''oude'' wilesco stoommachine restauratie plannen

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Bart83, 21 nov 2011.

  1. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hallo stoom bouwers ,

    Voor de mensen die mij niet kennen , ik ben Bart 28 jaar en kom uit Oostvoorne , ik ben al een tijdje actief hier op het forum maar dan meer bij de heli's en vliegtuigen , een tijdje terug van een collega een boot gekregen ( robbe marauder , zie schepen algemeen ) en zodoende dus ook is een kijkje genomen in de schepen hoek.
    Door het lezen van het prachtige bouwverslag van de sleepboot ''maarten'' moest ik ineens denken aan de oude wilesco stoommachine die ik vroeger wel eens liet werken samen met mijn vader.
    Deze avond was ik bij mijn vader en heb ik de stoommachine weer van de zolder gehaald, ik denk dat hij 18 jaar heeft stilgestaan.

    Na een beetje lezen op het internet heb ik wel wat info kunnen vinden over wilesco stoommachine's , zodoende ben ik er achter gekomen dat het volgens mij om een D24 gaat.
    Ik denk dat de stoommachine ongeveer 35 jaar oud is.

    The Unofficial Mamod and Other Steam Forum :: Wilesco D24, with Video.

    Wilesco Stoommachines |

    Ik ben van plan deze stoommachine op te knappen zodra mijn lopende projecten zijn afgerond maar ik denk dat ik tijdens deze klus wel de nodige vragen ga opwekken dus zou ik graag van jullie kennis en ervaring gebruik willen maken ( als jullie dit willen delen )
    Ik heb geen ervaring met stoommachines wel met modelbouw ( heli,vliegtuig ) en techniek ( mijn baan is wegenwacht bij de anwb ).

    Ik heb even wat foto's van de machine gemaakt zoals ik hem net van zijn rustplaats heb weg gehaald.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    Als ik er aan ga beginnen zal ik niet dagelijks een post doen want ik heb het vrij druk met mijn baan en gezin met 2 kinderen.

    Ik heb wel alvast een vaar vragen ,

    - Als ik hem ga demonteren tot hoever moet ik dit doen ?
    - Is er een manier om achter het bouwjaar te komen ?
    - Hoe kan ik het beste de stoomfluit er uit draaien zonder de ketel te beschadigen ( vast )
    - Waar kan ik de ketel enz weer mooi glimmend mee krijgen ( polijsten? )

    Ik hoop dat jullie het leuk vinden als ik hier een verslagje post en dat ik mijn informatie hier kan vinden.

    Met vriendelijke groet ,

    Bart
     
  2. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Leuk weer een stoomliefhebber er bij.
    Of het er bij blijft: zal de tijd wel uitmaken.
    Te druk met werk.
    Een huishouden; met twee kinderen.
    En nog een stelletje Automobilisten.
    Die met hun voertuig: onverzorgd de weg op gaan.
    Tot zover de humor zal ik dan maar zeggen.
    Maar even serieus.
    De ketel: gezien de leeftijd geloof ik als dat ik deze zou vernieuwen.
    Je kan namelijk van Wilesco nog alles kopen.
    Want de tand destijds heeft ook niet stil gezeten hoor.
    En voor de rest ben je dan wel even zoet.
    mvg
    Frederik:D :D
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2011
  3. Wilesco

    Bart,

    wel even heel veel foto´s.
     
  4. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Stoommachines vliegen niet hoor
    mvg
    Frederik:D
     
  5. stoom

    Beste Frederik,

    dat lijkt mij nu (een van) de ultime uitdagingen, een vliegtuig met een stoomaandrijving.

    Of je nu brandstof of water meeneemt, maakt niet uit. De brandstof(blokjes) compenseren deels voor de accu´s, warmte-afvoer moet ´normaal´ook.

    Het is dat je te ver weg woont, anders kwam ik bij je in de leer om over stoom/metaal etc. te leren.
     
  6. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Er hebben inderdaad stoomvliegtuigen bestaan hoor

    De werktuigkundige ingenieur Joseph Kaufmann uit Glasgow heeft een luchtvaartuig met stoom*aandrijving ontworpen, dat wij hierbij afbeelden.
    Op deze afbeelding wordt slechts twee negende van de vleugels getoond; deze zijn elk 10% meter lang en worden door een stoommachine van 40 paardekrachten, gewicht 3000 kilo, in een beweging gebracht die overeenkomt met de vleugelbeweging van vogels. Bij hèt opstijgen zullen de vleugels ongeveer 120 slagen per minuut maken. Onder de machine hangt aan een telescopisch uitschuifbare stang een gewicht van veertig kilo; deze inrichting heeft ten doel het luchtvaartuig bij het vliegen in een horizon*tale positie te houden. Voorzien van een 120 pk stoommachine zou het luchtvaartuig drie gondels met enkele mensen, voor tien uur brandstof en voor drie uren water, met een snelheid van 75 kilometer per uur door de lucht kunnen voeren. Ingenieur Kaufmann heeft een 18 kilo wegend model vervaardigd, dat echter zijn stoom van buiten afkreeg toegevoerd. De vleugels maakten bewegingen, die grote overeenkomst vertoonden met die van vogels, maar toen de stoomdruk te sterk werd opgevoerd en de vleugels zeer heftige bewegingen maakten, raakten ze onklaar enwerd het model ernstig beschatIigd. [Scientific American 1865)



    http://www.youtube.com/user/Steamsandy#p/u/5/CFvQCrAFw3I
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2011
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. Wilesco

    Frederik, Baggeraar,

    geweldig!!!!
    * even een vraag van een leek. Waarvoor dienen die rondraaiende balletjes (wilesco), die dan naar buiten gaan?
    Heb je dat bij elke stoommachine en zou je dat in een vliegtuig ook (moeten) hebben?

    Als julllie nu eens je kennis/kunde in de strijd werpen en zo´n motor maken met hoge en lage drukcylinder, bouw ik er een vliegtuig omheen.

    Voorstel:

    - gezamenlijk project?

    - aparte bouwdraad?

    Eén ding is zeker, byzonder is (en hopelijk wordt) het.
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat ding met die ballen is een toerenregelaar.
    Zakt het toerental, dan worden door de centrifugaalkracht de ballen minder ver uitgeslingerd en zakken ze in, dan drukken ze de stoomregelschuif open en gaat als het goed is de machine weer sneller draaien.

    Regulateur of toeren regelaar

    Met vliegtuigen wens ik me niet bezig te houden. :mad: Dat kan ik wel uitleggen, maar niet voor de camera. :p
     
  10. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Bij Wilesco is de toerental regelaar nep en dient als sier. Heb er voor mijn zoon ook een gerestaureerd, schuren, ontvetten, hittebestendige zwarte verf en hammerite en in elkaar zetten. Paar tips, leidingen ontkalken door ze in een badje te doen, pakkingen bij peilglas vervangen als de ketel nog in orde is. Zelf heb ik het brander bakje vervangen. Ga ooit eens op gas over als zoonlief wat verder is.
     
  11. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    En de ketel dan ?????
    brandstof is relatief compact, de stoommachine hoeft ook niet heel groot te zijn.
    Maar je moet meer water dan brandstof mee nemen, en elke liter water is een kilo in je model.
    Maar uiteindelijk moet de ketel de benodigde hoeveelheid stoom leveren, en ketels zijn:
    - niet klein
    - zwaar
    - nemen veel ruimte in

    Flash steam zou kunnen, maar dit is bijna niet regelbaar.

    En een laag/hoge druk machine...... dat wordt echt een uitdaging, deze machines zijn niet ontworpen om met hoge toerentallen te draaien, en ik weet niet hoe groot je het model wilt maken maar je zal meer naar een rappe 1 cilinder moeten gaan denk ik.

    google eens naar flash steam model speed boats of iets dergelijks.

    die modellen komen in de buurt van RC speedboten met een 6.5cc brandstof motor.
    Alleen is daar het water ten alle tijde aanwezig (ze varen er in/er op).

    voorbeeld van een layout:
    [​IMG]
     
  12. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    John een leuk schemaatje hoor
    mvg
    Frederik :D :D :D
     
  13. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Het is aardig rustig hier
    Zeker geen A. O .W. ers. genoeg die het met stoom doen
    mvg
    Frederik:D
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2011
  14. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Dat heb je helemaal goed , dalijk late dienst. Vanaf maandag heb ik een paar dagen vrij.
    Dan ga ik eerst de Robbe Marauder afmaken en als die gereed is wil ik een begin gaan maken met de stoommachine.

    Mvg ,

    Bart
     
  15. ton jans

    ton jans

    Lid geworden:
    27 dec 2011
    Berichten:
    4
    stoom

    Beste stoomliefhebbers.
    Ik heb zelf een stoommachiene gebouwd. Alle onderdelen zelf gedraaid en gefreest. Loopt als een spoortje op lucht van een oude koelkastmotor. Wil nu ook een ketel maken. Mijn vraag. Is dit te doen? Heeft iemand daar ervaring mee? Zijn er tekeningen te koop? Wie kan mij helpen?
    Ton
     
  16. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Al die BESTE stoom liefhebbers.
    Willen wel eens een filmpje (foto zien)
    mvg
    Frederik
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Hallo Ton, welkom hier.

    Over het bouwen: Ja, het is te doen (niet voor mij overigens) mits je over de nodige kennis en vaardigheden beschikt. Dhr. van Gent bouwt z'n ketels zelf, Wiggie ook.

    Hier is best wel wat kennis aanwezig, maar als je "stoomforum" in Google intoetst kom je op de site van de Stoomgroep Holland terug, daar is nog meer kennis aanwezig.
     
  18. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [nodige kennis en vaardigheden beschikt. Dhr. van Gent bouwt z'n ketels zelf, Wiggie ook.

    Van daar ook de vraag foto filmpje:confused:
    De Heer bunte in apeldoorn had laatst nog een stoomketel te koop !
    Waarschijnlijk niet opgehaald O .I .D.
    Modelbouwatelier Apeldoorn
    mvg
    Frederik:D
     
  19. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis

    Aardige manier om zo met een nieuw lid om te gaan.
     
  20. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Doe niet zo KINDERACHTIG man
     

Deel Deze Pagina