overeenkomst kanalen multiplex / futaba fx14

• Topicstarter Topicstarter jean
  • Startdatum Startdatum
J

jean

Guest
Ik heb voor een twinstar een multiplex einstein/brick gekocht op e-bay. Zo een ontvanger waar reeds 2 servos ingebouwd zijn, en waar nog 4 andere servos in te steken zijn. Werkt perfect, MAAR, de ingebouwde servos gebruiken kanaal 2 en 3. Mijn zender (FX14 computerzender) gebruikt nu net kanaal 2 of 3 voor het gas (naargelang de ingestelde 'mode'). Dit lijkt me een typisch probleem van overeenkomst tussen futaba<-->multiplex, want in de gebruiksaanwijzing van een FX-18 vind ik ook dat het gas in het 3e kanaal moet. Is bij andere merken van zenders de kanaalvolgorde aan te passen?
Erg vervelend. Heeft iemand een suggestie, buiten een nieuwe ontvanger kopen? alle hulp is welkom.

jean zei:
Ik heb voor een twinstar een multiplex einstein/brick gekocht op e-bay. Zo een ontvanger waar reeds 2 servos ingebouwd zijn, en waar nog 4 andere servos in te steken zijn. Werkt perfect, MAAR, de ingebouwde servos gebruiken kanaal 2 en 3. Mijn zender (FX14 computerzender) gebruikt nu net kanaal 2 of 3 voor het gas (naargelang de ingestelde 'mode'). Dit lijkt me een typisch probleem van overeenkomst tussen futaba<-->multiplex, want in de gebruiksaanwijzing van een FX-18 vind ik ook dat het gas in het 3e kanaal moet. Is bij andere merken van zenders de kanaalvolgorde aan te passen?
Erg vervelend. Heeft iemand een suggestie, buiten een nieuwe ontvanger kopen? alle hulp is welkom.
aan alle ervaren piloten... help. Ik dacht dat de twinstar een van de meest populaire vliegtuigen was. Dan moet toch iemand weten waar ik het over heb? kan je bij andere merken van zenders de nummering van de kanalen wel kiezen dan?? of staan die standaard wél goed??

Dit probleem ligt niet aan de twinstar!
het is alleen een probleem van je besturing.

Die "brick" wordt nauwelijks gebruikt. Vanwege vaste bouwvorm veel te onhanding om in een willekeurig vliegtuig in te bouwen.
Brick werkt alleen met multiplex.
Multiplex is er zelf ook weer van af gestapt om krampachtig te proberen om elke kist geschikt te maken voor "brick". De meeste twinstars vliegen waarschijnlijk met losse servo's en ontvanger.

Die kanalen dus:
Elk merk heeft een eigen kanaal indeling. Alleen bij de duurdere multiplex types is dat vrij in te delen. Bij de FX18 dus niet.
Meer info:
http://users.belgacom.net/TX2TX/tx2tx/english/tx2txgb1.htm

Bij normale ontvangers komt het probleem niet voor, want dan pak je gewoon een andere servo uitgang op de ontvanger.

picoein.jpg

En het is niet mogelijk om die "Brick" even open te schroeven en de servo's op een ander kanaal te zetten?

die URL werpt een heel nieuw licht op de zaak. Ik had dus moeten weten dat die brick enkel voor een multiplex , robbe of graupner zender kan dienen. Ik had me laten vertellen dat elke zender voor elke ontvanger kan dienen. (Onlangs ben ik er ook al tot mijn schade achter gekomen dat pcm en ppm niet compatibel zijn.)
In die optiek lijkt het me best om die brick van de hand te doen.
en, oh, ik heb ook dat ding opengeschroefd, maar alles zit geïntegreerd in elkaar gesoldeerd. Geen stekkertjes op een print of zo.
hartelijk dank voor deze reactie. Ik apprecieer dat jullie de tijd hebben genomen.
Jean

tenslotte:
iemand een goede, splinternieuwe einstein kopen?
enkel nuttig voor Multiplex of Robbe zenders natuurlijk. (Graupner kan ook, maar dan met ailerons op die einstein) Het is op zich een zeer plausibel ding, met ontvanger en twee servos ingebouwd, maar ik kan met mijn Futaba er niets mee doen.
laat maar weten.

Back