Oude servo's doen het niet meer

Hoi,

Ik heb 3 oude servo's geschatte leeftijd 30 jaar....
er zitten nog oude stekkertjes aan, maar die had ik losgeknipt en daarna in alle combinaties de draadjes op een 1.2 volt batterij gehouden. bij geen van alle gebeurde iets. daarna hetzelfde proces herhaald met een 4.8 volt battrij packje en ook niks.
dit zijn wat fotos van de servo's:

afb11949.jpg

afb11951.jpg

afb11952.jpg

Op de servo's staan:
MS-12 BB
Servo
best,-nr. 6 5082. en
High-quality-servo
Power-sport
Standaart

zo doen het niet! wie kan me helpen??

Paul

Wat verwacht je van een servo door deze aan te sluiten op alleen een voeding? Je hebt drie draden, één voor de min, één voor de plus en één voor het signaal van de ontvanger. De ontvanger stuurt via een bepaalde manier de servo aan om een bepaalde stand in te nemen. Zonder ontvanger krijgt de servo geen opdracht om een bepaalde stand in te nemen en zal deze niet reageren. Of het systeem van 30 jaar geleden nog steeds actueel is durf ik niet te zeggen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Helaas kun je de servo's nu in de onderdelenbak deponeren. Als namelijk rood (plus) en zwart (min) verkeerdom aangesloten zijn geweest op een accu is de servo-elektronica onherstelbaar stuk geraakt.

Zo te zien zijn dit Multiplex servo's met de oude servo stekkertjes. Als je op een servo een 1,2V batterij aansluit zal hij helemaal totaal niets doen, gewoon veel te lage spanning. Wanneer je er 4,8V op aansluit zal een servo ook niets doen behalve dat hij soms op het moment van inschakelen een heel klein stukje kan verdraaien maar dat gebeurt lang niet altijd. Dit komt doordat een servo ook een stuurpuls nodig heeft om te kunnen werken.
Als je naar de middelste foto kijkt dan is het meest linkse pootje de stuurpuls aansluiting. De poot er direct naast is de plus en de laatste poot iets verder weg is de min aansluiting. Of als je naar de draad kijkt dan is rood de plus zwart de min en geel de stuurpuls draad.
Indien nodig kan je de stekker eraf knippen en er een modern snoertje aan solderen. De servo's zijn dan gewoon bruikbaar voor vrijwel alle types besturing.

Snik snik die goeie dure multiplex servo's kapot gamaakt. Servo's testen doe je met een servotester en niet door er maar ergens spanning op te zetten.

U kent dat wel... eerst doen, dan vragen..... :?
De barbaren zijn onder ons. :cry:

Misschien geven ze er in een antiek zaak nog wat voor :evil:

Snel weggooien en nieuwe kopen

Ter troost voor Theo: zowel de MS11 als de MS12 waren natuurlijk geen echte Multiplex servo's. Ze werden door Acoms gefabriceerd en bij Multiplex onder een andere type-aanduiding verkocht. De geschatte leeftijd zal geen 30, maar zo ongeveer 15 jaar moeten zijn. Wél goede kwaliteit, maar "not made in Germany". Zo erg was de mishandeling dus ook weer niet....

Ik zou toch stiekum nog kijken of ze het nog doen. Vaak is plus en min omdraaien fataal, maar je weet maar nooit. Misschien dat een slimme ontwerper van de servo rekening heeft gehouden met het eventueel omdraaien van de polen.

Gewoon een keer aansluiten op de juiste manier en hopen dat ze het nog doen...

Succes

Stel dat de electronica de ompoling overleeft heeft, dan is de kans nog groot dat de electronica alsnog de geest geeft tijdens normaal gebruik. Bij voorkeur in de lucht natuurlijk ...

Hallo,

Stel dat de electronica de ompoling overleeft heeft, dan is de kans nog groot dat de electronica alsnog de geest geeft tijdens normaal gebruik. Bij voorkeur in de lucht natuurlijk ...

Heb jij daar OOK ervaring mee, Ron? Murphy's law?

Olivier

olivier zei:
Hallo,

Heb jij daar OOK ervaring mee, Ron? Murphy's law?

Olivier
Nee, de universele wet tot behoud van ellende!

Gelukkig heb ik daar geen ervaring mee Olivier, ik ben van nature nogal defensief (pessimistisch??) en zou met zoiets geen enkel risico nemen.

gewoon nieuwe stekkers aan zetten en proberen op je ontvanger.
Werken ze, gewoon proberen, bv op een richtingsroer als je rollen hebt tenminste. Bij het minste probleem vervangen. Multiplex is degelijk materiaal. Als ze nog werken denk ik niet dat je echt moet twijfelen.

Weer zo'n ervaring dat geen ervaring had hoeven zijn. Toen ik een trike had gebouwd op basis van een Blackfoot chassis. De draairichting van stuurservo moest andersom. Na het nodige solderen dacht ik dat dit wel kon.... DUS NIET!!

De servo + ontvanger waren rijp voor de sloop. :(
De elektronische regelaar is letterlijk en figuurlijk uit elkaar geknalt.

:idea: Misschien een alternatief voor oud & nieuw

hallo

conrad servo tester van haast geen geld kopen of anders mailtje naar mij voor schematje

je had dus drie servo's kunnen hebben voor een paar eurie
nu heb je drie mooie radar motoren in de verkoop

die servo's waren oud maar nog wel degelijk spul

barbaren zijn er natuurlijk over al maar waarom eerst eens niet vragen en dan doen
mijn moto meten is weten gissen doet vergissen
zoals hier bij ons op de vliegclub eens eentje geprobeert heeft om zijn servo's te VERSNELLEN door er 6 cellen op aan te sluiten
rap waren ze wel maar vreed korte levensduur

groetjes raf

Hij die nooit geblunderd heeft, werpe de eerste steen :) Voor degenen die het nog niet weten, ik heb in mijn jonge jaren met een multimeter geprobeerd te meten hoeveel stroom er uit een stopcontact komt. Het resultaat laat zich raden, een verkoolde multimeter (van mijn oom :))

hallo

sorry ik heb iets over de kop gezien
paul is nog maar 14 jaar
jonges wat een stoten ik toen heb uitgehaald :oops: :oops:
daar is deze server ook te klein voor om dat allemaal te vertellen

ron was da een digitale of een analooge meter :D

groetjes raf

Back