oude Robbe FM Eco 72Mhz : positieve of negatieve shift?

Hallo,

Een moeilijke vraag : de oude Robbe FM Eco in 72 Mhz, werkt die in positieve of negatieve shift?
Futaba en Hitec in 72 Mhz is in negatieve shift, dat weet ik. Verder weet ik tevens dat dit shift-gedoe alleen in de 72Mhz-band een
compatibiliteitsprobleem is tussen merken onderling wat betreft ontvangers (cf. USA).
Hopelijk kan Jan zich dit nog herinneren...
Olivier

Voor zover ik weet is Futaba en Hitec altijd Negatieve shift geweest (in de 72 mHz band).
JR en Airtronics positive shift.

Het kan zijn dat heel vroeger (60's en 70's) er meer merken negatieve shift hadden.

Futaba kent op 30MHz én op 72MHz uitsluitend 'negative shift', dus ook de Eco 2, 3 en 4 zenders werken hiermee. De bijbehorende FMSS-R4 ontvanger werkt dus op elke 72MHz (ppm-gemoduleerde) Futaba zender.

Satoer zei:
Dat niet alleen, negative shift is verboden op de hele wereld behalve noord Amerika. ;)

In Noord Amerika mag wel meer wat in de rest van de wereld verboden is. :wink:

Hallo,

Jan, bedankt voor jouw kennis en deskundige uitleg.

Voor het overige :
... negative shift is verboden op de hele wereld behalve noord Amerika.

Blijkbaar niet. In Frankrijk, waar de 72 Mhz toegelaten is, worden Hitec en Futaba zenders/ontvangers verkocht en die zijn daar toch inderdaad in "negative shift"
In België is de 72Mhz-band tevens toegestaan, maar ik weet niet of er materiaal van Futaba en Hitec te vinden is op 72Mhz. Ik veronderstel van wel en dan veronderstel ik ook dat Futaba & Hitec niet speciaal voor België zenders fabriceren met de "positive shift".

De Hitec Eclipse is blijkbaar wel te selecteren in "positive" of "negative shift"

Met dank aan allen,
Olivier

In België is 72MHz nog wel steeds toegestaan. Voor de frequenties: zie deze faq.
Voor de meeste leveranciers is echter de markt te klein om nog nieuwe 72MHz apparatuur te verkopen (en te servicen). Men zal dus daarvoor moeten uitwijken naar Frankrijk.

Back