Kan iemand me wat tips geven? 'k Zit wat vast met bepaalde begrippen.
Ik probeer wijs te geraken uit het fenomeen: motor gearing, de keuze van pinion en spur bij een bepaalde motor. Als voorbeeld ga ik gegevens aanhalen van mijn BJ4, maar dat is verder niet relevant.
Bij mijn eerste motor-afstellingen kwam ik in de handleiding al wel volgende formule voor internal gear ratio tegen voor mijn 4WD: 2,5:1
Eerst dacht ik dat dit betekende dat de spur 2,5 X groter zou moeten zijn dan de pinion (qua aantal tanden bij dezelfde pitch) maar dat kan niet kloppen want dan zou je voor elke motor dezelfde pinion moeten gebruiken.
eerste vraag:Wat betekent die internal gear ratio dan? Vanwaar komt dit getal, hoe werd het bepaald...?
Na wat verder spitten vond ik dat men de Final gear ratio kan berekenen met volgende formule:
waarbij spur en pinion wordt uitgedrukt in het aantal tanden.
Dit zou mij, bij gebruik van een 20T-pinion, opleveren: 2,5 X ( 78 / 20 ) = 9,75
Nu staat er in de manual van mijn BJ4 een handig tabelletje waarbij de Final gear ratio staat voor verschillende motoren, zodat je kan kijken welke pinion je moet gebruiken bij welke motor.
Dit gaat van een "24 degree stock motor" tot een "Velocity 6.5 Racing/Novak GTB" en de berekende Fanal Ratio loopt van 9,29 tot 12,19
BUT, in mijn tweedehands-aangekochte wagen zat niet het standaard spur maar wél ééntje van 81T. Welke Final Ratio heb ik dan nodig?
Ik zou natuurlijk een beetje kunnen gaan schatten en testen ... maar daarmee zit ik nog steeds met mijn vragen.
tweede vraag:Hoe berekent of bepaalt men welke Final Ratio past bij welke motor? Is dat misschien proefondervindelijk gebeurd bij de manufactor?
Als ik hier een exact antwoord zou op kennen, kan je zelf aan de slag en berekenen welke spur of pinion past bij welke motor.
Stel, ik heb een 13T-motor.
In de manual staat deze voor een 78T-spur aangegeven met een 20T-pinion en goed voor een Final Ratio van 9,75:1.
derde vraagMoet ik dan voor mijn 81T-spur dit zelfde Final Ratio-getal aanhouden en hieruit mijn pinion gaan herberekenen?
Dat zou mij dan immers opleveren (als mijn wiskunde nog goed is):
of pinion = (2,5 x 81) / 9,75 = 20,769 ofte 21T.
Klopt deze redenering?
Verder bedenk ik ook dat ik me wel kan inbeelden dat de gepaste verhouding ook wel eens kan verschillen afhankelijk van de track... Kortom, nog heel mistig voor me op dit moment
Any guidance will be mooooost appreciated
Ik probeer wijs te geraken uit het fenomeen: motor gearing, de keuze van pinion en spur bij een bepaalde motor. Als voorbeeld ga ik gegevens aanhalen van mijn BJ4, maar dat is verder niet relevant.
Bij mijn eerste motor-afstellingen kwam ik in de handleiding al wel volgende formule voor internal gear ratio tegen voor mijn 4WD: 2,5:1
Eerst dacht ik dat dit betekende dat de spur 2,5 X groter zou moeten zijn dan de pinion (qua aantal tanden bij dezelfde pitch) maar dat kan niet kloppen want dan zou je voor elke motor dezelfde pinion moeten gebruiken.
eerste vraag:Wat betekent die internal gear ratio dan? Vanwaar komt dit getal, hoe werd het bepaald...?
Na wat verder spitten vond ik dat men de Final gear ratio kan berekenen met volgende formule:
Code:
internal gear ratio X (spur gear / pinion gear) = Final gear ratio
Dit zou mij, bij gebruik van een 20T-pinion, opleveren: 2,5 X ( 78 / 20 ) = 9,75
Nu staat er in de manual van mijn BJ4 een handig tabelletje waarbij de Final gear ratio staat voor verschillende motoren, zodat je kan kijken welke pinion je moet gebruiken bij welke motor.
Dit gaat van een "24 degree stock motor" tot een "Velocity 6.5 Racing/Novak GTB" en de berekende Fanal Ratio loopt van 9,29 tot 12,19
BUT, in mijn tweedehands-aangekochte wagen zat niet het standaard spur maar wél ééntje van 81T. Welke Final Ratio heb ik dan nodig?
Ik zou natuurlijk een beetje kunnen gaan schatten en testen ... maar daarmee zit ik nog steeds met mijn vragen.
tweede vraag:Hoe berekent of bepaalt men welke Final Ratio past bij welke motor? Is dat misschien proefondervindelijk gebeurd bij de manufactor?
Als ik hier een exact antwoord zou op kennen, kan je zelf aan de slag en berekenen welke spur of pinion past bij welke motor.
Stel, ik heb een 13T-motor.
In de manual staat deze voor een 78T-spur aangegeven met een 20T-pinion en goed voor een Final Ratio van 9,75:1.
derde vraagMoet ik dan voor mijn 81T-spur dit zelfde Final Ratio-getal aanhouden en hieruit mijn pinion gaan herberekenen?
Dat zou mij dan immers opleveren (als mijn wiskunde nog goed is):
Code:
Pinion= ( Internal Ratio x spur ) / Final Ratio
Klopt deze redenering?
Verder bedenk ik ook dat ik me wel kan inbeelden dat de gepaste verhouding ook wel eens kan verschillen afhankelijk van de track... Kortom, nog heel mistig voor me op dit moment

Any guidance will be mooooost appreciated