Oude Nitro wagen weer aan de praat krijgen

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Tanguy, 21 nov 2019.

  1. Tanguy

    Tanguy

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1
    Hoi,
    ik heb laatst weer een beetje de kriebels gekregen om met mijn HPI Savage 25 & HPI Savage 4.6 big block te rijden. Weer een beetje ingelezen (toen ik er af en toe mee reed was ik 12 a 13 jaar) en ik ben naar de winkel gegaan om nieuwe gloeiplugs (R5 en R3) te halen, echter weet ik de betekenis van de R niet eens. Nitro gekocht (25% daar reed ik altijd op) en geprobeerd om ze te laten lopen. De Savage big block loopt sowieso niet, omdat de clutch Bell (?) het vliegwiel niet aan raakt. De Savage 25 geeft echter tekenen van leven. De situatie is als volgt: volledig opgeladen gloeiplug starter, nieuwe gloeiplug en een volledig opgeladen rotorstart 2. Als ik het op deze manier probeer, nadat ik via de leiding wat brandstof richting de carburateur heb geblazen, wil de auto niet starten. Als ik de gloeiplug verwijder en een beetje Nitro in dat nu vrijgekomen gat laat druppelen en weer de gloeiplug bevestig start hij vrijwel meteen... Ik geef gas en de auto loopt, maar op moment dat ik het gas loslaat/verminder zodat de auto in z'n lage toeren gaat draaien valt hij uit, waarna hij niet meer start mits ik weer de gloeiplug verwijder en een beetje Nitro in het gat druppel. Wie kan mij tips geven om toch weer met m'n auto te kunnen rijden? Alle "naalden" staan op fabrieksinstellingen voor zover ik weet. Alle informatie is welkom!
    Alvast bedankt.

    Tanguy

    Ps
    De auto heeft zo'n 5 a 6 jaar (als het niet langer is) stilgestaan.
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2019
  2. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.867
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Maak eerst de brandstofkanaaltjes in de carburateur schoon, en maak, als je toch bezig bent, de motor even open (backplate) om te checken of er geen roest in de lagers zit. Zo ja: EERST die lagers vervangen, anders is de pret van heel korte duur....
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.498
    Locatie:
    Rotterdam
    als je rechtstreeks brandstof in de motor druppelt, hij start, en daarna valt hij uit = brandstof aanvoer verstopt.
    leidingen nalopen, liefst vervangen. kan een olie indikking in zitten door het stilstaan.
    kun je eruit krijgen door te spoelen met brandstof. maar leiding vervangen is sneller

    de carb zelf zal ook verstopt zitten, olie wat is ingedikt.
    naalden eruit, proberen de kanaaltjes in de carb door te spoelen/blazen.
    let op dat je geen methanol binnen krijgt, is giftig.
    desnoods een spuit (je weet wel, van de dokter) vol met brandstof, slangetje eraan, slangetje op de carb, en spoelen/terugtrekken. ligt aan OF het vast zit, en hoe erg.


    dat big block zou je eraf moeten halen, koppeling ff na moeten kijken.
    zou raar zijn als de boel werkend weg wordt gezet, en nu opeens niet meer werkt.
    zowieso zou de motor wel moeten starten. daar heeft hij de koppeling niet voor nodig.


    bij beide motoren even kijken of er roest op de lagers zit..
    als er roest op zit en je gaat rijden, zal dat roest in no time de motor slopen.
     

Deel Deze Pagina