Over een Cap 232

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door cuwaert, 16 jun 2022.

  1. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    150
    In 2005 heb ik een Cap232 2,2m gebouwd met een zdz50 op. Ik verkocht het toestel in... denk ik 2009... en in 2017 kocht een clubmaat hem terug zonder motor.
    Voor de eenvoud van "herinbedrijfstelling" kocht die maat een occasie zdz50 (er zijn geen ander meer te verkrijgen) die gemodifieerd was naar "construction maison" reedvalve.
    De motor vertoonde nog gebreken en ik paste de motor aan voor DLE reedblock. De motor vertoonde alsnog gebreken . Na grondig nazicht van de carburator bleek dat
    het ziftje van de hoge rpm spruiter er raar uitzag . Verandering van carburator deed de motor normaal lopen. Eureka maar
    na een vlucht of 5 terug hetzelfde fenomeen. Ik heb nu de tank vervangen en een andere carburator. Afwachten maar.
    Ik weet veel gehakketak maar het is toch zo'n zaaalig vliegtuig. Strak vliegend ,heel neutraal en toch veel charisma, iets wat veel verdriedeede chinese zwakke afkooksels
    van bestaande toestellen niet hebben vind ik.
    Ik ben eens curieeus of diene zdz het nu kan volhouden.


    NB te verstaan onder gebreken: bij volgas 2 a 3 seconden 6200 en dan afzwakken naar 5900. Uit zijn instellingen wandelen en uiteindelijk niet meer blijven draaien.
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2022
  2. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    150
    Hier enkele foto's van "destijds" toen het leven nog mooi was.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    150
    het gaat mis met de foto's. nog s proberen
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    hoe ziet de bougie eruit?
    hoe ziet de binnenkant van de bougiekap eruit?
     
  5. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    150
    de laatste theorie is dat er "iets" aan de binnenkant van de benzinetank kleeft dat dan oplost en het ziftje (een zeer fijn) van de vollastsproeier verstopt.
    Daarom heb ik een nieuwe tank en leidingen gemonteerd en een nieuwe carburator.
    Het toestel is van 2005 en wie weet wat of hoe.
    De eigenaar had de carburator al schoongemaakt maar het afsluitdekseltje van de vollastsproeier niet verwijderd.
    Voor de rest is alles al 20 keer nagezien, ontsteking vervangen,voorontstekin nagezien.
    De demper werd lang verdacht omdat het een nabouwsel is van een krumscheid maar de motor draaide een tijdje goed nadat de carburator was vervangen.
    Dus??
    In elk geval we zitten daar al enkele jaren mee te kloten en als hij nu weer begint te slabakken na een tijdje dan geef ik het op?
    Heb m geprobeerd in de tuin met de nieuwe carburator en nieuwe tank en hij draait perfect.
     
  6. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    150
    tis te zeggen perfect, na een 8tal seconden zwakt m af van 6600 naar 6300. Ligt dat aan de demper?Heb het op de plein vastgesteld, in de tuin durf ik m niet zo lang aan vollast laten draaien.
    Ik denk niet dat mijn geburen daarvan overstuur raken maar je weet maar nooit.
    De invloed van een demper op een 2 takt motor is nergens beschreven en ik zou dat graag weten.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    nu is het niet mijn vak, maar heb er door de tijd heen wel e.e.a. van mee gekregen...

    Juist bij 2 takt is een demper extreem belangrijk, en is ook juist daardoor in overvloed beschreven.
    kijk maar naar het gebruik van resopijpen.
    of de speciale "snelle" uitlaten op scooters (in feite ook een resopijp)

    te kleine uitstroomopening, en de motor kan zijn druk niet kwijt, en de spoeling in de cilinder wordt gehinderd
    daardoor minder vers mengsel in de cilinder, dus minder grote klap, dus minder vermogen.

    Laatst iemand gehoord over koude lucht en warme lucht..
    koude motor = relatief koude lucht, koude lucht is relatief "klein", neemt per hoeveelheid weinig ruimte in.
    warme motor/warme uitlaat = warme lucht = veel meer volume voor dezelfde hoeveelheid lucht , dus komt er op het eind veel meer volume door de uitlaat

    Nu is het ook zo dat een vliegtuig op de grond minder koeling krijgt dan in de lucht.
    dus ga je een toestel op de grond 10 minuten volgas laten draaien, krijgt hij veel meer op zijn donder dan in de lucht.
    kan ook zijn dat het een warmteprobleem is.

    Als de motor verder 100% betrouwbaar en vooral voorspelbaar loopt..
    en die 6300 rpm is voldoende om te vliegen..
     
  8. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    150
    Bovengenoemde motor zou een voldoende gekregen hebben moest hij blijven lopen. Sinds 2018 zijn wij continu bezig dit kreng boven water te houden. Na elke interaktie loopt hij weer prima maar na enkele vluchten
    zijn zn kuren er weer. Ik ga het nie allemaal opnoemen, maar na 4 jaar gechipoteer en een aantal "arrĂȘt moteur"s in volle vlucht , vervanging van carburateur , tank en brandstofslangen heb ik het ermee gehad.
    't is gewoon omdat er geen zdz's meer beschikbaar zijn dat we al die tijd vol gehouden hebben. Terloops deze zdz is gemodifieerd naar reedgleppen i p v draaischijf door de vorige eigenaar en ik heb die zelfgemaakte reeds
    vervangen door een DLE reedblok.
    Ik vind niet dat uitlaatdempers goed beschreven zijn, resonantiepijpen wel maar dat zijn geen dempers maar expansiekamers. De demper als die er is zit erachter en die is niet beschreven.
    Zalig de modellist die standaard dempers a la Krumscheidt en consoorten kan monteren in zijn daarvoor speciaal aangepaste, gerectifieerde en gemodifieerde basisafmetingen van extra's, sukhoi's en edges. a la chinois.
     
  9. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    het probleem zal vast meer zijn dan enkel terugvallen van 6600 rpm naar 6300 rpm.. het lijkt er sterk op dat hij te weinig brandstof krijgt vanuit de tank... wel apart dat het na een carburateur en tankwissel terugkomt.... het lijkt er sterk op dat het motortje warmloopt, op de grond 8 seconden volgas met een motor in een motorkap kan zeer zeker oververhitting betekenen....
    dit zou je met een multimeter en een K-type thermokoppel op de cilinderkop kunnen vaststellen..
    ik zou je aanraden dit te controleren en een bafling in de kap achter de luchtinlaat te maken, simpel gezegd een tunneltje die de inkomende lucht forceert over de cilinder
    zonder zon bafling gaat er meer lucht omheen (door drukophoping) dan tegen de koelribben....

    wat een ander punt kan zijn is druk opbouw in de motorkap, dit kan je afstelling doen veranderen, maar dan zou het rpm terugval al gelijk na volgas moeten gebeuren en niet pas na 8 seconden... en tevens in de lucht zou dit fenomeen erger moeten zijn ..

    wat is eigenlijk de kleur van de bougie, misschien kan je hier een fototje neerzetten van de bougie, daar kan je vaak al een hoop uithalen... moet er wel bijzeggen dat je een echt goede indicatie krijgt na een intensieve vlucht en daarna niet meer stationair lopen pielen... beste is een intensieve vlucht (of run op de grond) en dan uitzetten.. (plug chop)

    wel erg leuk om zon probleem te achterhalen en verhelpen
     

Deel Deze Pagina