"Oude liefde roest niet" (Bouw Graupner ClubStar)

• Topicstarter Topicstarter Aaalie
  • Startdatum Startdatum
A

Aaalie

Guest
Hoi hoi,

Mijn eerste eigen zelfgebouwde zwever was een Graupner ClubStar. Na een aantal jaren hiermee gevlogen te hebben is die dan uiteindelijk verkocht. Achteraf natuurlijk spijt als haren op mijn hoofd (wie kent dat niet :wink: )!
Tot een tijdje terug ik bij toeval het bouwdoosje weer tegenkwam bij Hangar in Kampen. Al eens veel eerder was deze ClubStar me hier opgevallen, maar ik had niet verwacht dat hij nog ergens 'in een hoekje' weggedrukt was. De reden dat de zwever was blijven liggen zal ongetwijfeld aan het feit liggen dat er nog behoorlijk wat gebouwd moet worden. Het 'echte ouderwetse stanswerk'. Ribben, liggers, triplex vleugelverbindingsdelen enz. En natuurlijk een vreselijk mooi en licht Tsjechisch glasvezelrompje (waar je weinig aan hoeft te doen).

Orgineel heeft de zwever een tweedelige vleugel, en een spanwijdte van 2 meter. Mijn eerste ClubStar had ik vroeger de spanwijdte vergroot, en natuurlijk moest dat bij deze ook gebeuren. Op de foto zijn twee extra vleugeltips te zien, die de spanwijdte vergroten naar een totaal van 2,75 meter.
Het stanswerk liet hier en daar wat te wensen over aan kwaliteit. De ribben van de (orgineel) buitenste vleugeldelen waren dubbel gestanst, dus helaas nagenoeg onbruikbaar. Gelukkig staan alle ribben op de tekening, dus nieuwe maken was geen enkel probleem. Voor de buitenste extra tips heb ik gewoon de bestaande ribben verkleind getekent, en uitgesneden.
De buitenste tips van de orginele vleugel staan onder een redelijk hoek aan de vleugel. Deze hoek heb ik gehalveerd, en de extra (niet orginele) tip wordt ook onder deze hoek toegevoegd. Zo ontstaat er een vleugel met 'multi V-stelling' 8O :wink: .
Als aandrijving gaat er tegenwoordig borstelloos en lipo's in. Als motor heb ik gekozen een Robbe Roxxy 2824-34 van 48 gram. Deze motor had ik al eens eerder gezien, en wilde hem ook graag eens uitproberen. Bij deze de kans :wink: . De motor drijft een 10*8 Graupner camgear prop aan, via een Mega 1:2 vertraging. Met 3S Lipo's zit er leuk power in, de motor trekt dan statisch ongeveer 8 ampére. Alles past heel netjes in de neus, maar dat is ook niet verwonderlijk... hij is bedoelt voor een Speed 600 8O .
Inmiddels zijn de vleugeldelen gebouwd, en de motor zit in de neus. Als spinner is de orginele spinner gebruikt, deze sluit het netst aan op de romp. Het was nog wel even werk om de orginele spinner op de 5mm as passend te krijgen.
Tot zover de bouw:
Clubstar.jpg

De geplande overige wijzigingen zijn nylon bouten voor de vleugelbevestiging i.p.v. de elastieken. En de staartdelen worden nog openingen in gesneden vanwege het transparante uiterlijk door transparante folie. Bovendien moet er wat gewicht gespaard worden aan de staart vanwege het zwaartepunt, de lipo's en de motor in de neus zijn namelijk ook aanzienlijk lichter dan orgineel bedoelt.
Het is de bedoeling dat het een lichte zwever wordt met een lage vleugelbelasting, om te vliegen met weinig wind.
Er worden dit keer geen rolroeren ingebouwd (voor degene die de vorige ClubStar nog kennen 8) ), uit ervaring weet ik dat ze niet zoveel invloed hadden (ooit met véél moeite een rol gemaakt).

Later meer, Groetjes van Aldert

Dank je Maarten, vooral die vele ribben vindt ik zelf ook mooi.

Inmiddels heeft de zwever zijn maidenvlucht gehad. Mooi rustig en traag klom de zwever naar boven. Trimmen was eigenlijk niet nodig. De vleugel is nu nog met de elastieken bevestigd, maar dit gaat nog veranderen. Net als de stickers, die worden ook nog geplakt.

Overige setup: 2 stuks 3101 futaba servo's, een C19 Graupner ontvanger, een Hangar 18 amps brushless regelaar (leuk "ding" voor slechts € 22,50 8O ).
Clubstar%203.jpg

Clubstar%205.jpg

Clubstar%204.jpg

Vliegfoto's worden z.s.m. gemaakt en geplaatst.

Groetjes van Aldert

Ik heb de eer gehad heel even met deze kist te mogen vliegen. Ik miste nog een stoel met lange rugleuning, voetenbankje en pantoffels. 8)
Lekker ontspannen vliegen :D

Maarten Zanders zei:
mooi! lekker retro...
op welk gewicht ben je uitgekomen?
Exact 1000 gram

Maarten Zanders zei:
En hoeveel gaf graupner op?
Voor de electrouitvoering ca. 1600 gram :D . Lang leve Brushless, Lipo's en kleine servo's. Dan nog een single pull systeem en... 600 gram winst.

Groetjes van Aldert

mooie fotos aalie, levert die roxxy genoeg trust?

mvg

prachtig aldert! heel erg mooi om zo door de bespanning heen te kijken en zo de vele ribben te zien :D 8)
was er nog een beetje termiek te vinden? volgens mij heb je dan met zo'n vleugelbelasting niet eens de motor nodig :)

Het is een héérlijk "ding". Rustige mooi weer vlieger. De vertraagde Roxxy met grote bladen (formaat soeplepel) levert voldoende trust voor deze kist. Dit was overigens in Tjalleberd op Vrijdag (laat in de) middag.

Ben Postmus zei:
Ik vraag me af wie de foto's gemaakt heeft :wink: .

Greetz van Aldert

Back