Ouderwets bouwen met een ouderwetse kit: Robbe Charter

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Damien368, 1 mrt 2021.

  1. Damien368

    Damien368

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Haulerwijk
    Hoi Iedereen!

    Al zolang ik vlieg met mijn calmato komt er eens in de zoveel tijd de gedacht bij mij boven drijven: Hoe vet zou het zijn als ik met een zelfgebouwd toestel de lucht in zou kunnen gaan? Zo had ik het er eind vorige week met Brutus over die daarop aan gaf dat hij nog wel een ongebouwde kit ter overname had.

    Dat is dus een echte Charter. Compleet met boekje. Helaas was de tekening van de vleugel wel een kopie, maar Brutus had nog wel een originele tekening die ik mag lenen. Ik wil met het bouwen van deze kit rustig de tijd nemen. Ik maak wel een kleine aanpassing ten opzichte van origineel: ik wil er rolroeren in hebben. Eenmaal afgebouwd komt er een benzinemotortje in.

    Heb ik ervaring met bouwen? Nope. Er zullen dan ook ongetwijfeld de nodige uitdaginkjes voor gaan komen. Ik weet in elk geval al dat ik op zoek moet naar een klein blokhaakje.

    Goed. Hieronder de fotos:
    IMG_20210301_170110.jpg
    Er is te zien dat de doos al redelijk op leeftijd is.

    IMG_20210301_170123.jpg

    IMG_20210301_163308.jpg
    prachtig, voor mij ouderwets, nederlands taalgebruik in het boekje.

    Ik wil jullie op de hoogte gaan houden van de vorderingen!
     
    freekt, Antonio69, Theo P en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Leuk! Ga ik zeker volgen :), altijd mooi om nog echte oude bouwdozen tot leven te zien komen. Succes met je project! :thumbsup:
     
  3. Damien368

    Damien368

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Haulerwijk
    Ben ik pessimistisch als ik zeg dat er waarschijnlijk ook een heel groot deel oude dozen onafgemaakt in de kliko zijn geƫindigd? :rofl:
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... dan ben je pessimistisch. Een Charter bouwt echt niet moeilijk, en als je er niet uitkomt ben ik letterlijk tien cijfertjes ver (wie tot tien kan tellen kan Brutus bellen).

    Gewoon beginnen, er zijn letterlijk duizenden je voor gegaan, en die konden nog geeneens nie vliegen nie (waaronder ikke dus), en da's allemaal goed gekomen.
     
    AHoogendijk, Cnn, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Leuk abo genomen
     
  6. Taildragger

    Taildragger

    Lid geworden:
    7 sep 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Tilburg
    Fijn toestel, ik heb hem naar elektro omgebouwd. Vliegt als een droom.
     
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Opletten voor de oude triplex in de kit, kijk na of de lijm tussen de lagen nog goed is.
    3 jaar geleden kwam mijn motorschot los, buitenste laag die met epoxy verlijmd was zat nog op het toestel.
    Doos was ook 30 + j oud
     
    Damien368 vindt dit leuk.
  8. Damien368

    Damien368

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Haulerwijk
    Goede tip, heb het niet uitvoerig bekeken nog. Op het eerste gezicht lijkt het hout in prima staat.

    Opzich heb ik gespeeld met het idee om m elektro te maken, maar ergens voelt het toch een beetje als heiligschennis voor zo'n oud toestel.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Foei! Mond spoelen en dat ding weer inleveren! :D :D :D :p :p :p :frustie::frustie::frustie::stout::stout::stout::hammer::hammer::hammer:
     
  10. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.663
    Locatie:
    Haarlem
    En ook een abo op dit verslag. Leuk, en kijk er naar uit.
     
  11. Damien368

    Damien368

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Haulerwijk

    Beter ten halve gekeerd? :bier:
     
  12. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.324
    Locatie:
    Den Haag
    Leuk! Charter op elektro heb ik ook, met rolroeren. Ik kon de verleiding een klassieker te bouwen ook niet weerstaan. Ga ik volgen!
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D Goed zo....

    Ik zal je even wat verder voor het blok zetten...

    20210302_174456[1].jpg

    Dat is je motor...

    (En hij tart nu al de zwaartekracht... :p )
     
  14. Damien368

    Damien368

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Haulerwijk
    Haha.. voor het blok.
     
    brutus vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zal hem vanavond eens uit elkaar trekken, en nieuwe lagers bestellen.
    Dan zit hij met wat mazzel eind van de week weer in elkaar, en kan ik hem proefdraaien.

    Tegen de tijd dat je er aan toe bent bestel ik wel de uiteindelijke ontsteking en andere spulletjes.
     
  16. Damien368

    Damien368

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Haulerwijk
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De fotootjes daarvan plaats ik wel in het "methanolmotor op benzine" draadje, dan blijft jou bouwdraadje schoon.
     
  18. Damien368

    Damien368

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Haulerwijk
    Vandaag heb ik even de inhoud van de doos verkend. Het lijkt op het eerste gezicht makkelijk genoeg. De tekening is genummerd en er staan nummertjes op de de houtjes. Het triplex is voor zover ik kan beoordelen nog volledig intact. Er bleek een onderdeel van balsa helaas wel een klein beetje gekneusd te zijn:

    IMG_20210302_185134.jpg

    IMG_20210302_185202.jpg

    De perfecte passing van het landingsgestel doet vermoeden dat er ergens in het 'leven' van deze bouwdoos iets te ruig mee om gegaan is. Niet het einde van de wereld opzich. Kan ik het hout ter plaatse iets laten zwellen?

    IMG_20210302_190431.jpg
    er lijkt met deze kit toch een beetje mee gebouwd te zijn, er heeft iemand een latje vastgelijmd. De reden? Joost mag het weten.

    Terugkomend op de nummertjes: Sommige houtjes hebben geen nummer, sommige nummers zijn zo enorm vervaagd dat je ze amper meer kunt herkennen. Andere houtjes hebben juist meer dan 1 nummer:
    IMG_20210302_185826.jpg

    Ik vraag me af of dat betekent dat dit houtje multidisciplinair inzetbaar is. Misschien verwachten ze dat ik, de bouwer, onderdeel 17, 22 en 24 uit ditzelfde houtje vervaardig? :hammer:

    Verder heb ik niet kunnen vinden of er een (of eigenlijk twee) nummer 8 in de kit zit:
    upload_2021-3-2_19-36-28.png
    Dat is dat schuine latje. Op een ander papiertje staat dat nummertje wel afgebeeld. Ook met deze ben ik niet erover uit of die erin moet zitten, of dat ik die zelf moet bouwen. Het zou ook goed kunnen dat ik hem over het hoofd heb gezien. Ik kan me ook herinneren dat Brutus er iets over gezegd heeft, maar in mijn enthousiasme heb ik niet onthouden wat er ook alweer mee was. :offtopic:

    Donderdag en Vrijdag ben ik vroeg vrij, maar wel te laat om naar het veld te gaan om te vliegen. Ik wil dan een beginnetje maken met de bouw van de romp. Voor de vleugel moet ik nog een plank regelen. Wanneer ik die ga halen is een beetje afhankelijk van wanneer ik de romp ver genoeg af heb.

    [​IMG]
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zulke kneuzinkjes kwamen helaas ook bij nieuwe kits wel eens voor, en meestal is het geen probleem als het je lukt om zo'n kneuzing in het "snij afval" uit te laten komen.

    Het zou helpen als je die foto op volle grootte plaatst, zo kan ik er niet achter komen wat je precies bedoelt.
    Inderdaad... zo uit mijn hoofd zijn dat de boven en onderkanten van de romp, en er zitten meerdere plankjes met dat nummer in.

    Als je de wig voor onder de vleugeltip bedoelt: daar is een stukje vierkant voor bijgevoegd, wat je zelf met een lineaal tot een wig moet snijden.
    Als dat mislukt, heb ik de mijne nog wel liggen.
    Dit kan ik even totaal niet thuisbrengen... Is volgens mij geen Charter onderdeel? Kun je daar eens een grotere foto van plaatsen?

    Beetje klote als de kit niet zo onaangeraakt is als ik dacht dat hij zou zijn, maar wees gerust: ik sta voor wat ik verkoop, en ik haal desnoods de overeenkomende onderdelen uit die andere kit, of wat dan ook, om jouw project tot een goed einde te laten komen.
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Zou probleemloos moeten kunnen.
    Deukje goed vochtig maken met wat water.
    Stuk keukenrolpapier er overheen en op je (vlakke!) bouwplank leggen.
    Strijkbout er op en als het meezit, na wat gesis en gestoom komt er een vlakke plank onder vandaan.

    En met die motor kan je project niet meer stuk ( wel even netjes vliegen), ik heb de conversies van Bert horen en zien lopen. Heel overtuigend!
     
    Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina