Ouderwets bouwen met een ouderwetse kit: Robbe Charter

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Damien368, 1 mrt 2021.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Even gezocht: Die nummer 8, daar horen twee voorgesneden parallelogrammetjes van 1,5 of 2 mm triplex voor in de doos te zitten, en die zijn best wel belangrijk.
    Als ze ontbreken, ik heb nog geschikt vliegtuigtriplex van de juiste dikte, dus dat komt goed.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D Hij heeft er een paar maanden mee gelest, met zo'n conversie, en hij ziet me vrijwel iedere week vliegen... Dus gelukkig hoef ik hem dáár niet meer van te overtuigen.
     
  3. Damien368

    Damien368

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Haulerwijk
    Nee dat zit aan de plaat gelijmd waar een deel van de romp in heeft gezeten.

    IMG_20210302_201149__01.jpg

    dat onderdeel heb ik zo niet 123 kunnen vinden. desnoods maak ik er een paar uit het 2mm triplex wat ik heb liggen.
     
  4. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Leuk dat je gaat bouwen! Ik ga je volgen, meestal stilzwijgend....
    Toch 1 tip waar ik zelf nogal wat aan heb gehad: 20210302_201325.jpeg
    Staat een compleet bouwverslag van de charter in!
    Verder veel info over vliegen, setup....enz.....
    Beetje oude informatie soms qua elektro maar goed bruikbaar!
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wel even om denken, dat je zo'n kneuzing, óók vlakgestoomd niet, nooit toepast op een stuk hout wat op trek belast wordt, want de vezel is in de lengte wel onderbroken.
    Dus rond de rompneus indekking geen probleem, maar bijvoorbeeld niet op de vleugelindekking.
     
    Damien368 en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ah... OK... bij de latere producties waren die moederplaten er niet bij. Bij de oudere dozen zat die moederplaat mee in de romp.En dan is dat latje er op gelijmd om de "mal" te versterken, omdat er vermoedelijk iemand die rompdelen heeft willen kopiëren (wat ook weer de reden is dat die moederplaten later uit de doos weggelaten werden: er zijn VEEL meer charters gebouwd, dan Robbe er geproduceerd heeft :D )
     
  7. Damien368

    Damien368

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Haulerwijk
    Misschien wel een goede leestip ja, misschien als ik er op korte termijn aan kan komen. Overigens ook een goede leestip:
    [​IMG]

    afijn, als ik ze bij het beginnetje niet kan vinden dan maak ik er een paar uit triplex. Ik heb op de middelbare geleerd hoe je een geodriehoek moet gebruiken dus ik neem de maten zo over! :D Bedankt voor de tip om het balsa op te laten zwellen, tzt zal ik 'm proberen.

    Inderdaad heb ik met Brutus zijn charter gelest waar een benzine motortje op zat. Ik weet dan ook wel wat ik kan verwachten qua vlieg eigenschappen. Ik heb me laten vertellen dat dat motortje meer dan zat vermogen heeft voor het kleine chartertje. Het gaat helemaal goed komen!
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2021
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    MÉÉR dan zat.... "Klipgeit-zat"...
    Reken op het "simpele" sturen van mijn les-charter, gecombineerd met het enthousiasme van je Calmato...
     
    Damien368 en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  9. Damien368

    Damien368

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Haulerwijk
    ik word er nu al blij van :D
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
  11. Damien368

    Damien368

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Haulerwijk
    het was vandaag prachtig weer, ik wilde in tegenstelling tot wat ik eerder zei gaan vliegen. Ik was alleen vergeten de accu's aan de lader te doen, en dus: toch niet vliegen :D (brandstof +1?). Dus heb ik me aan mijn woord gehouden en heb ik vandaag een beginnetje gemaakt met bouwen. Toegegeven, het is niet veel: Dat komt omdat ik vooral veel heb lopen zoeken en denken voordat ik daadwerkelijk aan het bouwen ben geslagen. Die parellogrammen waar ik een paar posts eerder het over had, heb ik gevonden. De vorm is wel iets anders als op de tekening. Ik had ze daarom over het hoofd gezien.

    Lange tijd was ik er van overtuigd dat er vierkante latjes 'om' de contour van de romp zaten. Tot ik de spanten bekeek en me het gevoel bekroop dat daar wel eens die driehoekige latjes voor bedoeld zouden kunnen zijn. Daarna een lange tijd lopen zoeken naar genummerde driehoekslatjes, tot me opnieuw een gevoel bekroop: "volgens mij is het de bedoeling dat je die dingen op maat maakt." Nou, dat heb ik gedaan. Toen was het echter ook alweer etenstijd en ik moet nog zien of ik er vanavond mee aan de gang ga:

    IMG_20210305_163926.jpg

    er is me nog iets anders opgevallen. Dat spant wat daar ligt past niet helemaal mooi in die driehoekjes. Zie ook de foto. Heb ik hier iets fout gedaan?

    IMG_20210305_163841.jpg

    Ik ben geneigd om een paar hapjes uit de latjes te nemen zodat het spant wel mooi past. Ik weet niet of dat de juiste oplossing is.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De mooiste oplossing is om de schuine kantjes aan de bodemzijde van het spant pas te maken, en uiteraard moet je dan ook de horizontale kant (bodemzijde) wat "inkorten" anders komt de rompbodem weer zo raar uit...

    Hetzelfde gaat straks ook gelden voor het kleine spantje wat vlak voor het stabilo komt.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het driehoekslijstje bij de voorruit, dat hoort daar niet... Dan kom je in de problemen met het raampje. Die verbinding is gewoon hout kops op elkaar zonder versterkingslijstje.
     
  14. Damien368

    Damien368

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Haulerwijk
    Dar houtje bij het ruitje ligt er gewoon en is niet vastgelijmd :D
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, OK...
     
  16. Damien368

    Damien368

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Haulerwijk
    Nou... Hij's af! Gaat snel hè? :D Ik heb een kennis die in een ver grijs verleden ook heeft gevlogen en al jááááááren een charter op zolder had liggen. Ik mocht hem voor nop meenemen, maar wel met de voorwaarde dat ik 'm weer dusdanig oplapte dat ie weer de lucht in kon gaan. Hij heeft absoluut wat TLC nodig, zo is er een rolroer uit de vleugel gebroken en is het spanmateriaal absoluut aan vervanging toe. Het leek me wel makkelijk dat ik vrij toegang heb tot een 'afgebouwde' charter zodat ik met bedenkingen over de bouw van mijn 'nieuwe' dit toestel voorzichtjes uit elkaar kan tornen om te kijken hoe deze gebouwd is. Uitelkaar gaat deze, voor zover mogelijk, sowieso. Maar niet voordat ik mijn eigen af heb.

    IMG_20210306_122340.jpg

    IMG_20210306_122439.jpg
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    ??? Er valt niet zo heel veel uit elkaar te halen aan een Charter??? De vleugel kan er af, de wieltjes er onderweg, en soms kun je de roeren loshalen, een hééél enkele keer kan het stabilo losgeschroefd worden, maar daar houdt het dan ook wel ongeveer mee op.
    Je kan de bespanning er af rukken en de verf strippen, maar dat valt niet echt onder "demontage"...
    Alle overige demontage gaat gepaard met splinters...
     
    Cnn vindt dit leuk.
  18. Damien368

    Damien368

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Haulerwijk
    Das dan duidelijk. In dat geval ga ik er twee hebben :D
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D Ik heb ook twee van die viertakten liggen... :p
     
  20. Damien368

    Damien368

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Haulerwijk
    ha! Ik zie wel ff wat ik wil hebben op die tweede kist. :D :D :D Heeft (tot ik die kit af heb) geen prioriteit.
     

Deel Deze Pagina