    V. Oortgiesen

    Lid geworden:
    25 nov 2002
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Hengelo
    Jan ja klopt ik ben geboren en getogen in Hengelo. Ik woon in Valthermond inmiddels getrouwd en kinderen. Heb de hobby weer opgepakt. Ik heb rc 1/16 tanks. Rc boten heb ik nooit wat mee gedaan ivm kwetsbaar. Heb genoeg boten die rc kunnen of met enige aanpassing wel kunnen. O.a. polar, nordkap, smit nederland, Zeeland tug, banckert, mercator, lichtschip elbe allemaal van billing boats in diverse bouw stadium. En dan nog van uit tekening ss Werkendam, zwarte zee iii en schip die hierboven beschreven staat.

    De johanna is in mijn ogen de snelste klaar wat er aan moet gebeuren. Ik heb nog nooit met boten gevaren wel bekend met auto en tanks en als blauwe maandag drones.

    Ik mag wel 100+ worden hahaha.

    Dank voor de tips ik hoop dat ik de motoren kan gebruiken. En natuurlijk dat hij waterdicht is. Romp van binnen zit hars in en de buitenkant lijkt wel op als romp. Is een mooi schip die zekers waard is varend te maken en opknappen.

    Inmiddels ook verder gekeken naar het bestaande schip. Rederij Jan Uiterwijk had een schip die heel veel op hem lijkt de bovenbouw komt sterk overeen.

    De kraaiennest in de voorste mast is denk ik zelf bedacht. Ik kan geen schip vinden die zoiets heeft(misschien van schepen die vaak in het noorden varen om ijsbergen te zoeken)

    Dus als ik goed begrijp heb ik 2 vaart regelaars nodig 1 voor boegschroef en 1 voor de bosch motor? Een nieuwe roer servo en ontvanger en/of multiswitch? Motoren testen door spanning er op te zetten(6v) en kijken als ze het doen.
     
  15. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Valtermond?
    Dat is vlakbij waar Flugelplace ( een ander forumlid ) woond.
    Dan ben je niet de enige in de regio.
    Ikzelf kom uit de hoek van Winschoten.

    Heb het toch vreemd gevonden, in dit toch wel uitgestrekte uithoek geen enkele vaargroep behalve in de stad zelf en Ekenstein.
    Maar aan deze kant geen enkele.
     
  16. V. Oortgiesen

    V. Oortgiesen

    Lid geworden:
    25 nov 2002
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Hengelo
    Nee klopt in regio Emmen heb je wel een club maar denk niet dat hij nog bestaat. Wel vreemd omdat hier genoeg water hebt.

    Ja Valthermond.
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.096
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zou de motoren er even uit halen, schoonmaken en op de assen een drupje olie, Schroefas, zelfde laken een pak, maar niet smeren met olie. Smeren met uierzalf. Is een probaat middel en dicht goed af. Zelf gebruik ik die van Bogena. Doe wat zalf in het blikken deksel, warm dat op en spuit het met een injectiespuit in de askoker. Dan de schoongemaakte as er weer insteken. Andere eind van de koker afgedicht houden. Als de as niet verder wil het teveel aan zalf laten ontsnappen en de as verder duwen. Je hebt inderdaad 2 regelaars nodig. Als die beide een BEC voorziening hebben, dan bij de ene de rode draad in de ontvangerstekker terug trekken. Een servo om te sturen. Je schreef dat je een Futaba F 14 met ontvanger hebt. Zou prima moeten werken. De motoren kun je testen door ze rechtstreeks op een 6 Volt accu aan te sluiten. Je merkt dan wel of ze soepel lopen. De multiswitch is geen vervanger voor de ontvanger. Je sluit hem wel aan op een ontvangerkanaal. Via de link die ik je heb gestuurd kom je bij het aansluitschema. Succes verder! Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.630
    Locatie:
    Betuwe
  19. V. Oortgiesen

    V. Oortgiesen

    Lid geworden:
    25 nov 2002
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Hengelo
    Het is een 40mhz zender en ontvanger. Eventueel heb ik ook nog 2.4Ghz zender met ontvanger. Ik zal het nog even door lezen.

    Oke klaas dank je wel.
     
  20. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Met 40 mhz of 2.4ghz zit je goed.
    Dan krijg je geen boze vliegers in je nek.
     

Deel Deze Pagina