Oude viskotters

Discussie in 'Foto-Album' gestart door Droopy'ke, 19 mei 2004.

  1. bombarst

    bombarst

    Lid geworden:
    14 sep 2003
    Berichten:
    803
    Locatie:
    Zuidbroek(GR)
    ok dan!!!! dan je wel!, ik zal gaan speuren naar een bemanning voor mijn vloot! :)


    Arnold
     
  2. ruud48

    ruud48 Guest

    Droop of je werkt heel snel of met tien man aan een ding of je slaapt niet.
    Het forum bewerken en een boot bewerken ik kan het niet zo snel.
    Je bent weer mooi op weg iets moooooooois te maken.
     
  3. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hallo Ruud,

    Dat snel werken valt nog best mee hoor.
    Het scheelt een hoop werk daar ik de Elke (sorry: Lucy) niet volledig hoef te bouwen. Het is enkel maar wat renoveren hé. :wink:

    En zoals er mensen zijn die regelmatig bij hun werk of hobby een sigarettenpauze inlassen, neem ik dan regelmatig een Modelbouwforumpauze. Mijn pc staat al op de site van het forum vastgeroest, dat scheelt ook weeral in tijd :D

    Groetjes,

    Droopy
     
  4. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Daar het vandaag hier bij ons niet echt een vaarweertje was heb ik besloten om maar de handen uit de mouwen te steken en Lucy van twee extra bomen met daaraan netten te voorzien.

    Voor het maken van deze netten heb ik me gebaseerd op de schets van Jeppie. Te zien op: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=4438&start=0

    [​IMG]
    Zo ziet ze er nu dus uit. Mét netten.

    [​IMG]
    Voor de netten heb ik net als Arnold ook gebruik gemaakt van 'wasnetjes'.
    Een goed ideetje Arnold :thumbsup:

    [​IMG]
    Je kan als het ware de vis al ruiken :D

    Wordt vervolgd,

    Groetjes,

    Droopy
     
  5. bombarst

    bombarst

    Lid geworden:
    14 sep 2003
    Berichten:
    803
    Locatie:
    Zuidbroek(GR)
    met dank aan de Koninklijke Marechaussee voor het beschikbaar stellen van mijn wasnetten!!!!!

    We zijn er toch voor om elkaar te helpen ;-)


    Arnold
     
  6. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Ik heb vandaag de hand kunnen leggen op de originele zendinstallatie van de 'Lucy'. En jawel... terug gratis voor niks, noppes, gratuit! :D

    Het is een Sanwa Mini propo, type 2F - 21 met een ontvanger op de 27.195 mhz.

    Heeft er iemand enig idee uit welk jaar deze zendinstallatie dateert en bovenal, heeft er iemand onder de oudere modelbouwers onder ons enige ervaring met dit toestel?

    [​IMG]
    De verpakking en gebruiksaanwijzing van de zender

    [​IMG]
    De zender, ontvanger, 3 servo's en aan/uit schakelaar. Alles nog netjes in de doos :D

    [​IMG]
    Close-upje van de zender.

    Het is nu niet de bedoeling dat ik deze zender ga gebruiken in de kotter.
    Daar komt een modernere installatie in te liggen. Maar als verzamelaarsobject fascineert het toestel me wel (net zoals de 30-jarige, originele motor uit het bootje).

    Ik ben benieuwd naar een antwoord.

    Groetjes,

    Droopy
     
  7. ruud48

    ruud48 Guest

    Ik heb over deze zender geen folder of wat dan ook kunnen vinden in mijn archief.
    Mischien dat dit ding, in die tijd niet in nederland op de markt was.
    Zal er eens wat oudere Hobby Bulletins op na slaan, ja je weet maar nooit.
     
  8. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Voor diegenen die nu willen weten hoe het 2de model er origineel uitzag, het volgende fotootje:

    [​IMG]
    De Progres 5 Flevo...
    Mijn Progres 5 moet er terug als het bovenstaande model gaan uitzien.

    Met dank aan Ruud voor de foto en aan Roel voor het doorsturen ervan. :D

    @ Ruud: Wat de zender betreft, vrees ik dat gezien de préhistorische leeftijd ervan, het niet 'makkelijk zal zijn om daar enige info over te vinden :wink: Mij is het in ieder geval niet gelukt. :cry:

    Groetjes,

    Droopy
     
  9. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Vandaag was het zo ver: Lucy heeft haar maidentrip gehad.
    Ondanks haar volledig nieuw interieur (motor, snelheidsregelaar, servo) wou ik geen risico lopen en was de Christel II als mogelijk ondersteunings- en reddingsvaartuig, mee het water ingegaan.

    Deze voorzorg bleek geen overbodige luxe daar na 2 uren te hebben gevaren de batterij (7,2 v. - 2400 mah) van de Lucy het liet afweten en zij doelloos rondzwalpte. De Christel II koos na het ontvangen van het SOS direkt het ruime sop om de ongelukkige vissersboot veilig naar de wal te brengen.
    Ondanks de hevig stroming was de berging een groot succes. :D

    Ter info: daar ik onmogelijk met 2 schepen terzelfder tijd kan varen was een familielid van mij de kapitein van de Lucy en voer ik met de Christel II :wink:

    De foto's :

    [​IMG]
    Schoorvoetend vaart Lucy uit.

    [​IMG]
    De bemanning is druk in de weer: "Waar zitten die vissen hier ergens?"

    [​IMG]
    Blijkbaar zal het een magere vangst worden...

    [​IMG]
    SOS:motor is stilgevallen! Assistentie is dringend gewenst!

    [​IMG]
    SOS ontvangen : de sleper en reddingsvaartuig Christel II komt de ongelukkige vissersboot ter hulp.

    [​IMG]
    Dit was voor vandaag de 2de reddingsoperatie van deze trouwe sleper. Enkele minuten ervoor had ze de Odin van een collega-schipper ook al op sleeptouw moeten nemen.
    Wat zouden we zijn zonder haar? :roll:

    Mijn conclusie van dit toch wel leuke bootje: ondanks haar geringe afmetingen (L:666 mm - B: 178 mm)is de Lucy een bootje dat toch zeer stabiel in het water ligt en zich moeiteloos door de golfjes een weg baant.
    Het duurt blijkbaar een 2-tal uren eer de batterij is uitgeput. Dus, de volgende maal komt ze om het anderhalf uur binnen om haar van een nieuw accupack te voorzien. Zo bespaar ik ook nog op de sleep en bergingskosten :wink: .

    Groetjes,

    Droopy
     
  10. bombarst

    bombarst

    Lid geworden:
    14 sep 2003
    Berichten:
    803
    Locatie:
    Zuidbroek(GR)
    je maakt er een mooi verhaal van droop ;-) , wanneer komt je boek uit??


    Arnold
     
  11. Jeppie

    Jeppie

    Lid geworden:
    6 jan 2003
    Berichten:
    297
    Locatie:
    Amsterdam
    Hoi Droopy,

    Wat ontzettend leuk om mijn schetsje van de boomkor-netten in (model) verwezenlijkt te zien. Ziet er goed uit.

    Ik zag ook je foto van de "Progres 5 Flevo" (verder: P5F). Mocht je daar netten op willen maken: aan het schip zie je dat, aan de zijkant, tegen de romp "opgelaste" slijtstrippen zitten (de witte lijnen in de foto van Ruud/Roel).
    Je ziet ook dat die slijtstrippen precies zitten "onder" de 2 zwarte bokken (de 2 -ongekeerde- U-vormige obstakels aan de stuurboordskant op het dek).
    Dit heeft te maken met het feit dat dit schip is ingericht op het vissen met "borden". Waar bij een boomkor het net is ingericht op het laten glijden over de bodem (om zo de daar aanwezige platvis te vangen), is het vissen met borden erop ingericht om het (vaak maar 1) net op een bepaalde diepte door het water te slepen (en de daar aanwezige rondvis te vangen).
    Bij het ophalen van een borden-net (met staalkabels die door de blokken =katrollen- lopen, die in de bokken hangen) komen de borden tegen de slijtstrippen te hangen.
    Een plaatje van een dergelijk schip is ook te vinden op http://www.cvonkenzn.nl/geschiedenis/geschiedenis.htm

    De 2 borden worden met een hoek door het water getrokken, zodat ze -ten opzichte van elkaar- uit elkaar worden getrokken. Omdat het net ertussen zit, wordt dit net op die manier uit elkaar getrokken, en open gehouden.
    Een plaatje van hoe de vismethode eruitziet zie je op http://www.starfish.govt.nz/science/facts/fact-methods.htm (onder Trawling.
    De plaatjes van de vorm van deze borden zijn te vinden op: http://www.trawldoors.com/public/index.html (jammer van de taal)
    http://www.thyboron-trawldoor.dk/
    http://www.dnr.state.la.us/sec/execdiv/techasmt/programs/transportation/trawldoor.htm

    Een aardig stukje achtergrondinfo over kotters en trawlers is ook te vinden op:
    http://oud.refdag.nl/weet/000215weet01.html
    én!!!!!: http://www.mamut.com/ModelKotterClubNederland
    Veel links over de visserij: http://home.planet.nl/~topaze/link.html

    mvg,

    Jeppie
     
  12. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hallo Jeppie,

    Wat een schat aan info zeg! :D :D :D
    Van het visserijleven heb ik echt geen verstand maar nu ik je uitleg heb gelezen en eens op die sites heb gekeken, begint het één en ander me nu wel véél duidelijker te worden.

    Hartelijk dank voor je hulp en informatie en als ik voor mijn Maggie M (trawler die nu nog in het droogdok ligt) enige raad mocht nodig hebben dan weet ik je wel te vinden hoor. :wink:

    Groetjes,

    Droopy
     

Deel Deze Pagina