Ouderwets bouwen met een ouderwetse kit: Robbe Charter

Even gezocht: Die nummer 8, daar horen twee voorgesneden parallelogrammetjes van 1,5 of 2 mm triplex voor in de doos te zitten, en die zijn best wel belangrijk.
Als ze ontbreken, ik heb nog geschikt vliegtuigtriplex van de juiste dikte, dus dat komt goed.
 
ik heb de conversies van Bert horen en zien lopen. Heel overtuigend!
:D :D :D Hij heeft er een paar maanden mee gelest, met zo'n conversie, en hij ziet me vrijwel iedere week vliegen... Dus gelukkig hoef ik hem dáár niet meer van te overtuigen.
 
Nee dat zit aan de plaat gelijmd waar een deel van de romp in heeft gezeten.

IMG_20210302_201149__01.jpg


dat onderdeel heb ik zo niet 123 kunnen vinden. desnoods maak ik er een paar uit het 2mm triplex wat ik heb liggen.
 
Leuk dat je gaat bouwen! Ik ga je volgen, meestal stilzwijgend....
Toch 1 tip waar ik zelf nogal wat aan heb gehad:
20210302_201325.jpeg

Staat een compleet bouwverslag van de charter in!
Verder veel info over vliegen, setup....enz.....
Beetje oude informatie soms qua elektro maar goed bruikbaar!
 
Zou probleemloos moeten kunnen.
Deukje goed vochtig maken met wat water.
Stuk keukenrolpapier er overheen en op je (vlakke!) bouwplank leggen.
Strijkbout er op en als het meezit, na wat gesis en gestoom komt er een vlakke plank onder vandaan.

Wel even om denken, dat je zo'n kneuzing, óók vlakgestoomd niet, nooit toepast op een stuk hout wat op trek belast wordt, want de vezel is in de lengte wel onderbroken.
Dus rond de rompneus indekking geen probleem, maar bijvoorbeeld niet op de vleugelindekking.
 
Nee dat zit aan de plaat gelijmd waar een deel van de romp in heeft gezeten.
Ah... OK... bij de latere producties waren die moederplaten er niet bij. Bij de oudere dozen zat die moederplaat mee in de romp.En dan is dat latje er op gelijmd om de "mal" te versterken, omdat er vermoedelijk iemand die rompdelen heeft willen kopiëren (wat ook weer de reden is dat die moederplaten later uit de doos weggelaten werden: er zijn VEEL meer charters gebouwd, dan Robbe er geproduceerd heeft :D )
 
Leuk dat je gaat bouwen! Ik ga je volgen, meestal stilzwijgend....
Toch 1 tip waar ik zelf nogal wat aan heb gehad:Bekijk bijlage 425516
Staat een compleet bouwverslag van de charter in!
Verder veel info over vliegen, setup....enz.....
Beetje oude informatie soms qua elektro maar goed bruikbaar!

Misschien wel een goede leestip ja, misschien als ik er op korte termijn aan kan komen. Overigens ook een goede leestip:
834x1200.jpg


afijn, als ik ze bij het beginnetje niet kan vinden dan maak ik er een paar uit triplex. Ik heb op de middelbare geleerd hoe je een geodriehoek moet gebruiken dus ik neem de maten zo over! :D Bedankt voor de tip om het balsa op te laten zwellen, tzt zal ik 'm proberen.

Inderdaad heb ik met Brutus zijn charter gelest waar een benzine motortje op zat. Ik weet dan ook wel wat ik kan verwachten qua vlieg eigenschappen. Ik heb me laten vertellen dat dat motortje meer dan zat vermogen heeft voor het kleine chartertje. Het gaat helemaal goed komen!
 
Laatst bewerkt:
het was vandaag prachtig weer, ik wilde in tegenstelling tot wat ik eerder zei gaan vliegen. Ik was alleen vergeten de accu's aan de lader te doen, en dus: toch niet vliegen :D (brandstof +1?). Dus heb ik me aan mijn woord gehouden en heb ik vandaag een beginnetje gemaakt met bouwen. Toegegeven, het is niet veel: Dat komt omdat ik vooral veel heb lopen zoeken en denken voordat ik daadwerkelijk aan het bouwen ben geslagen. Die parellogrammen waar ik een paar posts eerder het over had, heb ik gevonden. De vorm is wel iets anders als op de tekening. Ik had ze daarom over het hoofd gezien.

Lange tijd was ik er van overtuigd dat er vierkante latjes 'om' de contour van de romp zaten. Tot ik de spanten bekeek en me het gevoel bekroop dat daar wel eens die driehoekige latjes voor bedoeld zouden kunnen zijn. Daarna een lange tijd lopen zoeken naar genummerde driehoekslatjes, tot me opnieuw een gevoel bekroop: "volgens mij is het de bedoeling dat je die dingen op maat maakt." Nou, dat heb ik gedaan. Toen was het echter ook alweer etenstijd en ik moet nog zien of ik er vanavond mee aan de gang ga:

IMG_20210305_163926.jpg


er is me nog iets anders opgevallen. Dat spant wat daar ligt past niet helemaal mooi in die driehoekjes. Zie ook de foto. Heb ik hier iets fout gedaan?

IMG_20210305_163841.jpg


Ik ben geneigd om een paar hapjes uit de latjes te nemen zodat het spant wel mooi past. Ik weet niet of dat de juiste oplossing is.
 
De mooiste oplossing is om de schuine kantjes aan de bodemzijde van het spant pas te maken, en uiteraard moet je dan ook de horizontale kant (bodemzijde) wat "inkorten" anders komt de rompbodem weer zo raar uit...

Hetzelfde gaat straks ook gelden voor het kleine spantje wat vlak voor het stabilo komt.
 
Nou... Hij's af! Gaat snel hè? :D Ik heb een kennis die in een ver grijs verleden ook heeft gevlogen en al jááááááren een charter op zolder had liggen. Ik mocht hem voor nop meenemen, maar wel met de voorwaarde dat ik 'm weer dusdanig oplapte dat ie weer de lucht in kon gaan. Hij heeft absoluut wat TLC nodig, zo is er een rolroer uit de vleugel gebroken en is het spanmateriaal absoluut aan vervanging toe. Het leek me wel makkelijk dat ik vrij toegang heb tot een 'afgebouwde' charter zodat ik met bedenkingen over de bouw van mijn 'nieuwe' dit toestel voorzichtjes uit elkaar kan tornen om te kijken hoe deze gebouwd is. Uitelkaar gaat deze, voor zover mogelijk, sowieso. Maar niet voordat ik mijn eigen af heb.

IMG_20210306_122340.jpg


IMG_20210306_122439.jpg
 
??? Er valt niet zo heel veel uit elkaar te halen aan een Charter??? De vleugel kan er af, de wieltjes er onderweg, en soms kun je de roeren loshalen, een hééél enkele keer kan het stabilo losgeschroefd worden, maar daar houdt het dan ook wel ongeveer mee op.
Je kan de bespanning er af rukken en de verf strippen, maar dat valt niet echt onder "demontage"...
Alle overige demontage gaat gepaard met splinters...
 
  • Like
Reactions: Cnn
Back
Top