Ouderwets bouwen met een ouderwetse kit: Robbe Charter

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Damien368, 1 mrt 2021.

  1. Arjan B

    Arjan B

    Lid geworden:
    13 okt 2020
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Rucphen
    Hoi misschient iets om voor jou al rekening mee te houden bij de bouw.
    Zo te zien is dit de echte oude charter.
    Ik vlieg momenteel dezelfde charter, alleen de uitvoering zonder ailerons.
    Met dit toestel heb ik leren vliegen, 22jaar geleden, nog steeds vlieg ik hier mee.

    Groot nadeel is dat hij wil klimmen als een bezetene, beetje gas geven met de 7.5cc tweetakt os max en dan begint hij aan een stevige klim.
    De invalshoek nagemeten van de vleugel en deze staat vrij positief (omhoog gericht), dit zie je ook op jouw eerste foto van je romp. Dit was destijds standaard.

    Motor staat flink naar beneden afgesteld (om het klimmen tegen te gaan) en er is een plankje van 5mm onder de achterkant van de vleugel geplakt om de vleugel vlakker op de romp te krijgen, lagere invalshoek.
    Dit geeft minder lift en nu vliegt deze als een trainer.

    Vorig jaar een electro uitvoering gemaakt, deze is lichter, scheelt zeker 500gram en hier zit een plank van 16mm onder de vleugel, anders gaat deze vertikaal omhoog. Hoe ik het weet: eerste vlucht met de electro charter eindigde binnen 1 minuut met een plof :( op de grond.
    Het ziet er knullig uit, zo'n plank onder de vleugel.
    Nu jij de romp nog open hebt liggen kun je alvast voorbereidingen treffen, of even inlezen of jouw type ook zo graag klimt.
     
  2. Damien368

    Damien368

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Haulerwijk
    Is wel iets om rekening mee te houden ja. sowieso wil ik er rolroeren in gaan bouwen, ik geloof dat er dan ook iets met de V-stelling gedaan moet worden. over de invalshoek heb ik nog niets gelezen, maar de kenners gaan er ongetwijfeld wat over zeggen. Ik heb overigens ook geleerd met een charter, dus ik weet qua karakter wel redelijk wat ik kan verwachten.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  3. Arjan B

    Arjan B

    Lid geworden:
    13 okt 2020
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Rucphen
    Concurrent van de charter was destijds de Taxi, hetzelfde type vliegtuig, dezelfde afmetingen en gewicht.
    Van een lid heb ik een Taxi vleugel gekregen (met rolroer) en hier vliegt de charter ook goed mee (bochten zijn strakker te vliegen).
    Zonder rolroeren vliegen kan echt niet meer heb ik regelmatig gehoord hier op de club.

    Maar ik pak nog heel vaak de vleugel zonder alerons, heeft toch mijn voorkeur
    Dat vliegen zonder rolroeren heeft toch ook wel wat.
     
    Theo P vindt dit leuk.
  4. ReneZ

    ReneZ

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    110
    Locatie:
    Breda
    Ergens de grijze historie was mijn eerste motorkist een Westerly, in opbouw vaag verwant aan de Charter.
    Op het veld werd me door de instructeur direct uitgelegd dat er flink hout onder de achterlijst moest. Inderdaad een teken van die tijd.
    Ik heb er later ook nog ailerons opgezet, maar het haakeffect was met deze kist zo enorm dat ik 100% rudder bij moest mengen om de bocht door te komen.
    Met deze contraptie heb ik ooit nog luchtfoto's genomen (analoog!), in die tijd was dat bijzonder. Tegenwoordig is FPV al ouderwetsch :)
     
  5. Damien368

    Damien368

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Haulerwijk
    ik ben van de playstation generatie, wat dat aan gaat leer je in de spelletjes "bank n yank" vliegen. Een vliegtuig zonder rol kan ik me dan ook weinig bij voorstellen, ik probeer wel eens met de calmato puur vanuit het richtingsroer te sturen, maar dan ben ik na een bochtje toch maar wat blij dat ik kan rollen. :koud:
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat mag gerust een wig van minimaal 1 cm zijn... En zelfs dan is hij met mijn 5 cc viertaktje (op peut, dus NÓG minder vermogen) al redelijk klimmerig.

    Dat is bewust zo ontworpen, en stamt vanuit de tijd dat zenders en servo's reteduur waren, en mensen liever twee servo's dan drie gebruikten, en tegelijk ook geen zin hadden te wachten tot de tank leeg was. Dus werden vliegtuigen zo ontworpen dat je ze met het gas (bijna) net zo goed kon sturen als met het hoogteroer...
    Doet de Charter ook... Je moet ongeveer 50% diff op de rolroeren hebben, dan is het acceptabel. Ik heb iets minder diff (anders gaat het ten koste van de rolsnelheid) en een 10 a 15% rudder meegemixt.

    :D :D :D Dat heb ik ook wel eens gehoord... Tsja... het gaat echt wel, maar ik vind rolroeren toch echt vééééél prettiger vliegen...
     
  7. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.094
    Locatie:
    Thuis
    Haha... had het bijna goed :yes:
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    dat is ook het leuke van hout...
    als je eenmaal begint, kom je er achter dat de boel best goed bewerkbaar is, en aan te passen aan wat je nodig hebt.

    en des te netter en strakker je werkt, des te beter voor het eindresultaat.
    maar, iedereen heeft hier een andere standaard voor.

    persoonlijk ga ik echt geen 3 uur zitten schuren en rommelen om 1 plankje 100% exact correct te krijgen.
    95% wordt het echt niet minder van.. en het resultaat ook niet..

    tegelijk ken ik mensen die dat dus wel hebben.
    en hun zelfgebouwde spullen zijn echt geweldig om te zien..
    duurt ff, maar dan heb je ook wat.
    alleen weet ik van mezelf dat ik daar gewoon te weinig geduld voor heb, dus dat niveau heb ik voor mezelf bestempeld als zijnde "onbereikbaar":D
     
    Arnold 85 en Cnn vinden dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is er nog voortgang?
     
  10. Damien368

    Damien368

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Haulerwijk
    Nee, ik heb sinds de laatste keer nog niet gebouwd. Ik heb er de afgelopen week niet veel tijd voor gehad. En een keertje geen zin :bier:
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
  12. Damien368

    Damien368

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Haulerwijk
    Kin barre :)
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    'K wit't...

    Maar toch: De brandstapel! :p :p :p
     
    Damien368 vindt dit leuk.
  14. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.094
    Locatie:
    Thuis
    Geduld is een schone zaak he :yes:
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ja, zelfs op gerenommeerde clubs weet men af en toe feiten en menigen niet te onderscheiden...

    Uiteraard. Alles kan.
    Ik vind full house kunstvlucht vliegen heel leuk, maar heb net zo veel lol met rudder only.
    Je moet voor de grap eens kijken hoe ze reageren als je zegt dat een hoogteroer en motorregeling voor RC ook geen absolute noodzakelijkheid is.
    Ze kunnen zich daarbij niks voorstellen en hebben er daardoor vast ook zo'n (totaal ongefundeerde) mening over.:D
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... dat is ook wel weer een beetje een boude uitspraak.

    Want als ik zeg dat je tegenwoordig toch eigenlijk niet meer kunt rijden in een auto die je nog met de hand aan moet slingeren en zonder radio, dan denk ik toch echt niet onmiddelijk aan "ja maar je kunt met een T-fordje ook nog steeds van A naar B"...
     
    Cnn en Huibert vinden dit leuk.
  17. Damien368

    Damien368

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Haulerwijk
    Afgelopen vrijdag weer een beetje aan het bouwen geweest. Ik heb het stabilo tot zoverre af, alleen de afwerking nog even:

    IMG_20210319_111406.jpg

    IMG-20210319-WA0001.jpeg

    IMG-20210319-WA0010.jpeg

    Helemaal tevreden ben ik niet, dat is totaal te wijten aan mijn onervarenheid. Maar hij is goed recht, en niet zwak. Ik denk maar zo: na de folie zie je het niet meer. Ik ben er trouwens nog niet helemaal erover uit of ik het stabilo afneembaar ga maken.

    Ik heb nog een klein beetje lijm en dan moet de bestelling die ik bij Verspaget geplaatst heb bezorgd worden. :hammer:
     

    Bijgevoegde bestanden:

  18. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.094
    Locatie:
    Thuis
    Als je een naad dicht wil stucadoren :) dan kan je een papje maken van wat houtlijm en wat schuurstof
    Ik bewaar altijd schuurstof in een potje voor dit soort opvulklusjes
    Ook voor een fillet (afkitnaad) bij een haakse hoek zoals bv kielvlak / stabilo gebruik ik dit, kan met houtlijm en epoxy perfect gebruikt worden
     
    Cnn vindt dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nodig is het niet,makkelijker wel: Met een afneembaar stabilo kun je na de maiden ook nog kleine aanpassingen doen aan de instelhoek...
    Het is ook een haartje makkelijker bij de opslag, als je erg weinig ruimte hebt.

    Zoekplaatje: waar is het Stabilo? IMG_20171225_104052.jpg
     
    Peter Houweling vindt dit leuk.
  20. Damien368

    Damien368

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Haulerwijk
    Die tip van het "plamuur" heb ik ook al eens gehoord ja. Ik heb hem volgesmeerd met lijm en dat uit laten harden, tis goed stevig.

    Wat het stabilo betreft zit ik een beetje in tweestrijd, tis misschien makkelijker met vervoer. Aan de andere kant: die van de calmato draai ik er ook nooit af, en daar heb ik tot nu toe de behoefte ook niet voor gehad.
     

Deel Deze Pagina