Overstap naar Lipo

Hallo,

Na even de kat uit de boom gekeken te hebben ga ik nu voor m'n snellere modellen overstappen op lipo. Er is dus een pakketje onderweg met de accu's, een lader/balancer en wat liposafe's voor de oudere regelaars.

Vraagje, ik lees verschillende meldingen dat nieuwe lipo's eerst een paar cycli op de lader moeten hebben voordat ze op capaciteit zijn. Wat is dan beter, dit aan de lader te doen of gewoon laden en dan tot de liposafe aanslaat leegvaren?

Gewoon opladen en meteen gaan gebruiken, je hoeft ze niet eerst te cyclen.

Wel altijd de balancer gebruiken !

En, (ik ben geen expert, maar dit heb ik begrepen) NIET vliegen, varen, rijden tot de saver aanslaat, maar iets capaciteit laten zitten. Dat schijnt de levensduur ten goede te komen.

Of ben ik nu alweer verouderd?

Groet, Bert

En, (ik ben geen expert, maar dit heb ik begrepen) NIET vliegen, varen, rijden tot de saver aanslaat, maar iets capaciteit laten zitten. Dat schijnt de levensduur ten goede te komen.

Of ben ik nu alweer verouderd?

Groet, Bert

Als de lipo-safe aanslaat, zit je nog veilig.
Dus wel meteen stoppen dan, in het geval van een boot het gas terug nemen en rustig terug varen. Dat is juist het nut van een lipo-safe.

Wachten tot de regelaar ingrijpt is niet best voor de accu, ik neem aan dat je dat bedoelt. Dan zit je idd op het randje.

Het is voor de levenduur van de LI-Po's het beste niet meer dan 80% van de capaciteit te ontladen. Als de Li-Po regelaar ingrijpt ben je dit punt al gepasseerd.

Je lipo's "inwerken" ben ik ook diverse keren tegen gekomen... Heb het bij m'n laatste zending gedaan en zag de interne weerstand inderdaad dalen.

Op welke manier heb je de daling van de inwendige weerstand van de Li-Po's vastgesteld?

Wachten tot de regelaar ingrijpt is niet best voor de accu, ik neem aan dat je dat bedoelt. Dan zit je idd op het randje.

Hallo Rhelie,

Dat bedoelde ik inderdaad. In twee boten komt een lipo safe te zitten omdat daar regelaars in zitten die geen lipo afslag hebben, alleen NiHm/NiCd. Piepen is dan stoppen. In de boot die de meeste stroom verbruikt, een Sea Jet Evo, zitten Roxxy 730 BL regelaars met lipo afslag. Bij de 3s pakketten die er in komen slaat dat dan bij 9 volt af. Dan zit je dus onder die 80%? Hoe bepaal je dan wanneer je op 80% zit? Daar komen 3s 5000mAh lipo's in. Maar een lipo safe voor 3s slaat toch ook bij 9 volt aan?

Heb het bij m'n laatste zending gedaan en zag de interne weerstand inderdaad dalen.

Hallo Savage,

Hoe heb je dat gedaan? Een paar keer laden en ontladen via de lader?

Op welke manier heb je de daling van de inwendige weerstand van de Li-Po's vastgesteld?

Een hele mooie ontlader die o.a. de gemiddelde spanning en interne weerstand weergeeft na het leegtrekken. Die auto jongens hebben af en toe best leuk spul hoor;)

Bij de 2s 5000mah Turnigy's heb ik die gebruikt om ze een beetje rustig aan (30A pulsen) in te werken . Daar bij viel me op dat volgens de data de interne weerstand langzaam wat af nam en het gemiddelde voltage wat steeg gedurende de eerste paar keer ontladen.

Verbaasde mij ook :yes: , had het wel ergens een keer gelezen maar eigenlijk niet verwacht :!:

Hoi Lex,

Wat ook echt een aanrader is is het volgende hebbe-dingetje:
Smart Guard Accutester :

http://www.quartel.nl/Shop/images/t1228.gif

(ik heb hem niet bij Quartel weg maar dan zie je het plaatje in ieder geval.)

Door middel van de balans stekker kan je iedere cel uitlezen van je lipo's en
ook de capaciteit meten van je accu's.

Groetjes

Stefan

Iedereen bedankt voor de reacties, heb ik wat aan! :thumbsup:

Stefan,

Dank voor je tip, maar ik heb een Turnigy Accucel6 lader bestelt, die die kan dat zelf ook al.

Back