oude radiobesturing graupner

Discussie in 'Electronica' gestart door hendrik sebrechts, 13 mei 2020.

  1. hendrik sebrechts

    hendrik sebrechts

    Lid geworden:
    13 mei 2020
    Berichten:
    2
    Locatie:
    herentals
    na jaren in coronacrisislockdown in de kelder gekropen.

    Probleem één:
    Mijn arsenaal van een oude zender ontvanger:
    [​IMG]
    IMG_7495.jpg (29.27 KiB) 11 keer bekeken
    [​IMG]
    IMG_7496.jpg (23.2 KiB) 11 keer bekeken


    Ontvanger varioprop, met nieuwe kristal 21195Mhz AM. Ronde stekkers. Daaraan 2 gele decodeerblokken(2 servos insteekbaar) en 3 grijze(één servo).
    Twee gele decodeerblokken met de nieuwe platte fiche( ev. kunnen enkele servos met de nieuwe fiche worden toegevoegd). Zie foto op het einde van het bericht
    Oorspronkelijke laadkabel voor de ontvangstbatterij. Draad met schakelaar ts. batterij en ontvanger. Nieuwgemaakte ontvangerbatterij. Acht lineaire servos. Eén verlengdraad voor de servos, en twee rode draden(omkeerdraad?).Allen met ronde stekker
    Zender met draagriem en nieuwe zelfgemaakte accu(9 maal 1000Mamp Nimh).

    Ik heb nieuwe kristallen gekocht: zender en ontvanger 21195Mhz AM. (verkoper blacksmithproducts (242045)
    De batterij van de ontvanger werd vlgns. de voorschriften op internet gemaakt. Voor de zender maakte ik een 1000 mamp. nimh 9 cellen van 1,2V in serie.
    De zender zet zich in de groene zone na aanschakelen. Bij verbinden van de ontvanger geven de servos trillingen en gaan in beide richtingen bij sturen met de zender, maar traag en trillend.

    Kan het zijn dat de kristallen niet volledig juist zijn of slecht op elkander ingesteld of een kleine afwijking hebben, ev. bijslijpen ? Of is het iets anders?


    Indien iemand mij kan helpen of de stukken kopen?

    Prijs is de nieuwe kristallen en de prijs van de nieuwe batterij: 5€ plus 45€= 50€.

    Probleem twee: fotos onder het bericht

    Ik heb ook nog een fm zender van graupner met bijbehorende ontvanger welke werkt zoals jaren geleden.
    Een zestal servos. Bij het in werking nemen van een oude modelboot heb ik een mechanische stroomomvormer voor de motor opgehaald welke echter zéér warm wordt bij gebruik. Daarom zou ik een elektronische stroombediener willen installeren welke ik dan rechtstreeks met de ontvanger moet bedienen.
    De stekkers van de ontvanger passen echter niet op deze esc-unit dus soldeerde ik ipv de nieuwe stekker van de esc een oude fiche van een kapotte servo eraan (rood op rood, zwart op zwart, puls op puls.
    Nu meen ik mij te herinneren dat de betreffende ontvanger met negatieve puls werkt.!!!!!!!!!!

    Mag ik deze esc met nu passende stekker op de ontvanger aansluiten, kan ik iets kapot maken?
    Ik ben een oen als het electronica betreft.....

    Zie bijbehorende fotos
    Danke voor de hulp IMG_7559.jpg IMG_7555.jpg IMG_7556.jpg IMG_7553.jpg
    hendrik sebrechts [​IMG]

    Nieuw lid
    [​IMG]
    Berichten: 8
    Geregistreerd: 05 Apr 2020, 11:06
    Feedback: 0 (0%)
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Als de servo's traag bewegen dan wordt de zender in ieder geval ontvangen. Het traag bewegen zou ik in eerste instantie in de servo's zoeken. Die hebben waarschijnlijk vele jaren ongebruikt ergens diep weggestopt gelegen.Moderne servo's zijn veel sneller dan de exemplaren die 10tallen jaren geleden werden verkocht. Oude en nieuwe servo's kan je wat betreft kracht- en snelheid niet vergelijken.

    De frequentie van de kristallen zal waarschijnlijk 27.195 MHz zijn.

    Graupner zenders hadden inderdaad een afwijkende communicatie tussen ontvanger en servo. Alleen eigen Graupner apparatuur werkte op deze ontvanger. De nu verkrijgbare snelheidsregelaars en servo's werken niet op deze ontvanger.
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.736
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Allereerst, welkom op het forum!

    Prachtig zo'n vintage radioset en helemaal mooi dat het nog werkt, al is het niet helemaal goed.
    Ik kan me nog goed herinneren dat deze op de markt kwamen.
    Met name de ontvangkant was, vergeleken met Amerikaanse en Engelse ontwerpen, buitengewoon groot en zwaar.

    Je hebt het over 'fiches', maar die ken ik alleen als kleine, ronde plaatjes die gebruikt worden bij bordspellen als een soort 'namaakgeld' en die samenhang zie ik hier niet...:rolleyes:
    Kun je een foto bijvoegen van zo'n 'fiche'' of mij anderszins even helpen met de 'vertaling'?

    Vooral de eerste (overzichts) foto is sowieso te klein om de, voor een goede beoordeling belangrijke, details goed te kunnen zien.

    Wat ik nog wel weet over deze set:

    De servo's bevatten geen elektronica, die zit in de bouwsteentjes die aan de ontvanger worden geprikt.
    De aansluitingen bevatten alleen verbindingen naar de motor (2 draden) en de servo(terugmeldings)potmeter 3 draden. Het zou kunnen dat een aantal nog motoren hebben die op 2,4 Volt werken, daar hangen de motoren met één kant aan een middenaftakking op de accu (= 2,4 V), de andere kant wordt naar 0 of 4,8 V geschakeld om in beide richtingen te kunnen draaien.

    Ik zal eens rondvragen of iemand nog schema's heeft, dan kunnen we het probleem wellicht oplossen.
    Want dat moet natuurlijk gebeuren, dit is een stukje modelbouwhistorie dat volledige restauratie verdient.
    Ik heb zeker wel ideeën, maar dat blijft speculatie en dat schiet niet op...

    Voor wat betreft de tweede set, die is wat moderner en als zodanig minder interessant.
    Inderdaad, de ontvangeruitgang schakelt van +4,8 naar 0 V inplaats van, zoals gebruikelijk, andersom.
    Dat is een kwestie van één IC met twee snoertjes voorzien van servostekers.
    Ook meende ik dat de pulsbreedte iets afweek van de standaard 1 - 2 msec, maar moderne regelaars zouden dat bij de initialisatie moeten kunnen opvangen.
     
  4. hendrik sebrechts

    hendrik sebrechts

    Lid geworden:
    13 mei 2020
    Berichten:
    2
    Locatie:
    herentals
    Onder de foto van de gele zender staat een opsomming van de ontvanger(rode bodem) en de "bausteinblokken". Ev. neem ik een nieuwe grotere foto
    Met fiche bedoel ik een stekker: stekker van de servo op de ontvanger.
    De gele zender, met ontvangerblok(rode bodem) en de bijbehorende bouwstenen (geel -2servoaansluitingen, grijs 1 servoaansluiting) hebben een ronde fiche of stekker. De stroomvoorziening van de ontvanger is 2,4V, een tweede stroomvoorziening gaat langs dezelfde ronde stekker naar de electriciteitsvoorziening van de servo,2,4V. De ontvangeraccu heeft dus 2 accu's van 2,4V, met elk + en -. Dus de ontvanger krijgt 4 draden binnen langs de ronde stekker.
    Er zijn ook 2 gele blokken (bakstenen) waarop servos passen met een platte stekker.

    Betreft de zwarte FMzender. Het enige wat ik moet weten is of een huidige ESC hierop aangesloten kan worden zonder stukken te maken. Dan kan ik zien of het marcheert. Ik veranderde de huidige universele stekker van de ESC door een stekker die past op de FM ontvanger.
    Ik meen me te herinneren dat de vroegere graupnerontvangers dito servo gestuurd werden met negatieve puls, waar het nu positieve puls is. Wat dit ook moge betekenen want ik versta die sturing door een potmeter eigenlijk niet. De moderne ESC(bestuurbare elektriciteit van de elektromotor oa. fw en baakword, wordt wrschl gestuurd door pos. puls.

    NB: de servos met platte stekker gaan zowel op de zwarte zender-ontvanger als op de gele blokken passend op de variopropontvanger.

    Danke voor de antwoorden tot nu. Fiche is het vlaams, verbasterd frans, voor stekker.

    upload_2020-5-13_20-57-9.jpeg
    bovenaan de gele bakstenen met platte 2 stekkeraansluitingen
    rij daaronder: ontvangerblok(rood) 2 gele ontvanger blokken en drie grijze(respectievelijk 2 en 1 servoaansluiting), rechts ernaast een electromotorsturing. Ernaast 2 omkeerdraden voor de servos, een verlengdraad en een losse draad. Allen met ronde stekker
    Eronder 8 servos, allen goed draaiend.
    Diversen: een schakelaartussendraad voor de ontvanger, de zelfgemaakte ontvangeraccu, een laadkabel voor de ontvangeraccu.

    Als ge inzoomt(met mijn apple gaat het) ziet ge foto in het groot.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      33,9 KB
      Weergaven:
      171
    • image.png
      image.png
      Bestandsgrootte:
      114 KB
      Weergaven:
      167
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.736
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dank!
    Nu weet ik wat deze betekenis van fiche inhoudt.

    Over de plaatjes:
    Ik kijk in Windows, daar blijft alles kriebelig klein.
    Wat jij hebt geplaatst zijn thumbnails, een foto zou zo'n 2 Mb groot moeten zijn voor details.

    Wat er voor je ESC tussen zou moeten is een 'inverter', kun je maken met 1 transistor en twee weerstandjes of nog makkelijker één IC, de 74C04.
    Als je wilt teken ik wel een schema.
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2020

Deel Deze Pagina