Overstap naar grotere outdoor heli

Je kunt een fp nemen, die zijn vaak minder mooi etc, maar blijven vaak wel heel na een crash.
Ze zijn redelijk goedkoop, onderdelen zijn vaak goed te doen.
Ik heb ervaring met een honey bee fp v2 en een walkera model van een collega: ze vliegen vaak niet bij lange na niet zo fijn als een cp heli, zeer gevoelig voor wind en doordat het niet strak/snel stuurt blijf je 'roeren' met die sticks.
Als ik de honey bee vergelijk met de blade mcpx hangt die mcp bijna moeiteloos strak in de lucht waar die honey bee aan het zwabberen blijft.
[134107] evo-180-se-flybarless-27
ziet er in dat korte filmpje beter uit dus misschien zijn er ook goede fp's.
Cp is sterker, stukje groter, kan beter buiten, beter voor schaal. Alleen iedere crash geeft schade, en ermee leren vliegen kan een wat dure hobby zijn.
Een mcp x kan menig crash overleven, uitzondering op de regel, mits zachte ondergrond, maar is snel en wendbaar waardoor je misschien gauw aan het over corrigeren blijft.

Probeer inderdaad eens een sim als HeliSimrc HeliSimRC grafisch niet bijzonder maar het geeft een impressie van hoe een 450 cp-heli vliegt zonder dat het geld kost als je je zender kan gebruiken :)
Of evt ergens les nemen (club/rc-heli vliegschool)?

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat student al zegt, het blijft je eigen keus. De meningen zijn ook te groot over welke heli je eerst moet nemen om dat hier te bespreken. Dus wat wij adviseren, tja een simulator is het veiligst en het goedkoopst. Zo leer je alle beginselen en het in evenwicht houden van een CP heli, let daarbij wel op dat in een simulator alleen jouw oog hand coördinatie wordt getraint. Buiten de simulator is het meestal wel even anders.
Maar wat ik je mee kan geven is, is je eigen keus.
- Of je neemt nu een FP met eventueel een simulator. Waardoor je alvast op CP kan oefenen, het werd al gezegd, kan je met een FP vliegen dan is een CP bijna een eitje. Zo blijft het vliegen ook leuk, ellke keer je spaarbank leeg zien lopen is niet bepaalt stimulerend.
- Of je neemt een CP met simulator(maakt denk ik niet uit welke). Wel zal ik je dan aanraden om iets van een trainingskruis eronder te hangen. En mocht je geen les nemen(nog zo`n eindeloze discussie) zorg dan dat je als je oefent altijd alleen bent.
Mocht het fout gaan dan kan je zelf altijd nog opzij springen.

Hopelijk heb je wat aan deze info. Persoonlijk heb ik dit rijtje afgelopen Coax -> FP -> CP

Bedankt voor de adviezen heren. Even voor de zekerheid. Ik sta op het punt een DX6i te kopen en twijfel of ik 'm met of zonder ontvanger moet kopen. Als ik zo'n Walkera oid ga kopen dan zijn die niet compatible met de Spektrum zenders toch?

was ik al bang voor. Ik kan dus beter een versie met ontvanger kopen dan. en dan de ontvanger in de heli schroeven. (b.v. de Walkera) Ik had een Parkzone vliegtuigje besteld en daar zit al een Spektrum ontvanger in vandaar mijn vraag.

Laatst bewerkt:
Parkzone bnf vliegtuigen en e-flite bnf heli's kan je besturen met een Spektrum zender, volgens mij zijn het zijn het allen merken of onderdeel van Horizon-Hobby.

Best even informeren naar de mogelijkheden een eigen ontvanger in de Walkera te plaatsen voor je die aanschaft. Bij een heli kit kan je, of eigenlijk moet je, je eigen elektronica inbouwen maar bij sommige merken kan dat niet zondermeer.

Even voor de mcpx, dit is eigenlijk de enige cp die ik tot nu toe ben tegengekomen die zo doorvliegt na een crash

Dit komt ook door het lage eigen gewicht en de flexibiliteit van de onderdelen.

De stabiliteit van het apparaat komt door de computer die erin zit, deze zorgt ervoor dat hij heel gemoedelijk te vliegen is.
Mijn 250 fbl is een heel erg groot stuk lastiger om helemaal goed te vliegen.

Maar van de mcp leer je wel goed met de sticks omgaan, zeker als je inverted gaat..
Geef je teveel pitch in een roll klapt de staart weg. Doe je het zoals het technisch hoort, kan de staart het wel houden..

Wel een slimme tip idd. van die MCPX
Ik heb besloten om de heli even uit te stellen. Mijn zoontje heeft aangegeven toch de voorkeur te hebben voor de vliegtuigen. Als de heli er nog komt dan misschien idd toch maar zo'n kleintje om het mee te leren. Die grote 6 kanaals CP kan dan altijd nog.

Back