Oververhitting motor P51D

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Jonkje, 22 feb 2016.

  1. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Heren, graag jullie visie op het volgende:

    Recent heb ik een vliegwaardige 1/4 schaal P51D overgenomen. Onder de cowling ligt een volledig ingebouwde ZG62 met Mick Reeves vertraging en uitlaat met functionele V12 stacks.

    [​IMG]

    Koeling via de kleine originele intake onder de Spinner en een gat aan de onderkant bij de uitlaatpot.

    [​IMG]

    Afgelopen week ben ik begonnen met het vliegklaar maken van de kist en de uitlaat gedemonteerd ivm het aanbrengen van de smoke inspuiting.

    Dit bracht het volgende aan het licht:

    [​IMG]

    Een weggebrand balsa spant direct achter de pot:

    [​IMG]

    Oververhitting dus.. Maar... Nu lekt de ZG62 ook aan alle kanten:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dat er een koeling probleem is moge overduidelijk zijn. Maar heeft het extreem lekken van de motor direct verband met de over verhitting/ te hoge temperatuur in die ruimte? Mijn gevoel zegt van wel. Kunnen de V12 stacks bijdragen aan een te hoge uitlaat temperatuur?

    Toestel vliegt overigens al jaren met deze setup.

    Zit al wat te brainstormen om via de scoop onder de romp lucht naar voren te brengen, want vliegen zit er in ieder geval op deze manier niet meer in.


    Nu lees ik dat de CARF Mustang daar ook wel eens koelingsproblemen geeft met volledig ingebouwde motoren dus misschien dat er vanuit die hoek ervaringen zijn?

    Graag jullie visie en ideeën over deze issues.

    Thanks!
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2016
  2. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Bijgevoegd een foto zoals het in de romp is ingebouwd ter verduidelijking:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. koenvlieg

    koenvlieg

    Lid geworden:
    15 aug 2008
    Berichten:
    195
    Beste,

    Heb een Kolm 2 cylinder in mijn carf Mustang, deze vraagt ook speciale aandacht wat koeling betreft .

    1/ die 62cc wordt blijkbaar niet gericht gekoeld : best schotten maken die al de lucht die van de voorste opening in de motorkap komt naar de motorcylinderkop leidt + schot nauw passen maken rond de motor, zodat al de lucht via de koelribben moet.
    2/ achter de vleugel is de oliekoeler : vandaar kan je twee flexibele leidingen leggen naar de voorkant vd motor voor extra koeling.
    3/ voorzie zo veel mogelijk luchtuitlaat : achteraan oliekoeler + ...
    4/ ik zou al die ronde boringen in de motorkap sluiten, er bestaat risico dat de koellucht langs daar buiten gaat, zonder de cylinder te koelen

    5/ die uitlaat : des te kleiner des te beter denk ik, eventueel isoleren.

    succes

    Koen
     
  4. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Bedankt voor je input Koen. Nadeel van de vertraging is dat deze deels voor de intake zit. Tevens eens bekijken of ik een effectieve onderdruk kan creëren bij het gat onder de uitlaat.

    En indd maar eens zien of ik baffles kan plaatsen voor directe aan stroming van de cilinderkop.

    Gr. Merlijn
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Meestal is de koellucht inlaat niet de oorzaak van dit soort problemen. De warme lucht moet er ook uit kunnen en daar schort het meestal aan. De binnenkomende lucht goed langs de cilinder leiden is natuurlijk een heel goed idee. Zorg er daarna voor dat de warme lucht makkelijk en ruimschoots naar buiten kan. Denk er om dat warme lucht uit zet en dus meer volume inneemt. Daarom moet de uitstroomopening(en) groter zijn dan de instroomopening. Meestal wordt een 50% tot 75% grotere opening gebruikt. Meer mag natuurlijk wel maar is meestal niet nodig.
    Dan de koeling van de demper pot. Die lijkt er nagenoeg helemaal niet te zijn. Er komt zo te zien alleen warme lucht van de motor bij die pot maar waar en hoe kan dat weg? Alleen door dat (brand) gat wat in de bodem zit? Dat is veel te klein waardoor de pot nauwelijks gekoeld zal worden met die brandplek als resultaat.
    Er zal het nodige aangepast moeten worden denk ik.
    Succes.
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Wat Ernst schrijft is volledig in lijn met de theorie en wat Boddington hierover zegt in zijn standaardwerk 'Flying Scale Models'.

    1. De lucht geleiden;
    2. 'luchtuitlaatopeningen' van voldoende omvang creëren.

    (Heb ooit een 1cc Schlosser dieseltje in een Sopwith Pup gehad.
    Die zat niet achter een dummy stermotor oid. maar gewoon 'in de wind'.
    Het ding werd zo heet dat het me verbaasd heeft dat 'ie daarna nog lopen wilde . . .
    Later 'baffles' aangebracht en het probleem was opgelost.)

    (Nog) betrouwbaardere bron:

    http://herschlogbook.blogspot.nl/2012/08/engine-systems.html:

    Engine Cooling Systems
    While oil plays an integral part, additional cooling is necessary. There are two main types of cooling systems - Air cooled and Liquid Cooled.

    [​IMG]


    Air Cooled is accomplished by air flowing into engine from openings in the cowling.
    Baffles route the air to key components. Rear openings on cowling allow hot exhaust to flow out.


    Zo is het.


    jan.
     
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Wat Ernst schrijft is volledig in lijn met de theorie en wat Boddington hierover zegt in zijn standaardwerk 'Flying Scale Models'.

    1. De lucht geleiden;
    2. 'luchtuitlaatopeningen' van voldoende omvang creëren.

    (Heb ooit een 1cc Schlosser dieseltje in een Sopwith Pup gehad.
    Die zat niet achter een dummy stermotor oid. maar gewoon 'in de wind'.
    Het ding werd zo heet dat het me verbaasd heeft dat 'ie daarna nog lopen wilde . . .
    Later 'baffles' aangebracht en het probleem was opgelost.)

    (Nog) betrouwbaardere bron:

    http://herschlogbook.blogspot.nl/2012/08/engine-systems.html:

    Engine Cooling Systems
    While oil plays an integral part, additional cooling is necessary. There are two main types of cooling systems - Air cooled and Liquid Cooled.

    [​IMG]


    Air Cooled is accomplished by air flowing into engine from openings in the cowling.
    Baffles route the air to key components. Rear openings on cowling allow hot exhaust to flow out.


    Zo is het.


    jan.
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Dubbel post??? :hammer:

    (Herhaling is de kracht van de reclame! ;) )


    jan.
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  9. Dickie

    Dickie Guest

    Het antwoord geef je min of meer zelf al. (de V12 stacks) de weerstand in het uitlaatsysteem is zo hoog dat de temperatuur behoorlijk hoog oploopt, de uitlaatgassen hebben geen optimale doorstroming meer, gevolg vermogensverlies en zeer hoge temperaturen in de motor en uitlaat.
    Bij een viertakt motor kost dit verbrande kleppen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 feb 2016
  10. Slippery Sam

    Slippery Sam

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    159
    Gewoon doorvliegen dan, zou ik zo zeggen. Niks repareren wat niet kapot is..
    Als de totale opening van de twaalf uitlaatpijpjes gelijk of groter is dan het originele uitlaatpijpje dan niet veranderen. Veel te mooi zo, zeker met smoke:koud:.
    Schotje wel repareren natuurlijk. Na de reparatie uitlaat inpakken in isolatiemateriaal. Uitlaat hoeft niet gekoeld te worden. Niet vergeten een nieuwe pakking tussen cilinder en uitlaat te doen, scheelt in de drab op je motor.
    Iets meer koeling zou de motor wel mogen hebben, als dat te maken is zou ik dat zeker doen.
    Groet,
    Sam.
     
  11. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    Ben het met de voorgangers eens, de uitgaande (uitgezette) warme lucht moet afgevoerd worden.
    Misschien kan je een 'afvoerpijp' maken door een epoxy buis te lamineren en deze zijn afvoer laten krijgen achter de airscoop, waar het origineel ook zijn warme lucht van de koeler afvoert, nog schaal ook!
     
  12. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Bedankt voor alle input heren! Ga zeker wat doen met de scoop, die is al open dus een aantal flexibele leidingen moet geen probleem zijn. Dit weekend maar eens een plan van aanpak opstellen.
     
  13. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    Let wel op dat flexibele leidingen weer onwenselijke trillingen met zich meebrengen
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Daar ben ik het niet mee eens! De uitlaat koelen heeft vele voordelen;
    1. Koelere motorloop.
    2. Langere levensduur van de uitlaat.
    3. Minder weerstand in de uitlaat.
    4. Minder geluid.
    En er is nog meer.
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2016
  15. Slippery Sam

    Slippery Sam

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    159
    Ik zou dat ook voor me houden! Met zulke revolutionaire inzichten zou ik een fabriek beginnen. In het verleden ben ik ook al eens een mooie naam voor zo een fabriek tegen gekomen; "de Hond".
    Voor je het weet ben je schatrijk en wereldberoemd. En dat dan door de Hond uitlaten!:cool:
    Groet,
    Sam.
     
  16. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    :offtopic:Jongens!
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Koeling uitlaat? Terdege belangrijk, in algemene zin. Lastig uit te voeren.
    Moderne oplossingen als in grote 3D kisten, resopijp door een tunnel, met lucht doorstroming.

    Kijk ik naar de lekkage van de motor? Dat is geen oververhitting, maar komt door de verankering van de reductie aan de motor, aan kop en aan carter! Het zou gunstiger zijn de reductie aan de romp te koppelen i.p.v. van de huidige montage?
    De motor flext onder het geweld van alle vibraties en luchtverstoringen aan de prop, de klappen die er vandaan komen. De pakkingen vangen het op, klinken iets in. Waarschijnlijk flext de hele motor mee. Kijk je naar de lengte van de gehele opstelling... staat er een behoorlijk 'moment' op de motormount. En alle pakkingen lijken te zweten?

    Maar de afhanging dan ombouwen, dat zal behoorlijk denkwerk worden. Nou ja, wel oplosbaar.

    De propas is de plaats waar de grootste krachten optreden, daar wil je in theorie op bevestigen. Die motor hoeft er maar een beetje aan te bungelen, bij wijze van, doet bijna fluitend z'n werk, op volle toeren.
    Is maar even een gedachtensprongetje?
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2016
    Jonkje vindt dit leuk.
  18. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Denk dat straling een aardig issue is met de uitlaat.. Daar is in ieder geval redelijk makkelijk wat aan te doen.

    Wat de reductie betreft.. De montage daarvan zou ( al moet ik het even checken ) volledig volgens de Mick Reeves methode moeten zijn. En die is toch wel beproeft lijkt me.. Maar wel even out of the box gedacht Bas, dat is top imho.

    Vandaag met de teammembers van de Yak3U ook zitten brainstormen over dit onderwerp, vandaag stond ook in het teken van de motor: compressie test, timing, magneten en uitlaat.

    [​IMG]

    Dus helaas nog niet met de P51 bezig geweest..
     
  19. Slippery Sam

    Slippery Sam

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    159
    Niet helemaal Femmo.
    Een uitlaat hoeft niet gekoeld te worden. Ok, "de Hond uitlaten" is een beetje flauw want die bestaat al. Wat er gekoeld moet worden is de motor en de ruimte waarin de motor zit. Aan een motor zit nou eenmaal altijd een uitlaat vast en die wordt heet en straalt die warmte af. Als die warmte zich rondom de motor ophoopt is dat ongunstig voor de motor en de omgeving. In dit geval een verbrand stukje vliegtuig. Dus die warmte willen we niet en moet dus weg. Een vergelijkbare situatie vind je op een boot. Kleine motorruimte, veel warmte. Daar wordt de uitlaat gekoeld, met water. Daarom sputtert een boot ook altijd water uit de uitlaat. Heeft niks met de motorprestaties te maken (indirect natuurlijk weer wel), je wil gewoon niet afbranden. Raceboten hebben dat weer niet, die moeten hard gaan en dan werkt een gekoelde uitlaat juist tegen. Gas gaat nou eenmaal sneller naar de uitgang in een warme omgeving. Jonkje z'n vliegtuig zal hopelijk niet in het water vliegen dus de uitlaat koelen met water valt af. Grote gaten in de romp zagen ook (denk ik). Er zijn natuurlijk betere methodes om lucht uit de romp te krijgen maar ook dan krijg je vormen aan de buitenkant van de romp die je niet wilt. Kijk eens hoe mensen dat oplossen met sterk opgevoerde motoren in een niet daarvoor ontworpen omgeving zoals rallyauto's ed.. De uitlaat in de motorruimte isoleren! Meestal met een isolerende band om het uitlaatspruitstuk of een keramische coating. Als je echt het onderste uit de kan wilt dan een spruitstuk van Inconel en dat dan gecoat. Levert meteen een sneller warme en dus beter functionerende uitlaat op. En wel het "werkende" deel van de uitlaat bij een meercilinder viertakt. Bij een eencilinder zal er nog een "megafoon" moeten volgen om de zo gewenste positieve drukgolf te krijgen die de verbrandingskamer leegzuigt maar ook daar helpt isolatie. Dus, naar mijn bescheiden mening werkt in het geval van Jonkje een geisoleerde (ingepakte) uitlaat het best zonder ingrijpende verbouwing. Uitlaat gaat er echt niet sneller van roesten of zo, dat heeft te maken met het materiaal waar hij van gemaakt is en niet of ie warm of koud is. Een koude uitlaat verhoogt juist de kans op neerslag van vocht. Meer geluid krijg je ook niet, integendeel hij zal stiller worden.
    Groet,
    Sam.
     
    Jonkje en MicropropSport vinden dit leuk.
  20. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Mogelijkheid is het inbouwen van een ventilator om een geforceerde luchtstroom te creëren, er zijn op het WWW net wel voorbeelden van te vinden.

    Deze mogelijkheid vond ik ook nog in een oud 'scale' magazine voor je:

    [​IMG]

    De opzet van Herman Grobler's 1/4 Spitfire
    Koele lucht aanvoer via koelers onder de vleugel.
    Bij jouw P51 zou dit de luchthapper onder de romp kunnen zijn.
    Je forceert zo een luchtstroom, exit via gaten in de cowl.
    Je moet alleen wel de ruimte zien te vinden voor de slangen.
    Afgaande op je foto's zou de lucht via de bovenkant aan de achterzijde van de cilinder kunnen lukken.
    edit: plastic ribbelbuis van de wasmachine afvoer als optie?

    [​IMG]

    Mijn mening: als hij zo goed gevlogen heeft, wijzig dan niets of weinig.
    De Zenoah's kunnen veel hebben en aanpassen vergt echt enorm veel tijd.
    Vaak loop je tegen meer problemen aan door een rigoureuze verbouwing.


    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2016
    Jonkje en MicropropSport vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina