Oude robbe kabels van binnen koper helemaal zwart?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Morris, 21 jun 2020.

  1. Morris

    Morris

    Lid geworden:
    19 jun 2020
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Delft
    Hoi allemaal,
    voor een restauratie project wil ik verloopkabeltjes maken van de 'oude Robbe stekker' tijdelijk naar een moderne ontvanger.
    Hiermee hou ik de robbe servo's even intact, totdat de oude vintage 27Mhz ontvanger en zender weer in orde zijn.
    Nu heb ik wat oude kabeltjes (de female kant) om een verloopkabeltje te maken, maar van de zwarte draad is de koperen kern helemaal zwart geworden. Eigenlijk verrot denk ik. Heb al een cm of 5 van de kabel afgehaald, maar het lijkt door de hele kabel heen.
    Is daar nog wat mee te doen? of is die kabel afgeschreven?
    Weet iemand waar ik dat type 'oude robbe' stekkertjes nog kan aanschaffen?

    Dank alvast!
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Die kabel kan je afschrijven. Op het forum staat ergens een verklaring voor dit verschijnsel, maar kan het niet vinden.

    Die oude Robbe stekkers zijn al 10tallen jaren geleden vervangen door het "moderne" type. In het reguliere circuit zijn die vast niet meer te koop. Misschien dat je gebruikte exemplaren kan kopen. Het forum heeft een te koop en te koop gevraagd gedeelte. Je kan daar een advertentie plaatsen.
     
  3. MinneR

    MinneR

    Lid geworden:
    29 mei 2007
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    RC-Point verkoopt ze nog in de webshop.
    Servo adapter kabeltjes, wellicht kun je hier wat mee.

    M.v.g
     
  4. Morris

    Morris

    Lid geworden:
    19 jun 2020
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Delft
    Dank!
    Ik heb even een een testsetup gemaakt, maar ik heb wat problemen met de oude servo's op een moderne zender.
    De oude zender/ontvanger (Een Robbe Compact 27Mhz) werkt in principe prima, behalve dat het zendbereik erg laag was. Geen idee of dat storing is, of de kristallen. Dat is iets om later nog uit te zoeken.
    Alle servo's die ik heb werken daar prima op.
    Nu heb ik een moderne 2.4Ghz zender gekocht (Spektrum DX5C met SRS6000 ontvanger) en daarop trillen de Servo's verschrikkelijk en maken ze continu lawaai als ze eigenlijk niets doen. Niet helemaal de bedoeling volgens mij.
    Hebben jullie een idee wat er aan de hand kan zijn? Kan die ontvanger geen oudere analoge servo's aan misschien?
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik denk eerder andersom.
    Welke servo's zijn het?
    Klinkt in eerste instantie of de frame rate (de verversingsfrequentie van het servosignaal) voor hun nu niet klopt.
    Om dat zeker te weten, even met een scoop naar de oude en nieuwe uitgangssignalen kijken.
     
  7. Morris

    Morris

    Lid geworden:
    19 jun 2020
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Delft
    ik heb de binding van de Spektrum op 22ms framerate gedaan. Dat is het traagste wat de nieuwe zender/ontvanger kan.
    Ik heb verschillende oude servo's geprobeerd. (Robbe rs10, Robbe rs100s, Multiplex Profi, Multiplex Profi 3000.
    En ze hebben het eigenlijk allemaal. een rs10 heeft het relatief weinig. Die staat nog regelmatig gewoon stil zonder allerlei gebrom.
     
  8. Morris

    Morris

    Lid geworden:
    19 jun 2020
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Delft
    Iets met een scope is denk ik een beetje buiten mijn bereik wat betreft kennis :)
    Misschien weet iemand wat die oude 27Mhz zenders (van 25jr geleden) standaard deden? :)
     
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik denk dat @Corrien je dat wel kan vertellen.....
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hier het verhaal over de zwarte draden. Kijk ook even of dit aan de hand is met je ontvanger accukabel. Jaren geleden had ik hetzelfde fenomeen. Nog net genoeg stroom voor de ontvanger, maar bij belasting rare verschijnselen. Het is altijd de zwarte kabel die wegrot en dan vanaf de batterij. Gr. Klaas.

    http://www.hangtimes.com/black_wire_disease.html
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2020
    lecraM vindt dit leuk.
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Probeer een 18 milliseconden. Die waarde gebruik ik voor alle analoge servo's. Geeft eigenlijk nooit problemen. Ook niet met oude servo's.
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Het is ook goed mogelijk dat die servo's staan te "rommelen" omdat de potmeter in die servo's vuil is. Als ze lang hebben gelegen zonder gebruikt te zijn kan er op de weerstandsbaan van de potmeter een beetje oxide ontstaan of er kan stof of ander klein vuil op vast zijn gaan zitten. Soms helpt het om de servo dan een poosje goed van de ene naar de andere kant heen en weer te laten gaan. Meestal moet je de potmeter schoon maken wat bij sommige oudere servo's vrij makkelijk te doen is.
    PAS OP met contactspray en dergelijke!! Dat spul maakt de zaak meestal alleen maar erger. Direct na het inspuiten van dat spul lijkt alles in orde, een paar dagen later zijn de problemen terug en vaak nog erger.
     
    Morris vindt dit leuk.
  13. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    De meest voor de hand liggende reden voor het trillen van servo's is een ontoereikende ontvangervoeding, dus een beroerde ontvangeraccu of een ontoereikend bec-systeem. Als je slechts één servo aansluit is het probleem daarbij als regel weg of in ieder geval beduidend minder.

    De nu ingestelde framerate van 22 ms is prima. De framerate van oude zenderapparatuur lag indertijd namelijk op zo'n 20 á 25 ms. Graupner-JR en Robbe-Futaba hadden 20 ms, Multiplex, Simprop en Microprop hadden tot zo'n 25 ms.

    Alle genoemde servotypen kunnen op de huidige 2,4 GHz systemen probleemloos werken, dus je moet de problemen niet zoeken bij mis-aanpassingen. Alleen een Profi 3000 ken ik niet als servo.

    Het zwart worden en compleet vergaan van mindraden is iets uit het tijdperk van de NiCd-accu's. In het Engels werd het ook wel 'black wire disease' genoemd. Waardoor het wordt veroorzaakt wordt uitgelegd in Red's battery clinic:

    http://www.hangtimes.com/black_wire_disease.html
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2020
    Morris vindt dit leuk.
  14. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    Pas op met het gebruik van deze oude servo's. Niet alleen de bedrading verouderd maar ook de elektronica zelf, condensatoren bijvoorbeeld worden na 20 jaar onbetrouwbaar. Gebruik deze servo's niet in een vliegtuig! Dat loopt vroeg of laat verkeerd af.

    De huidige generatie servo's zijn in vrijwel alle opzichten veel beter dan de oude generatie.

    Grt,

    Arnoud.
     
  15. Morris

    Morris

    Lid geworden:
    19 jun 2020
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Delft
    De Spektrum heeft maar 3 keuzes. 12ms, 16.5ms en 22ms. Ik heb nu 22ms. Ik zal de andere 2 eens proberen.
     
  16. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Een herhalingsfrequentie van 12 ms is veel te snel voor deze oude servo's. Het sloopt de elektronica!
     
    Morris vindt dit leuk.
  17. Morris

    Morris

    Lid geworden:
    19 jun 2020
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Delft
    De restauratie waar ik mee bezig ben is van een auto'tje. Dus het gevaar aan die kant is wat minder dan bij een vliegtuig gelukkig. Het is mijn eerste 35jr oude Tamiya die ik recent weer gevonden heb bij het opruimen van het huis van mijn moeder. En vanwege de emotionele band heb ik besloten de auto te proberen te herstellen.
    Om er afentoe mee te kunnen rijden heb ik wel een moderne ESC gekocht, en moderne accu's. (een lipo en een NiMH). de ESC is een hobbywing quicrun. Daarmee hoopte ik een runaway te voorkomen. Maar het bleek dat de oude 27Mhz zender/ontvanger niet veel verder meer kwam dan 50m. (misschien door allerlei slechte bedrading?). Dus vandaar voor het gemak voor nu maar een relatief eenvoudige moderne 2.4Ghz zender gekocht.
    de BEC en de voeding naar de ontvanger zijn daarmee volgens mij geen enkel probleem?
    Wat nog zou kunnen is dat de draadjes aan de servo's zelf hetzelfde euvel hebben, en helemaal zwart zijn van binnen, net als het verloopkabeltje wat ik snel even in elkaar gezet heb om 1 servo op de nieuwe ontvanger te zetten.
    Zou dat al voor dergelijke storing kunnen zorgen?
    De servo's zelf werken allemaal prima, zonder storing, en met genoeg kracht, op de oude ontvanger/zender combinatie (Robbe Compact). Dus technisch lijken de servo's nog OK. en ik nam daarmee aan dat de kabels/stekkers aan de Servo zelf ook nog OK zijn omdat ze het op de oude ontvanger goed doen.

    Ik twijfel nu een beetje aan de ontvanger (SRS6000). het is er een met AVC wat volgens mij alleen met digitale servo's kan, maar dat heb ik juist daarom uitgezet met binden.
    En de handleiding heeft het ook gewoon over analoge servo's...

    Uiteindelijk wilde ik het model samen met de oude zender e.d. weer herstellen. Of dat een haalbaar project is, weet ik natuurlijk niet. Dat gaat de tijd leren.

    Twijfels alom dus nog over waar het 'probleem' zit. :)
     
  18. Morris

    Morris

    Lid geworden:
    19 jun 2020
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Delft
    En naar wat ik lees 16.5ms dus eigenlijk ook. Dan staat de zender al wel in de goede stand wat betreft snelheid met 22ms?
     
  19. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Analoge servo's moeten op je Spectrum ontvanger probleemloos kunnen werken. Moderne ontvangers werken op een lage spanning. De spanning van de BEC wordt intern in de ontvanger teruggebracht naar iets van rond de 3,3 volt. Dat betekent dat de spanning van de impuls die naar de servo wordt gestuurd ook rond de 3,3 volt is. Bij oude MHz ontvangers werd de ontvanger zonder verdere stabilisatie gebiedt door de BEC of akku. Dat betekent dat de impuls voor de servo ook ongeveer gelijk is aan de voedingsspanning. Moderne servo's hebben geen problemen met een lage spanning van de impuls. Voor hele oude servo's kan dit anders liggen.

    Voor een goede analyse van dit probleem is een oscilloscoop nodig.

    Dat een zender en ontvanger na 10tallen jaren niet meer goed werken is niet zo vreemd. Alle materialen en dus ook elektronica hebben last van veroudering.

    Maar er zijn we andere opties. Het ombouwen van oude en niet meer werkende apparatuur naar 2,4 GHz zonder het uiterlijk al te veel aan te passen. Zie https://www.modelbouwforum.nl/threads/ombouw-vintage-zenders-naar-2-4-ghz.268753/ voor voorbeelden van succesvolle ombouwprojecten. Vlieg zelf probleemloos met een omgebouwde 10tallen jaren oude zender!

    In de behuizing van een MHz ontvanger is een 2,4 GHz ontvanger te bouwen. Ook de elektronica in oude servo's is te vervangen door moderne. Met wat handigheid en kennis van basiselektronica is dit zeker te doen.
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2020
    Morris vindt dit leuk.
  20. Morris

    Morris

    Lid geworden:
    19 jun 2020
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Delft
    Oooh, wat leuk! Zo'n Robbe Terra heb ik ook nog liggen!
    Als ik je goed begrijp bestaat de kans dat mijn oude servo's niet heel goed overweg kunnen met de lagere 3.3v impuls spanning.
    Er ligt wel een oscilloscoop nog van mijn vader, maar daar ben ik niet in thuis. Dus weet zo niet 123 hoe ik dan moet meten. (ik kan eens zoeken op wat youtube filmpjes :| )
    Snelste oplossing voor nu even (om de auto te kunnen laten rijden) zou dan een nieuwe servo zijn die op de moderne 2.4Ghz set past?
    (dan kan ik later eens na gaan denken over uiterlijke ombouw).
     

Deel Deze Pagina