'oude' RC-Cars uit 1980 enzo...

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Bart_Banaan, 8 feb 2004.

  1. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Die Sand Scorcher, is dat dezelfde kap die later op de Monster Beetle geplaatst is?

    Gerben
     
  2. Viper-RC

    Viper-RC

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Drachten
    Iemand interesse in mijn Mantua Big Bear? Zie foto's hierboven :D
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Dat moet je bij 'te koop' plaatsen :)
     
  4. Viper-RC

    Viper-RC

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Drachten
    dat klopt, ik heb het even over het hoofd gezien :D maar ja nu maar weer ON-topic
     
  5. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Bron: Hobby Bulletin Model & Techniek december 1982 - Origineel geschreven door Fer van Helden (12/1982)

    Nadat M.R.C. in de jaren '80 veel ervaringen heeft opgedaan met met de Bullit terreinauto, besloot deze franse fabriek een geheel nieuw ontwikkelde auto te vervaardigen. En wat was nou eenvoudiger voor de Franse importeur van het gerenomeerde merk P.B. om dan een goed en beproefd model, de P.B. Alpha, als voorbeeld te nemen. Er is een andere kleur voor het spuitgietwerk gekozen en de meest kwetsbare delen zijn extra verstevigd, en zie daar: een 'nieuwe' terreinauto, Buffalo genaamd met alle kunststofdelen in blauw uitgevoerd.

    [​IMG]

    De bouwdoos van de Buffalo
    De fabrikanten schijnen het verpakken van bouwdozen steeds beter onder de knie te krijgen. In plaats van alle delen maar los in een doos de deponeren, wordt nu alles zeer overzichtelijk verpakt. Zo ook bij de Buffalo. Alle onderdelen zijn in groepen gesorteerd en verpakt. Men kan dus naar keuze met de voor- of achtertrein beginnen met bouwen. Een zeer beknopte Franse gebruiksaanwijzing is bijgevoegd. Gelukkig biedt de exploded-view tekening meer houvast. Alle onderdelen, voorzien van het bestelnummer, staan hierop duidelijk vermeld, evenals de juiste montage methode. De importeur, B.M.I. uit België, verzekerde ons dat aan een nederlandse bouwbeschrijving wordt gewerkt.

    [​IMG]

    De bouw
    Het rijden in het terrein, of het nu gras of zand is, stelt zeer hoge eisen aan de auto. Daarom heeft men als chassis een zware aluminium plaat gekozen, die aan beide zijden is omgezet., om nog een grotere stevigheid aan het chassis te geven. Ook de voor- en achterzijde zijn licht gebogen. Op dit chassis, dat geheel is voorgeboord en daarna gemoffeld (geanodiseerd) kunnen alle onderdelen zondermeer worden bevestigd. Er is, zoals gezegd, geen voorgeschreven montage volgorde. Zelf ben ik met de achterwiel ophanging begonnen. deze is evenals de vooras geheel onafhankelijk met dubbele triangels uitgevoerd. De schokbrekers zijn voorzien van spiraalveren. Door de dikte van de olie in de schokbrekers te varieren, kan het rijgedrag behoorlijk worden beinvloed. Ook bestaat er de mogelijkheid om aan de achterzijde dubbele schokbrekers te monteren.

    [​IMG]

    Alle delen van de ophanging passen soepel in elkaar. ook het bijgeleverde diffentieel -wat lijkt het toch veel op die van P.B.- wordt met open lagers in de lagerblokken gemonteerd; zonder rubber afdichtingshoesjes. De fabrikant adviseert de auto regelmatig met een oliespuitje onder handen te nemen en alle lagers dan flink van olie te voorzien. de achterwielen worden door pendelassen uit het diffentieel aangedreven. Deze constructie heeft zijn degelijkheid ruimschoots bewezen en kan de grootste motorvermogens de baas zonder ernstige schade op te lopen.

    [​IMG]

    Het diffentieel zelf wordt met een ketting aangedreven, door een tussenas, die met twee kogellagers in een lagerblok is gemonteerd. Aan de andere zijde van het kettingpignon is op deze tussenas een tandwiel met een imbusbout geschroefd, dat dor het pignon op de krukas wordt aangedreven. Er zijn motorsteunen bijgeleverd, waarin we nog gaten moeten tappen voor de te gebruiken verbrandingsmotor. Zoals gebruikelijk wordt er een gloeiplugmotor van maximaal 3,5cc gebruikt. In het terrein is veel vermogen vereist, zodat de keuze vrijwel altijd uitgaat naar een O.S. Max, een Pico of een O.P.S.

    [​IMG]

    Op de krukas wordt een vrij eenvoudig uitgevoerde vliegwiel gemonteerd. De overbrenging, 4:1 van motor naar tussenas en 1,9:1 voor de kettingoverbrenging, is in totaal 7,6:1. Dit is wel nodig want in het terrein is meer trekkracht dan een hoge topsnelheid gewenst. Vervolgens wordt de voortrein op nagenoeg gelijke wijze in elkaar gestoken en op het chassis met begeleverde schroeven bevestigd. Zorg ervoor dat alles soepel kan bewegen. Dit is essentieel voor het goed functioneren van de radiobesturing en de wielophangingen! De radioplaat wordt op drie kunststof steunen geprikt en op zijn plaats gehouden met stevige haarspeldveren, die een snelle wisseling mogelijk maken. Ook het schoonmaken wordt hierdoor een stuk eenvoudiger.

    [​IMG]

    Afwerking en rijgedrag
    De carrosserie is van stevig ABS en kan dus flinke klappen verdragen. Een ruimte voor de tankopening, evenals voor de ramen, moet worden uitgesneden. Een stukje gaas voor de ramen verhoogt het realistisch effekt, vooral als de kap geschilderd of gespoten wordt. Een paar stickers kunnen daarnaast wonderen doen. Al met al viel de bouw, van deze toch wel gecompliceerd lijkende auto, erg mee, maar daarna kwan eigenlijk het allerbelangrijkste. Hoe zou de auto zich in het terreein gedragen?
    Nou dat was een openbaring! De gemonteerde O.S.-motor startte zonder tegensputteren en na enige opwarming kon de eerste rit beginnen,. Eerst maar eens op een grasland; een stuk park is immers altijd wel vlakbij. De auto rijdt op zijn met luchtgevulde noppenbanden zonder wielspin weg en gaat er met een enorme snelheid vandoor. De onafhankelijke vering verwerkt alle oneffenheden zonder problemen. De topsnelheid ligt op zo'n 60 a 70km per uur; bijna niet te geloven! Zelfs na een uur rijden en vele tanks brandstof vertoont de ophanging geen vermoeidheidsverschijnselen of breuken. dan maar eens naar wat ruwer terrein, een stuk zand. Ook dat geeft geen enkel probleem. De auto blijft rijden en dat is uiteindelijk toch de bedoeling. Omdat er bij wedstrijden toch wel eens wat wil sneuvelen, heeft de importeur BMI voorzien en zorgt voor een ruim assortiment onderdelen. De prijs van de Buffalo-terreinauto ligt gezien het gebodene, op een zeer reëel niveau: kwaliteit kost nu eenmaal iets meer. Na de uitgebreide test ben ik zelf zeer enthousiast geworden, dat ik met deze auto aan wedstrijden zal gaan deelnemen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit verhaal is eerder vandaag gepubliseerd op RC-Junkies.com
     
  6. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    Mijn eerste RC auto was ook een Grasshopper, daarna een stockcar en ik heb nu nog een Tamiya Vanquish... is niet echt oud hè.
     
  7. BlackFox

    BlackFox Guest

    Update: heb zojuist vernomen van een zekere "tiepje" dat de auto eerste 5 foto's wat ik heb gepost een chassis heeft van PB 9....
    Kan iemand dit uitleggen ? :lol:
     
  8. Hayo

    Hayo

    Lid geworden:
    7 jun 2003
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Zuid-Beijerland
    Hierbij een foto van mijn Tamiya Bruser.
    Dit oude beesie is van, als ik het goed heb, 1988.
    Jaartje of 16 oud, en doet het nog steeds :!:

    [​IMG]
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Dat ziet er mooi uit, kan je ook een keer foto's maken van het chassis ?
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    hey dit is mijn eerste post op dit forum....

    ik heb zelf al wat oude auto´s gehad
    ik had de tamiya Black foot(de eerste zoals op de foto eerder dit draadje)
    die had ik van me oom gehad.
    en ik had laatst nog een serpent ten force gekocht(dom van me) ik wist niet echt dat ie zo oud was :? . ikhad wat foto´s van het shassie van de auto gezien maar die is bij mij heel anders...

    ik jammergenoeg geen foto´s maken
     
  11. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    ik heb erges een filmpje van en reclame filmpje van de 1e tamiya autotjes..
    maar men webspace is vol...
    ik kan probere
    als je intresse hebt :p
     
  12. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Je kan hem aan mij mailen als je wil, dan zet ik hem wel even online voor je....

    Graag zelfs!

    Nitro@bb-hardware.com
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
  14. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    doe me er morgen ff aan denken dan geef ik de site als ik hem vind...(daar heb ik het filmpje gevonde)
     
  15. BlackFox

    BlackFox Guest

    Ok, ik heb dus een mail gekregen met het volgende erin en het gaat over de PB9 (Graupner ???)(eerste 5 foto's) :

    Dit heb ik uit een boek wat info geeft over de te bestellen artikelen bij Shamrock Maasstricht.
    Boek is meer dan 20 jaar oud. Model racecar Catalog.


    [​IMG]
     
  16. Viper-RC

    Viper-RC

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Drachten
    hebben mensen nog meer oude auto's en foto's van hun auto's?
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    jah check maar 1 van mijn vorige posts waar niemand op reageerde(niet dat dat moet hoor) 8O
     
  18. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Ja hoor, ik had nog een echt 'oudje' op E-bay Duitsland gescoord, en binnen gekregen...
    De postbode kwam vandaag deze aankoop langs brengen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het is een Nikko ( :p ) Big Thunder Strand Buggy G3, uit 1980. De schaal is 1 : 10 en hij heeft een 3-handgeschakelde 3-versnellingsbak. Hij is bijna 25 jaar oud, en ziet er nog toppie uit! Alleen het batterij kleppie aan de onderzijde is weg... De electronica ziet er goed uit, maar er hebben wel lekkende batterijen ingezeten, waardoor er wat aanslag in het battijen compartiment zit. De zender ziet er uit als NIEUW!!

    Al met al een heeeel leuk ding voor die drie tientjes!! Een ' klassieker' maar dan wel van het 'verkeerde' merk .... :cool:
     
  19. Viper-RC

    Viper-RC

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Drachten
    hahahaha das zeker een leuk ding! en met handgeschakelde versnellings bak? Rijd dat een beetje?
     
  20. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Moet ik nog proberen, er moeten behalve 6 AA size batterijen, ook 4 B-cellen in, en die staan nog te laden... Maar ik ben even bezig met het aangetaste metaal van het batterij compartiment netjes schoon te maken, dus ik hoop hem morgen weer rijklaar te hebben, en dan ga ik ff proberen!

    Ik laat het even weten...
     

Deel Deze Pagina