Overstap op lithium polymeer: een paar vraagjes hierover

Geachte leden,

Ik overweeg om over te stappen van NiMh naar LithiumPolymeer. Echter, er zijn enkele zaken wat nogal vaag bij me overkomen.

- Zo heb ik een lader genaamd Graupner Lipo Lader 4 gevonden op rctechnics.eu
Deze kost rond de 20,- euro.

- Ook heb ik een li-po accu gezien van 11.4 V en 1000 mAh (20 c), geschikt voor een speed 400 7.2V (toch?)
Deze kost 25,95- euro.

Als je kijkt naar de lader, die heeft twee krokodilklemmen als input en als output een tweepolig BEC kabel.
De accu heeft heeft twee kabels (zonder connector) en een 4polig (balanceer?) connector.

Alleen ik zit me nu af te vragen? Hoe sluit je de boel nou aan elkaar? Want de verbindingen sluiten niet op elkaar aan.

Daarnaast heb ik thuis een 25A ESC liggen voor geborstelde motoren (die ook 2s of 3s li-po's ondersteunt), en deze heeft als input ook 2 polen.... wat nog meer verwarring bij me opbrengt.

Wat moet nou waar aangesloten worden? :(

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :D

Sky

Een lipo is een vrij gevoelige accu,
hij kan niet tegen overladen of te ver ontladen.

omdat zo'n pack uit b.v. 3 cellen bestaat moet je er voor zorgen dat elke cel evenveel wordt op geladen, dat doe je met een balancer/lader, deze laad elke cel even vol tot het maximum.
laad je alle cellen gewoon in serie dan bestaat de kans dat 1 cel nog niet vol is en de andere overladen wordt.

De accu heeft een balanceerstekker om hem mee op te laden, dat vierkante blokje.
Je kan het beste ook een lipo balacer/lader nemen.

Je moet dus ook een regelaar nemen die de accu niet te veel ontlaad.

Bovenstaand antwoord zal ik aanvullen om je vragen te beantwoorden. Ik weet niet met hoeveel cellen je nu vliegt, maar ik neem aan 7 á 8. Hou er dan rekening mee dat 3 lipocellen veel meer spanning leveren. Dat levert meer vermogen op, maar leidt tot meer motorslijtage en stelt hogere eisen aan de regelaar.

De BEC-steker aan de lader is niet zo geschikt voor hoge stromen. Je kan deze het beste vervangen door b.v. 2 mm goudstekers. Deze goudstekers worden geisoleerd met krimpsok. Soldeer de stekers ook op de Lipo en de accu. Zorg er voor dat de rode draden van de lipo aan rode dragen van regelaar (of lader) komen en de zwarte van de lipo aan de zwarte van de regelaar (of lader). Veel toegepast is een mannetjessteker aan de plus (rood) van de accu en een vrouwtje aan de min (zwart). De stekers op de regelaar (en de laadkabel) zitten precies andersom. Mannetje op zwart en vrouwje op rood.

Je kan een losse lipolader en een losse balancer gebruiken, maar ook een lipolader met ingebouwde balancer. Let op dat de balanceerstekers passen, hiervoor zijn verschillende systemen in gebruik of zorg voor verloopsetjes.

De regelaar moet voor lipo's geschikt zijn. Dit omdat de motor wordt uitgeschakeld als de lipo te ver wordt ontladen. Let er dus op dat je regelaar geschikt is en werkt met 3 lipo-cellen.

Succes!

N.P.S.

1000 mAh lijkt me wat weinig voor een speed 400. Beter 1500 mAh of meer nemen. Ga ook nooit op de rand van de accu belasting zitten dus 1000 mAh 20C zal 20A moeten kunnen doen maar dit halen ze vaak nooit. Ga van 10C dus 10A uit. Beter is 1500 mAh 20C zodat je met 10C mooi op 15A zit, genoeg voor de meeste speed 400 motoren.

speed 400 motoren kunnen maar belast worden tot 10A. Daarboven kan wel, maar dan is alles zo kapot. Vooral de borstels/collector kunnen dat niet aan.

Maar voor een leuke vliegtijd is een accu van minimaal 1500mAh wel aan te raden.

Back