over een robbe terra

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door pjongen, 21 aug 2019.

  1. pjongen

    pjongen

    Lid geworden:
    21 aug 2019
    Berichten:
    6
    Locatie:
    susteren
    goedemiddag ik ben eens op zolder weer eens aan hobby van mijn opa en pap gaan kijken ze zijn alle twee op jongere leeftijd gestorven nu dacht ik eens de hobby op te pakken wat zij deden het is een plezierboot lujkt een beetje op de Titanic die is af er zijn een paar dingetjes weg en kapot en de brandweer boot dusseldorf moet nog een beetje afgewerkt worden maar ik wil eens gaan varen met de Titanic boot zeg maar er moet zowiezo een accu in maar welke en ik he deze zender boor te bedienen robbe terra maar hoe moe deze opgeladen worden het gaat over type robbe -TERRA AM S 27-t iemand tips
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.100
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kijk eerst eens of de accu's niet zijn gecorrodeerd en leeg gelopen. Het zijn spullen uit de vorige eeuw, toen er nog veel Nikkel Cadmium batterijen werden gebruikt. Vaak zie je dat die bij ouder worden gaan lekken en wat er uit komt is geen best spul. Niet voor jezelf, maar ook niet voor de metalen er omheen. Geen lader meer bij de spullen gevonden? Kijk eerst eens in de zender uit hoeveel cellen de accu bestaat. Per cel is de spanning 1,2 Volt, dus heb je een idee wat de totale spanning is om een vervanger te zoeken. Ook belangrijk is wat de capaciteit van de accu is. Buiten de zender heb je een ontvanger + accu nodig. Vaak bestaat een ontvanger-accu uit 4 cellen en is dus 4,8 Volt. Dan heb je om je motoren van stroom te voorzien een vaaraccu en een of meerdere regelaars nodig. Als ik zo je bericht lees dan begrijp ik dat je nieuw bent in deze materie en kun je beter niet op eigen houtje proberen de boel aan de draai te krijgen. Zie dat je in de buurt bij een modelbouwclub je licht opsteekt en kijk of daar iemand bereid is om je te helpen. Met RC bootjes varen is een mooie hobby, maar er is niets zo frustrerend als storing(en) en je niet kunt vinden waar het aan ligt. Zie je kans om nog een paar foto's te plaatsen van het binnenwerk (accuruimte + accu) van de zender en van de motoren en andere elektronica van het schip waar je mee wilt gaan varen. Anders weet je niet op welk voltage het schip moet varen. Gr. Klaas.
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Als je waarde hecht aan die zender, zou je hem ook kunnen opsturen naar de Robbe technische dienst, daar zit Jan (corrien) op dit forum . Hij kan hem nazien en testen voor jou. Lijkt mij verstandig gezien de leeftijd van de zender.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.352
    Locatie:
    Woerden
    Als er nog accu's in de zender en de boot zitten kan je die eigenlijk beter direct weg doen en nieuwe kopen. Die accu's kunnen zelfs gevaarlijk zijn als je ze gaat proberen op te laden. Dat loopt meestal wel los maar toch wil ik je er voor waarschuwen.
    Daarnaast is de kans dat ze nog bruikbaar zijn uiterst gering. Als ze nog willen laden zal de capaciteit dramatisch lager geworden zijn. Je mag blij zijn als daar nog 10% van over is na zo lang op zolder te hebben gelegen.
    De suggestie om de zender en ontvanger na te laten kijken is een heel goede. Het is niet denkbeeldig dat de zaak niet direct zal werken als je het spul voor het eerst aanzet.
    Het is wel de vraag of deze set nu nog wel bruikbaar is. Het is een 27MHz set en volgens mij ook nog AM. Dat is allemaal een heel stuk gevoeliger voor storingen. Moderne apparatuur is daar een enorm stuk minder gevoelig voor en er is tegenwoordig enorm veel "in de lucht" aan zenders en andere meuk.
    Wat voor accu je nodig hebt in de boot is moeilijk te zeggen zo. Meestal zal het een 6V loodaccu (een SLA accu) zijn. Pas als we weten wat voor motor(en) en regelaar(s) er in zitten kunnen we daar waarschijnlijk meer over zeggen.
    Foto's kunnen ook vaak helpen om een idee te krijgen van wat je hebt staan. Kijk eens of je iets kunt plaatsen zodat we ook kunnen kijken.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wow, jeugdsentiment.
    Ik zou de zender eerst even openmaken, de achterkant haal je er heel makkelijk af, volgens mij 2 schroefjes en dan schuif je de metalen plaat eraf.
    Er zullen denk ik DEAC batterijen inzitten, het zal dan zoeken zijn naar wat er in past.
    Ik zou de ontvangers er bij zoeken (zitten waarschijnlijk in de boten) en alles opsturen naar Jan.
    Dan weet je zeker dat daarna alles werkt en mochten er dan ergens problemen ontstaan dan ligt dat niet aan de zendapparatuur.

    GJ
     

Deel Deze Pagina