Overstap naar grotere outdoor heli

Ik heb nu een Blade CX3. Ik vlieg er bijvoorkeur alleen buiten mee. Ik vind buiten vliegen gewoon leuker. Maar voor het goeie is hij te zwak en wind gevoelig. Tevens vind ik het niet echt meer een uitdaging.

Dus al deze zaken bijelkaar opgeteld maakte dat ik mij afvroeg of het niet een goed idee was om over te stappen op een wat grotere heli en misschien deze keer wel een echte, dus niet coax.

De Blade SR is even groot dus die valt voor mij af. Ik wil, als het kan graag bij e Flite blijven dus dan kom ik bij de 450 uit. Dit is wel een outdoor begrijp ik maar is deze stap niet wat te groot? Of kan je met deze heli ook rustig aan beginnen? Hoeveel moeilijker is het met een echte heli te vliegen? Is het principe hetzelfde? Ik ben nu gewend aan modus 2. (en autodidact, 1 romp en landingsgstel verspeeld :rolleyes: )
Ik was natuurlijk niet van plan om meteen allerlei stoere 3D capriolen uit te halen. Maar is het te doen om nu (buiten) rustig te gaan hooveren en wellicht wat rondjes te vliegen of moet ik nu compleet overnieuw leren vliegen?

[...]
Ik wil, als het kan graag bij e Flite blijven dus dan kom ik bij de 450 uit. Dit is wel een outdoor begrijp ik maar is deze stap niet wat te groot? Of kan je met deze heli ook rustig aan beginnen? Hoeveel moeilijker is het met een echte heli te vliegen? Is het principe hetzelfde? Ik ben nu gewend aan modus 2. (en autodidact, 1 romp en landingsgstel verspeeld :rolleyes: )
Reken maar dat dat nog een hoop oefenen wordt ;) maar dat geeft niet natuurlijk, doe het kalm aan en dan wordt een 450 hoveren op een gegeven moment ook vrij gemakkelijk.
Als je de coax alle kanten opvliegt waaronder met de neus naar je toe heb je daarmee wel een basis gelegd voor de verschillende orientaties maar een CP is meer werk om in de lucht en op z'n plek te houden. De besturing is gelijk als je bij mode 2 blijft dus dat is dan ook bekend.
Als je dan een plan volgt als radds school is het vast goed te doen:
YouTube - Part 1 - Beginner Helicopter Video using Radd's School of Rotary Flight method
RADD'S SCHOOL OF ROTARY FLIGHT?

Waarom denken veel mensen dat coax en cp bijna hetzelfde vliegt...

Zoek even op dat onderwerp, er is erg veel over te vinden
Coax is nl zelfstabiliserend, oftewel als je de knuppels loslaat hangt hij bijna stil

Een cp doet dat dus absoluut niet, die gaat gewoon vrolijk rechtuit tot hij een obstakel tegenkomt wat sterk genoeg is om hem tegen te houden. En hier zul je erg aan moeten wennen.
Wel te doen, maar je moet het wel weten natuurlijk

En een simulator kan erg veel helpen

En vanwaar de voorkeur voor eflite?
Van sommige andere merken zijn onderdelen veel breder te verkrijgen

Mijn CX3 was 2e hands en waarschijnlijk niet helemaal lekker getrimd. Zelfs de trimstanden op de zender gingen niet ver genoeg. Ik was er nog even niet aan toe om aan die piepkleine turnbuckles te gaan draaien. Ik ben nl wat robuuster spul gewend met m'n auto's haha. Als ik de stick loslaat hangt ie helemaal niet stil. Ik ben dus al wel gewend aan het continue corrigeren. Ik ben ook wel klaar met het ding dus wil er ook niet te veel tijd meer aan besteden. Een 450 is wel een hoop geld dus ik ga niet over 1 nacht ijs. De keus voor eFlite is eigenlijk vnl omdat ik een eFlite zender heb (dus Spektrum). Die 450 kan ik dus zo binden begrijp ik (BNF versie). Maar vind het verder natuurlijk geen enkel probleem iets anders te proberen als dat beter is. Wat zou een mooi alternatief zijn dan?

Op zich vlieg ik wel alle kanten op, hij stijgt op uit m'n hand en land weer in mijn hand. Als je dan met een CP vliegt en je houdt de rotatie neutraal, houdt de staartrotor 'm dan in principe recht met een gyro of moet werkt dat toch anders?

Laatst bewerkt:
De 450 is nog niet leverbaar. Wel zie je soms de 400 in de uitverkoop gaan, om plaats te maken voor de 450.
Let wel dat je een 6 kanaals zender nodig hebt voor deze helies. Bij de RTF CX3 werd een 5 kanaals geleverd.

Op zich vlieg ik wel alle kanten op, hij stijgt op uit m'n hand en land weer in mijn hand. Als je dan met een CP vliegt en je houdt de rotatie neutraal, houdt de staartrotor 'm dan in principe recht met een gyro of moet werkt dat toch anders?

Je staart rotor zal als jij hem in de HeadingHold(HH) stand heb staan altijd vast blijven staan zolang de bestuurder geen staart beweging in geeft.
Je moet hiervoor wel een ¿AVC¿ gyro hebben (Zeg het waarschijnlijk fout maar heb ff mijn heli niet bij de hand.)
Het in de HH zetten doe je door in je zender instellingen een positief getal te zetten. Anders probeert hij hem wel tegen te houden maar corrigeert hij niet meer terug.

Ik weet niet of dat in reactie op mijn post was, maar waar ik op doelde is dat de sickbewegingen in feite wel gelijk zijn; coax, fp en cp sturen in de zelfde mode gelijk.
[...]
Als je dan met een CP vliegt en je houdt de rotatie neutraal, houdt de staartrotor 'm dan in principe recht met een gyro of moet werkt dat toch anders?
De staart wel, maar de rest van de heli niet want die moet je blijven corrigeren en reageert veel feller op het sturen. Daarom is het goed om vanaf de basis te beginnen en niet meteen te proberen te gaan vliegen zoals je dat met een coax gewent bent en overigens niet in de woonkamer ofzo.
Heb je een idee hoe het zit met het afstellen van een CP heli? ook RTF sets moet vaak nog goed worden afgesteld namelijk.
Ik heb zelf wat dat betreft veel aan o.a. de video's van Marc/Nuttcaze gehad: My RC Guides Home Page
http://www.youtube.com/nuttcaze

Dat kan ik je wel uitleggen hoor: "Een heli is toch een heli!"
En als je een 3-4kanaals coax kan vliegen, dan vliegt je toch ook zo met een 450 weg!
Student, jij snapt er ook helemaal niets van! ;)
:rolleyes:

vlieg al enkele weken de blade sr en geloof me, het is toch een grote stap van fp naar cp, zou er toch even over nadenken

@ DJ, ga gewoon lekker verder met een FP (Walkera Ufly, Esky HoneyBee) heli, als je crasht (wat meestal wel gebeurd) zijn deze weer heel makkelijk te repareren!

Ben weer even aan het zoeken geweest. eSky en Walkere hebben een hoop heli's idd.
Wat ik eigenlijk zoek is een grote 4 kanaals "scale" outdoor heli.
Klopt het dat alle grotere helis 6 kanaals zijn?

Ik vind bij eSky niet echt wat ik zoek geloof ik.
Kan het zijn dat die eSky's wat krakkemikkig zijn? Ik lees nogal wat DOA's of ligt dat aan mij? Ikzie zo 123 ook geen grote modellen?

Die Lama 400 is wel redelijk leuk zo te zien maar die is weer coax.
WALKERA LAMA 400 4CH Metal Upgrade with WK-2402 Transmitter Edition Helicopter RTF (Camouflage) - 2.4GHz eHIROBO Store

Deze Walkera is wel wat ik zoek (groot, scale, brushless etc) maar weer 6 kanaals. Dat is denk ik te moeilijk of is die ook als 4 kanaals te vliegen? (ik denk even simpel)
WALKERA 59DQ 6CH Double Brushless Metal Upgrade Helicopter RTF - 2.4GHz eHIROBO Store

Laatst bewerkt:
Maar zou je dan b.v de bladen in een vaste stand kunnen zetten en als 4 kanaals vleigen?
heb trouwens een HP6DSM 2.4GHz DSM2 6-channel zender. Dat moet lukken lijkt me toch?

Maar zou je dan b.v de bladen in een vaste stand kunnen zetten en als 4 kanaals vleigen?
heb trouwens een HP6DSM 2.4GHz DSM2 6-channel zender. Dat moet lukken lijkt me toch?
Als jij denkt dat je het kunt prima, doen ! :D
Maar als iemand het aan mij vraagt zou ik het afraden, uiteraard ben je niet gedwongen om te doen wat ik adviseer ;)
Maar niet straks klagen dat ik het je niet verteld had :rolleyes:

Waarom kies je dan voor een CP heli?!
De kracht van een CP heli zit hem namelijk juist in de verstellingshoek van de bladen. Omdat je hierdoor een constante snelheid kan behouden waardoor je minder last heb van windvlagen die je heli proberen omhoog te drukken.
Het voordeel van een FP heli is als je die kan vliegen kan je ook een CP vliegen. Een FP is namelijk wind gevoeliger dus instabieler.
De reden waarom dan toch een FP word aangeraden is vanwegen de crash kosten, er zit zo weinig in een FP kop dat het meestal niet zo oploopt qua kosten.

Hierbij zal de dokter blijer zijn als jij een aanranding heb gehad met een FP heli.
Dan dat je met een CP in botsing raakte terwijl deze recht op je afkwam door een net even verkeerde, onoplettende, niet bedoelde sturing.

Laatst bewerkt:
Nee, dat kan niet.

Je moet hoe dan ook 6 kanalen hebben, en een zender die dat aankan.
Je hebt nl al 3 swashservo's, gyro, staartservo, motor.
Dus zowieso 6 plekken in de ontvanger.

Maar tussendoor, een cp kun je wel als fp instellen..
Dat je dit niet moet doen, is wat anders.
Een cp heeft gewoon een hoger toerental, haalt hier zijn stabiliteit ook uit.
Hij zal zich gewoon raar gaan gedragen, nog niet gesproken over dat de regelaar waarschijnlijk uitfikt (moet liefst 80% open staan)

Het is eng, maar ga je voor cp, moet je eigenlijk gewoon in 1 keer om.
Crashtechnisch maakt het toch niet uit, de schade blijft toch wel hetzelfde

Als jij denkt dat je het kunt prima, doen ! :D
Maar als iemand het aan mij vraagt zou ik het afraden, uiteraard ben je niet gedwongen om te doen wat ik adviseer ;)
Maar niet straks klagen dat ik het je niet verteld had :rolleyes:
Niet zo katten, dat het moest lukken ging over de zender.

student en dutchstyler, bedankt. Dat was leerzaam. Nu nog een geschikte copter vinden.

Dus wat is nu het advies? Eerst met een FP leren vliegen of voorzichtig een CP van de grond proberen te krijgen?
Ik vraag me nu af wat het duurst is. Eerst een FP aan gort vliegen en daarna een CP kopen. Of gelijk een CP kopen en die steeds oplappen.
Probleem is dat ik nog geen leuke FP zie maar wel een leuke CP.
Nog tips rekening houdend met de eisen? (groot, krachtig, makkelijk te leren vliegen, outdoor, scale looks)

Laatst bewerkt:
Alle eisen bij elkaar gaat je niet lukken.

Een heli is altijd een compromis tussen wat je mooi vind, en wat je kunt betalen.

Je kunt een fp nemen, die zijn vaak minder mooi etc, maar blijven vaak wel heel na een crash.
Ze zijn redelijk goedkoop, onderdelen zijn vaak goed te doen.

Cp is sterker, stukje groter, kan beter buiten, beter voor schaal. Alleen iedere crash geeft schade, en ermee leren vliegen kan een wat dure hobby zijn.

Ik zeg niet dat het niet kan, er zijn er genoeg die het doen...
Je moet alleen erg voorzichtig zijn en genoeg geduld hebben.

En puntje bij paaltje ben jij degene wiens geld over de balk gaat, dus het is wel fijn als het ook werkelijk naar iets gaat wat jij wilt
Wij kunnen alles zeggen, maar jij zit er mee opgescheept...

Tip: neem een simulator, scheelt erg veel schade

Back