overbrenging, motor gearing

Kan iemand me wat tips geven? 'k Zit wat vast met bepaalde begrippen.
Ik probeer wijs te geraken uit het fenomeen: motor gearing, de keuze van pinion en spur bij een bepaalde motor. Als voorbeeld ga ik gegevens aanhalen van mijn BJ4, maar dat is verder niet relevant.

Bij mijn eerste motor-afstellingen kwam ik in de handleiding al wel volgende formule voor internal gear ratio tegen voor mijn 4WD: 2,5:1
Eerst dacht ik dat dit betekende dat de spur 2,5 X groter zou moeten zijn dan de pinion (qua aantal tanden bij dezelfde pitch) maar dat kan niet kloppen want dan zou je voor elke motor dezelfde pinion moeten gebruiken.
eerste vraag:Wat betekent die internal gear ratio dan? Vanwaar komt dit getal, hoe werd het bepaald...?

Na wat verder spitten vond ik dat men de Final gear ratio kan berekenen met volgende formule:
Code:
internal gear ratio X (spur gear / pinion gear) = Final gear ratio
waarbij spur en pinion wordt uitgedrukt in het aantal tanden.
Dit zou mij, bij gebruik van een 20T-pinion, opleveren: 2,5 X ( 78 / 20 ) = 9,75

Nu staat er in de manual van mijn BJ4 een handig tabelletje waarbij de Final gear ratio staat voor verschillende motoren, zodat je kan kijken welke pinion je moet gebruiken bij welke motor.
Dit gaat van een "24 degree stock motor" tot een "Velocity 6.5 Racing/Novak GTB" en de berekende Fanal Ratio loopt van 9,29 tot 12,19

BUT, in mijn tweedehands-aangekochte wagen zat niet het standaard spur maar wél ééntje van 81T. Welke Final Ratio heb ik dan nodig?
Ik zou natuurlijk een beetje kunnen gaan schatten en testen ... maar daarmee zit ik nog steeds met mijn vragen.
tweede vraag:Hoe berekent of bepaalt men welke Final Ratio past bij welke motor? Is dat misschien proefondervindelijk gebeurd bij de manufactor?

Als ik hier een exact antwoord zou op kennen, kan je zelf aan de slag en berekenen welke spur of pinion past bij welke motor.
Stel, ik heb een 13T-motor.
In de manual staat deze voor een 78T-spur aangegeven met een 20T-pinion en goed voor een Final Ratio van 9,75:1.
derde vraagMoet ik dan voor mijn 81T-spur dit zelfde Final Ratio-getal aanhouden en hieruit mijn pinion gaan herberekenen?

Dat zou mij dan immers opleveren (als mijn wiskunde nog goed is):
Code:
Pinion= ( Internal Ratio x spur ) / Final Ratio
of pinion = (2,5 x 81) / 9,75 = 20,769 ofte 21T.
Klopt deze redenering?

Verder bedenk ik ook dat ik me wel kan inbeelden dat de gepaste verhouding ook wel eens kan verschillen afhankelijk van de track... Kortom, nog heel mistig voor me op dit moment :D
Any guidance will be mooooost appreciated

Low_E zei:
eerste vraag:Wat betekent die internal gear ratio dan? Vanwaar komt dit getal, hoe werd het bepaald...?
Dit is de interne vertraging die door middel van tandwielen of pulleys bepaald worden.
Voorbeeld met belt drive:
Tamiya TA-05 heeft twee diff pulleys met 36 tanden en een centerpulley met 16 tanden. 36 / 16 = 2.25 = Interne vertaging / Internal gear ratio.

Voorbeelden met shaft drive:
Tamiya TT-01R heeft twee diffs met daarin aandrijftandwielen. De grote is 39 tands en de kleine is 15 tands. 39 / 15 = 2.6 = Interne vertaging / Internal gear ratio.
BJ4 met shaft drive:
Groot diff tandwiel van 40 tands en een kleine van 16 tands. 40 / 16 = 2.5 = Interne vertaging / Internal gear ratio.

Low_E zei:
Na wat verder spitten vond ik dat men de Final gear ratio kan berekenen met volgende formule:
Code:
internal gear ratio X (spur gear / pinion gear) = Final gear ratio
waarbij spur en pinion wordt uitgedrukt in het aantal tanden.
Dit zou mij, bij gebruik van een 20T-pinion, opleveren: 2,5 X ( 78 / 20 ) = 9,75

Nu staat er in de manual van mijn BJ4 een handig tabelletje waarbij de Final gear ratio staat voor verschillende motoren, zodat je kan kijken welke pinion je moet gebruiken bij welke motor.
Dit gaat van een "24 degree stock motor" tot een "Velocity 6.5 Racing/Novak GTB" en de berekende Fanal Ratio loopt van 9,29 tot 12,19

BUT, in mijn tweedehands-aangekochte wagen zat niet het standaard spur maar wél ééntje van 81T. Welke Final Ratio heb ik dan nodig?
Gezien de vorige eigenaar een 81 tands spur heeft gemonteerd, krijg je een final gear ratio van 10.12.
Dit resulteert in een sneller optrekkende auto met een iets lagere topsnelheid.
Hier kun je op zich uit opmaken dat de vorige eigenaar de auto te traag uit de bochten zag komen en daarom dat spur gemonteerd heeft.

Low_E zei:
Ik zou natuurlijk een beetje kunnen gaan schatten en testen ... maar daarmee zit ik nog steeds met mijn vragen.
tweede vraag: Hoe berekent of bepaalt men welke Final Ratio past bij welke motor? Is dat misschien proefondervindelijk gebeurd bij de manufactor?
Als ik hier een exact antwoord zou op kennen, kan je zelf aan de slag en berekenen welke spur of pinion past bij welke motor.
Stel, ik heb een 13T-motor. In de manual staat deze voor een 78T-spur aangegeven met een 20T-pinion en goed voor een Final Ratio van 9,75:1.
Moet ik dan voor mijn 81T-spur dit zelfde Final Ratio-getal aanhouden en hieruit mijn pinion gaan herberekenen?
Kan je doen, hoeft niet. Je kan er ook in plaats van een ander pinion een ander spur erin steken (originele 78 tands dus). Een kleiner pinion is altijd beter om te hebben, dit is minder belasting op de motor.
Low_E zei:
Dat zou mij dan opleveren (als mijn wiskunde nog goed is):
Code:
Pinion= ( Internal Ratio x spur ) / Final Ratio
of pinion = (2,5 x 81) / 9,75 = 20,769 ofte 21T.
Klopt deze redenering?
Klopt, maar is niet helemaal nauwkeurig.
Low_E zei:
Verder bedenk ik ook dat ik me wel kan inbeelden dat de gepaste verhouding ook wel eens kan verschillen afhankelijk van de track... Kortom, nog heel mistig voor me op dit moment :D
Any guidance will be mooooost appreciated
Klopt ook, gewoon op de tracks vragen met wat voor spur en pinion er is gereden door de winnaar. Daar kun je namelijk zelf ook de nodige conclusies uit trekken. :)

Succes, hoop dat 't een beetje duidelijk is zo en dat ik het een beetje goed heb uitgelegd! :)

Die laatste beredenering klopt aardig. Maar toch niet helemaal.

Mocht je de gevonden waarden invullen in de eerste formule kom je op een iets andere ratio uit:
2,5 X ( 81 / 21 ) = 9,64

Deze is dan wel in de buurt.

Mocht je de 20T gebruiken kom je natuurlijk op een andere waarde uit.
2,5 X ( 81 / 20 ) = 10,13

De ratio is idd verschillend van vele zaken. Zo bepaalt de motor je ratio maar ook de grote en soort circuit bepaald te ratio. Dit is vaak wat compomise die je moet sluiten om tot de juiste te komen. Zo wil je snelheid, trekkracht en je wil je motor niet te zwaar belasten dat deze veelste warm wordt en als laatste wil je de 5 minuten van de wedstrijd halen. Allemaal zaken die te regelen zijn onderandere met de FDR van je auto. Om te weten waar je moet beginnen kan je idd vaak even op het circuit vragen waar de andere mee rijden.

Wat korte puntje om het hopelijk duidelijker te maken.
- Overstap naar motor met minder wikkelingen. Dit zorgt er voor dat je een hogere FDR moet gaan rijden.
- Kleiner circuit met veel bochten heeft ook een hogere FDR nodig.
- Groot circuit met veel lange stuken heeft een lagere FDR nodig.
- Haal je de 5 minuten niet zal je ook een hogere FDR moeten gebruiken (Dit zie je meer bij tourwagens. Bij offroad valt dit wel mee geloof ik). Of anders met je gas omgaan.

Als laatste is het makkelijker om alleen je pinions te wijzigen. Dit is sneller gedaan. Het wijzigen van het spur heeft nog andere invloeden en het geeft je auto net een andere mogelijkheid tot andere ratios te rijden. Afhaneklijk van het spur natuurlijk of je een lagere of hogere ratio kan rijden.

BUT, in mijn tweedehands-aangekochte wagen zat niet het standaard spur maar wél ééntje van 81T.

sorry, maar er zitten er 2 bij. :D

je kan ook op de andere slipper er een 78 op monteren, is dat probleem al van de baan.

en andere keuze is ook, voelen wordt hij te warm( moter) tandje lager, of anders om.

voor in kampenhout , rij met de 9x2 16/81.

mvg kris.

yup, Kriske
Ik ben er zeker van dat de 81T zal volstaan. Hij zit er trouwens nog steed in.
Ik vroeg me enkel af hoe dat allemaal in elkaar zat ... én ik zat met dezelfde problematiek wat betreft mijn B4.

Besides that, ik heb in de BJ4 nu een 13T-motor insteken. Dat leek me wat veiliger, gezien ik "het vak" allemaal nog moet leren. Een motor die minder kritisch is maakt dat wat eenvoudiger. Ik had er eerst een 24T-pinion ingestoken maar daarmee werd de motor nogal warm. Na wat beredeneer dacht ik er beter over te doen om een 20 of 21 te steken ... alleen ik geraakte uit dat cijfermateriaal niet wijs. Vandaar mijn vragen.

Met een 17 turns zou ik de gear ratio van een Spec 19 aanhouden, zoals beschreven in de handleiding.

En hoe ze aan die getallen komen staat hierboven toch al vermeld?
Probeer in je eigen woorden neer te zetten wat je hier niet aan begrijpt, misschien kunnen we je het alsnog (makkelijker) uitleggen.

nee hoor Harmless!
De bovenstaande uitlegjes hebben me goed geholpen. Ik verklaarde gewoon even uit waarom ik deze thread startte.

Als ik het goed heb, komt het er op neer dat je afhankelijk van de track-condities kan bepalen welke FDR het best geschikt zal zijn ... en dan daarmee je pinion kan "berekenen".
Met deze pinion heb je dan een goed uitgangspunt, en dan kan je met wat testen uitzoeken of je anders moet vertanden om je motor te sparen.
Zit ik hiermee wat goed?

Precies!

http://www.gearchart.com/index.cfm?fuseaction=chart.create

Deze site kan je ook een aardig handje op weg helpen. (Dan hoef je zelf niet je hoofd te breken met formules e.d. :) )
Hier staan welliswaar touring cars op, maar je kan ook een willekeurige auto kiezen uit het dropdown menu (Pan Car bijvoorbeeld, de eerste optie) en de "Transmission Ratio" van jouw auto erin zetten, 2.5 dus waar er 1 staat op die website.
Dan je spur en pinion grootte invullen en dan op de knop "Gear Ratio" klikken.
Daar krijg je een tabel te zien met jouw gekozen gear ratio in het rood.
En daaromheen de rest van de mogelijke combinaties.

Back