Outdoor Werpmodel op 60 cm span.

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door indoorflyer, 21 apr 2005.

  1. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Hallo allemaal,

    Ben tussendoor nog even een mooi werpmodel aan het bouwen voor het NK vrije vlucht in juni. Het wordt een flink werpmodel met z'n 60 cm spanwijdte. Dit heb ik nog nooit gebouwd en gevlogen dus wordt een leuke uitdaging. Het model wordt grotendeels op ribben opgebouwd. Het krijgt een koolstof staartboom en een hele kleine timer gemaakt van een injectienaald. Het principe van de timer en vooral de functie ervan komt zeer zeker uitgebreid voorbij. Het model wordt bekleed met een stukje ultraskin in het zwart en verder met gewoon tissue. Hier wordt een mooi en stoer vlammenpatroon opgespoten in het rood met een diepzwarte achtergrond.

    Ik heb vanavond alle onderdelen gezaagd voor de vleugel en ga morgen beginnen met hout bouwen van de vleugels. Dus morgen kunnen jullie ook foto's van de bouw verwachten.

    Morgen meer.



    Bernard
     
  2. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Alvast wat foto's van de voorbereiding.

    Op de foto's staan de ribben, de achterlijsten en de voorlijsten. Aan de voorlijsten komen nog stukjes vurenhout van 3 bij 3 mm die ik later in de goeie vorm schaaf en schuur.

    [​IMG]
    Hier het pakket zoals het nu nog is, klaar voor gebruik en afwachtend om omgevormd te worden tot vleugel.

    [​IMG]
    De voorlijst en achterlijst. Deze lopen iets taps af maar dit wordt tijdens de bouw wel duidelijker.

    [​IMG]
    Dit zijn de ribben ze zijn nu nog gewoon 7 mm hoog maar ze worden nog in een driehoek vorm geschuurd na lijmen. Er zijn 2 verschillende lengtes vanwege de diagonaal ribben en de gewone ribben. De 2 onderste blokken zijn de 2 stukjes die ervoor zorgen dat er in het midden v stelling kan gezet worden. Tevens komen hier na het bekleden 3 gaten waardoor 3 nylonschroeven gaan die ervoor zorgen dat de vleugel afneembaar is van de romp.

    Maar het meeste wordt aan de hand van foto's wel duidelijk.


    Bernard
     
  3. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Ik neem aan dat je hem als een dlg gaat werpen. Ik denk anders dat je hem niet echt hoog gegooid krijgt.
     
  4. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Euhm,

    DLG wordt het niet. Het wordt een gewone chuck die normaal gegooid wordt. Of dit lukt is een 2e maar goed we zien wel.


    Bernard
     
  5. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Zo na wat uurtjes bouwen is er resultaat.

    [​IMG]
    Dit is het rechtermiddelpaneel van de vleugel.

    [​IMG]
    De complete vleugel. De vleugel krijgt op de tippen nog een stuk hout. Iemand tips hoe ik dit licht maar wel sterk kan maken.



    Nu worden alle delen nog in de goeie profiel geschuurd hierover later meer.


    Bernard
     
  6. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Gewoon een massief blokje erop dat is licht genoegd.
     
  7. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Ah oke mag ook dan heb ik t snel klaar. Nu moet er alleen nog een profiel in de vleugels geschuurd worden en dan zijn de vleugels klaar voor verder gebruik.


    bernard
     
  8. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Ik zou er nog capstrips overheen plakken die hebben ze wel in nijmegen.

    Dan word de vleugel een stuk stijver en kun je straks eens proberen om er een dlg van te maken evt.
     
  9. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Leuk hulpstuk hiervoor is een stukje bezemsteel welke je bekleed met schuurpapier en aan 1 zijde met een metalen as in een boormachine inspant. als je dan enkele geleiders eraan maakt welke over metalen profielen lopen dan kun je heel eenvoudig en snel die vleugel in profiel schuren.
     
  10. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    @ Btje.

    Die capstrips laat ik nu nog even zitten. Die komen wel bij het 2e model. Dit is eerst even uitproberen waar ik tegen problemen aanloop enzo. Als ik die weet maak ik er nog 1 die ik uit kan breiden tot DLG.

    @ theo.

    Zal over je tip zeker s nadenken. Maar heb niet altijd beschikking over een kolomboor of een gewoen boormachine. Misschien dat ik m gebruik en anders jah dan maar op gewone manier weer schuren. Gaat met al mijn projecten laatste erg langzaam. Zit met mijn stage en in de weekenden wil ik toch even langzaam aan doen. Maar goed moet even weer moed verzamelen en bezig gaan met alles.
     
  11. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Heb je al wat nieuws over je timer?
    Ik ben zeer geinteresseerd in kleine en lichte timers.

    Groet,
    BasK
     
  12. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Hey Bask,


    Stuur me anders ff een pb-tje met je email adres dat communiceert wat makkelijker. Heb weinig tijd om op het forum te zitten. Die timers gebruiken we nu een jaar of 2 al en ze doen het goed. Erg betrouwbaar ook. Ik kan je als ik je email heb wel wat foto's mailen en tekeningen over deze timers. Misschien kan ik je er zelf 1 toesturen.


    Ik hoor het wel.


    Bernard
     
  13. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Na lang het model op de plank te hebben gehad werd het tijd om verder te gaan vond ik. Dus heb vanavond wat geprobeerd aan de romp. Heb wat onderdelen gemaakt en wat voorbereidend werk gedaan. Dit is het resultaat.

    [​IMG]

    Dit is de achterkant van het voorstuk. Aan die schroefjes wordt de koolstof pook bevestigd. Zo is deze afneemnbaar en beter te vervoeren.

    [​IMG]

    Dit is het balsa stukje van de romp. Om wat stevigheid te creeren gaat ik de 2 zijkanten bekleden met 0,5 mm triplex. Verder is er een gat aanwezig voor een klein zelfgemaakte timer van een injectie naald en er komt nog een sleufje in voor het lood hoe dit precies wordt ben ik nog niet over uit.

    [​IMG]

    Paar stukjes triplex die ik op de zijkanten en kopse kanten wil gaan plakken. Dit om te zorgen dat alles beetje steviger wordt.

    Later worden er nog 2 gaten in de bovenkant gemaakt voor de nylonschroeven die de vleugel vast moeten gaan houden.


    Bernard
     
  14. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Zo heb alweer wat gedaan aan de romp. Heb het vakje voor het lood uitgezaagd en de triplex lagen erop geplakt. Vervolgens met de dremel de koolstof pook op lengte gemaakt en beetje bij gewerkt.

    Nu wil ik volgende week of over 2 weken mijn rompje spuiten. Triplex kun je aardig goed spuiten alleen het koolstof wil ik rood of fluoriserend geel spuiten. Heb verf van revell op terpetine basis. Alleen zal 1 van die kleuren goed dekken. Iemand een idee hoe ik dit aanpak.


    Bernard
     
  15. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Zo weer een kleine foto update.


    [​IMG]
    De kleurtjes die romp krijgt en de vleugels.

    [​IMG]

    Linker middenpaneel dit is het eerste paneel dat in profiel is geschuurd. De andere 3 stukken moet nu nog.

    [​IMG]

    Poging tot een foto van het profiel.

    [​IMG]
    De romp nu met triplex zijkanten. Nu nog afwerken en de schroef gaten maken. Deze worde gevuld met epoxy en vervolgens wordt een m3 schroef in geschroevd. Zodra de epoxy hard is wordt deze eruit geschroefd en zit er een mooie schroefdraad in het balsa.

    [​IMG]
    Stabilo en kielvlak.

    Zover deze update volgende keer meer.


    Bernard
     
  16. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Hoi,

    Waarom loopt die kool strip aan de bovenzijde niet door tot aan de rand?

    Bram
     
  17. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Omdat er op die plek nog een dun strookje glasdoek komt. En heb eerlijk gezegd wat koolstof tekort :oops: :oops: :oops: .

    Dus vandaar dat het niet helemaal doorloopt. Maar volgens mij maakt het kwa constructie sterkte niet uit. Dus we zien wel. Als het niet goed leer ik er weer van he. :D


    Bernard
     
  18. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Ik heb nog een vraag aan iedereen.

    Ik wil ongeveer dit model nog een keer bouwen maar dan ongeveer op 70 cm spanwijdte. Het is de bedoeling dat dan de ribben helemaal van voor tot achter lopen. Dus geen massief blokje als voorkant.

    Nu vroeg ik me af hoe je kunt uitrekenen of zoiets hoe lang je romp moet worden bij een bepaalde spanwijdte? En hoe groot je stabilo en kielvlak moet worden?


    Bernard
     

Deel Deze Pagina