'oude' RC-Cars uit 1980 enzo...

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Bart_Banaan, 8 feb 2004.

  1. Herman te H.

    Herman te H. Guest

    hahaha ziet er mooi uit nu maar eens al dat zand en stof er af poetsen en hem restaureren. en dan weer zo vies rijden als die nu is :p
     
  2. bartol1988

    bartol1988 Guest

    Zeer mooi :p
     
  3. BlackFox

    BlackFox Guest

    En hier ben ik dan met de pics van de rc's van mijn broer:

    Chassis met een ENYA motor:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    En dit is een chasis met een OPS motor (mss merk je dat er een achteras niet op gemonteerd is :p die ligt wel ergens in de garage :p )

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Dat waren ze, kan iemand er een merk van chassis uit afleiden ofzo ?
    Mss hebben jullie ook gemerkt dat er geene electronica opzit, we weten nog niet of de electronica nog werkt, vandaar.We weten ook nog niet of we de motoren ooit trug aan de praat krijgen, eerst een startbox maken...
    Als jullie nog tips hebben, ze zijn altyd welkom :D
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mooie foto's , wel goed schoonmaken :)
     
  5. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Wat een uitlaatjes hadden ze toen :S
     
  6. BlackFox

    BlackFox Guest

    Als je die van de ops bekijkt en die van de fun dan zijn ze het zelfde...
    Getunede uitlaten waren er ook wel, maar dat was niet belangrijk in die tijd :p
     
  7. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Wat een gave auto zeg, echt no-nonsense! Het lijkt mij misschien een Serpent Alpha zonder vering... Maar daar ben ik natuurlijk niet geheel zeker van. Er zal hier vast wel een kenner zijn die hem precies herkent!

    Erg mooi en leuk iig, toppie dat je broer ze bewaard heeft! (.......zal hij interesse hebben om er eentje te verkopen??)
     
  8. BlackFox

    BlackFox Guest

    De tweede heeft vering op de voorste wielen, je ziet ze alleen niet zo goed op de foto.

    En nee, hij verkoopt ze niet, want ik wil zelf wel eens weten of ze nog rijklaar te maken zijn :wink:
     
  9. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Tamiya bracht in 1981 de Sand Rover uit, omdat bleek dat er een behoefte was aan een terreinwagen met electro-aandrijving in een prijsklasse onder de Rough Rider. Vandaag is op RC-Junkies.com weer een nieuw artikel gepubliseerd in de Historische RC-Car sectie over deze oude Tamiya, de Sand Rover, het kleine broertje van de Rough Rider.

    [​IMG]
    Klik op het plaatje om direct naar het artikel te worden gelinkt

    In het artikel (naar een publicatie uit de Hobby Bulletin Model & Techniek van april 1983) wordt uitgebreid ingegaan op de bouw, de techniek en het rijden met deze leuke 'beach-buggy' van Tamiya
     
  10. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    @ blackfox
    Ik zou de bedrading ook maar vervangen voor de ckerheid!

    mzzl 8)
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Yep, en dat was mijn eerste echte RC auto. Overigens was er nog een auto op basis van dit chassis welke wel standaard met een 540 werd geleverd, dat was de Holliday buggy.
     
  12. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Black Fox schreef:


    Als ik me niet vergis zijn de bovenste 5 foto's ( waar motor met ronde cilinderkop is geplaatst) van een Graupner chassis.
    Het herkenningspunt is de uitlaat (frietketelmodel :wink: ) want daar heb ik nog goede herinneringen aan. :D

    Groetjes,

    Droopy
     
  13. BlackFox

    BlackFox Guest

    Op de motor zou ik nie te werk gaan , er zit nl een aangepaste vliegtuigmotor op geloof ik.
     
  14. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Ik heb me gewoon op de uitlaat gebaseerd.
    In mijn tienerjaren had ik zo'n Graupner bollide rijden en het model van die uitlaat is me altijd bij gebleven :D

    Groetjes,

    Droopy
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ziet er mooi uit Bart_Banaan..

    En Roelof, hoe reed ie ? :lol:
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Begonnen met de standaard RS380 motor had ik geen kans tegen mijn vriend met de 540 powered holliday Buggy. De auto had niet echt snelheid en miste ook wat kracht, langs het strand op de vloedlijn is die ooit overspoeld door golven omdat de auto niet de kracht had door het mulle zand te rijden.
    Later een 540 motor in gehangen waardoor 1 tandwiel weggelaten kon worden. Duidelijk meer snelheid en meer kracht, zeker toen ik overstapte van de 6cv accu naar de 7.2 Tamiya accu met een bult erop (6e cel)

    De zwakke punten van de auto kende nogal wat maar er waren gelukkig wat oplossingen.
    De voor ophangingen lieten wel eens los, door een gaatje door te boren en een schroefje met ringetje erin te schroeven kon die niet meer losschieten.
    De achterveren was puur een epoxy plaatje die wel eens wilde breken, een stukje afval printplaat kon een nieuw stukje geven, ik heb op een gegeven moment veren pas gemaakt
    Lagers kende ze toen nog niet, waren er wel maar onbetaalbaar. Resultaat was de ver ingesleten aandrijfassen. Met een verse set assen heb ik toen op school op de draaibank van lagerbrons lagerbusjes gemaakt.
    De as zat dmv. kruiskoppelingen aan de aandrijfas, die lubberden snel uit, een beetje vijlen, een vers gaatje een een stalen spijker loste het probleem snel op.
    En de kap was kwetsbaar, hij was van 2mm dik plastick, totaal niet buigzaam.

    Overigens had ik Robbe RS10 servo's erin hangen !
    Dat waren grote servo's met een vierkante as.

    Een plaatje van de kap op een ander onderstel (frame en banden van een Revel 1:8 jeep en achterkant van een Tamiya Hornet)
    [​IMG]

    Nu ik toch op mijn hobbykamer bezig was, hier een pic van een halve Serpent Cobra met wat Spirit onderdelen.
    [​IMG]
     
  17. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Jawel hoor: op RC-Junkies.com heb ik weer een nieuw artikel gepubliseerd in de Historische RC-Car sectie, dit maal over de Tamiya Sand Scorcher, de broer van de Rough Rider.

    [​IMG]
    Klik op het plaatje om direct naar het artikel te worden gelinkt

    In het artikel (naar een publicatie uit de Hobby Bulletin Model & Techniek van JANUARI 1981) wordt uitgebreid ingegaan op de bouw, de techniek en het rijden met deze sterke en snelle VW Kever van Tamiya
     
  18. BlackFox

    BlackFox Guest

    Hehe, dat is die wat ik ook ingescand heb :)
     
  19. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Ik heb (zoals in de openingspost gemeld) een hele stapel HB Model & Techniek bladen uit de begin jaren tachtig verkregen. De jaargangen '81, '82 en '83 helemaal compleet. Maar het merendeel van dat blad gaat over Vliegtuigen, Modelbouw en Boten. Maar regelmatig wordt er aandacht besteed aan RC-auto's, en ik ben van plan die verhalen 'digitaal' te converseren op RC-Junkies, zodat die 20jaar oude verhalen niet verloren gaan.... :wink:

    Ik koop van de week een nieuwe flatbed scanner, dan zal ik wel even scans maken van de inhoudsopgaves van de jaargangen/bladen die ik heb liggen, misschien leuk voor andere modelbouwers hier, die een stukje uit een van die bladen ingescant wil hebben, dan doe ik dat even, en mail ik dat of zet ik het online....
     
  20. Viper-RC

    Viper-RC

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Drachten
    Ok dit is mijn eerste bericht op dit forum, we hebben hier ook nog een klassieker staan ( eigenlijks hadden we er 2 maar de Frog is verkocht) en de andere een Matua Demon Big Bear ook een oudje (HIJ IS TE KOOP!)
    Hier de foto's. (wel slechte kwaliteit maar ik heb geen betere camera)

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina