overhitte 700 motor.

hallo

zoals julie al lezen heb ik een rain - x met een 700 motor
maar omdat deze boot word aangedreven met 2 accu's enz.
is hij nog al zwaar en moet de motor veel werk doen.

het is nu mijn vraag wat ik hier het beste me kan doen
ik heb me zelf al een of andere waterkoeling in elkaar geflans maar dan stelt niet veel voor

omdat als ik de kap eraf haal er flink wat rook uit komt.

en ik heb al gekeken op internet en de dicht bij zijnde modelbouw winkels.

wat raden julie me aan ??

mvg,

virgil

Hey,

De oplossing is een goede fatsoenelijke waterkoeling maken, daar doet iedereen die op 700 motoren en 2 accu's vaart het mee.

Je zult je motor moeten voorzien van een volmantelkoeling, deze kun je in de winkel kopen voor veel te duur of zelf maken.

Ook is het verstandig om borstelkoeling te maken., dit zijn twee buisjes die vast zijn gemaakt aan de aansluitpinnen van je motor, hier sluit je dan slanngetjes op aan, de aansluitpinnen gaan rechtstreeks naar de koolborstels en zo zal de motor van binnen gekoelt worden.

zo ziet een goed gekoelde 700 motor eruit (Kan ook een 600 zijn maar maakt niet uit)

full

Dit plaatje is van pompebled.

Deze info heb ik rechtstreeks van pompebled, hij kan je er waarscheinlijk nog meer over vertellen. ook heeft hij een tutorial met plaatjes om die volmantelkoeling te maken die hij vast wel met je wilt delen;)

iniedergeval succes ermee

Jelmer

Laatst bewerkt door een moderator:
nog iets hoe maak je zoiets dat ziet er nog al ingewikkeld uit
en ik moet ook nog even zeggen dat mijn motor niet met schroeven vast zit ,
maar met zoon ding waar je normaal ook slangen mee aan een pomp maakt.

mvg,

virgil

nog iets hoe maak je zoiets dat ziet er nog al ingewikkeld uit
en ik moet ook nog even zeggen dat mijn motor niet met schroeven vast zit ,
maar met zoon ding waar je normaal ook slangen mee aan een pomp maakt.

mvg,

virgil

Hey,

Het is niet zo moeilijk als het lijkt hoor. Stuur me maar eventjes een PM met je mailadres dan zal ik je het word-documentje en de plaatjes doorsturen, ik heb hem namelijk ook van Jan(pompebled) gekregen.

Je zult wel een andere bevestiging moeten gaan maken, dit kun je kopen in de modelbouwwinkel of je moet zelf een beetje creatief zijn.

Ik zie je mailadres wel komen

Groetjes,

Jelmer

Hallo Virgil,

Als je een boot van 67 cm aandrijft met een 700 motor op 12-14 cellen, is het waterkoelen van de aansluitlippen (borstelkoeling) wel het minste, anders wordt de boel behoorlijk warm.
Helemaal, als je cellen met een capaciteit van 4000mAh + gebruikt, door de lange vaartijd wordt alles behoorlijk heet.

Rook uit de motor is meestal geen goed teken, loopt alles soepel in de boot, geen vretende lagers o.i.d.?

Heeft de boot een gewoon roer, of een sturende schroef?
Als een sturende schroef niet goed is afgesteld trekt de aandrijving te veel stroom en wordt de boel heet.

Edit: het meeste is al uitgebreid aan de orde geweest: [58796] rain-x-sneller-maken

Een nieuw motorspant voor je 700 en je kunt waterkoeling inzetten.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back