Oude Nicd accu laden

Hallo,

Ik heb een 25 jaar oude Tamiya Hornet.
Hierbij zit een echte vintage Tamiya accu.

Dit is een 1200 mah, Nicd, 7,2 volt accu.

Ik heb wel eens gehoord van een cycle proces, maar hiervoor heb je een computerlader nodig.
Ik heb alleen een Mega Peak 3000.
Deze laadt met 3A of druppelladen.

Hoe kan ik het beste deze oude accu "tot leven wekken"?

Langzaam laden met 1/10 van de capaciteit gedurende zo'n 14 uur , dit een paar keer herhalen.

Waarschijnlijk is de accu er echter al zo slecht aan toe dat het weinig tot geen nut meer heeft.....

Nou ik heb hem even doorgemeten, en volgens mij is hij nog in goede staat!

Zonder hem te laden, geeft hij nog 6,15 volt!!
Moet ik hem nog verder ontladen of gewoon een nachtje op druppelladen hangen?

Voltage meten zonder belasting zegt niks :!: Pas als je de accu belast kun je zien wat er gebeurd en hoe de accu eraan toe is .....

Trek 'm zo ver mogelijk leeg en hang hem vervolgens aan de druppellader , hou hierbij wel de tijd goed in de gaten ;)

25 JAAR GEWOON IN DE KLIKO GOOIEN

Ja, daar heb ik echt iets aan...

Het is een originele Tamiya accu, en ik wil hem toch proberen tot leven te wekken. Dus ik ga hem gewoon helemaal ontladen, en hem daarna vol druppelen.

Ontladen kan niet met mijn lader, ik heb gehoord dat je er ook gewoon een lampje op kan aansluiten?

En waarvoor zou dat ontladen moeten dienen? Volgens mij mag je trouwens na 25 jaar best wel aannemen, dat-ie leeg is.

Ik zou 'm eerst gedurende 10 sec met 3 Ampere laden. Als 't ie namelijk nog maar 6,15 Volt aangeeft is er één cel in sluiting. Zoiets moet je er eerst uit zien te werken. Na die 10 sec meet je of de spanning al boven 7,2 Volt is. Zo niet, dan nog een keer 10 sec.

Als de spanning boven 7,2 Volt is ga je langzaam laden met 1/10 van de capaciteit en dan liefst wat langer dan 14 uur. Doe er maar 20. Vervolgens moet je 'm nog een paar keer langzaam laden en dan normaal 14 uur. Uiteraard moet je 'm daarvoor steeds weer ontladen en dat doe je het beste door 'm in het model te gebruiken. Een lampje kan natuurlijk ook. Neem daarvoor een stadslicht lampje van je vader's auto, zodat je een redelijke belasting hebt. Uiteraard neem je een reserve-lampje!

Zelfs als hij er niet door komt, zou ik hem nog niet weggooien.

Als het nog een pack met bobbel is zou ik hem opkuisen, of haal hem op en en stop er nieuwe cellen in. Gewoon zo hoort

TM

Back