Heren, graag jullie visie op het volgende:
Recent heb ik een vliegwaardige 1/4 schaal P51D overgenomen. Onder de cowling ligt een volledig ingebouwde ZG62 met Mick Reeves vertraging en uitlaat met functionele V12 stacks.
Koeling via de kleine originele intake onder de Spinner en een gat aan de onderkant bij de uitlaatpot.
Afgelopen week ben ik begonnen met het vliegklaar maken van de kist en de uitlaat gedemonteerd ivm het aanbrengen van de smoke inspuiting.
Dit bracht het volgende aan het licht:
Een weggebrand balsa spant direct achter de pot:
Oververhitting dus.. Maar... Nu lekt de ZG62 ook aan alle kanten:
Dat er een koeling probleem is moge overduidelijk zijn. Maar heeft het extreem lekken van de motor direct verband met de over verhitting/ te hoge temperatuur in die ruimte? Mijn gevoel zegt van wel. Kunnen de V12 stacks bijdragen aan een te hoge uitlaat temperatuur?
Toestel vliegt overigens al jaren met deze setup.
Zit al wat te brainstormen om via de scoop onder de romp lucht naar voren te brengen, want vliegen zit er in ieder geval op deze manier niet meer in.
Nu lees ik dat de CARF Mustang daar ook wel eens koelingsproblemen geeft met volledig ingebouwde motoren dus misschien dat er vanuit die hoek ervaringen zijn?
Graag jullie visie en ideeën over deze issues.
Thanks!
Recent heb ik een vliegwaardige 1/4 schaal P51D overgenomen. Onder de cowling ligt een volledig ingebouwde ZG62 met Mick Reeves vertraging en uitlaat met functionele V12 stacks.

Koeling via de kleine originele intake onder de Spinner en een gat aan de onderkant bij de uitlaatpot.

Afgelopen week ben ik begonnen met het vliegklaar maken van de kist en de uitlaat gedemonteerd ivm het aanbrengen van de smoke inspuiting.
Dit bracht het volgende aan het licht:

Een weggebrand balsa spant direct achter de pot:

Oververhitting dus.. Maar... Nu lekt de ZG62 ook aan alle kanten:



Dat er een koeling probleem is moge overduidelijk zijn. Maar heeft het extreem lekken van de motor direct verband met de over verhitting/ te hoge temperatuur in die ruimte? Mijn gevoel zegt van wel. Kunnen de V12 stacks bijdragen aan een te hoge uitlaat temperatuur?
Toestel vliegt overigens al jaren met deze setup.
Zit al wat te brainstormen om via de scoop onder de romp lucht naar voren te brengen, want vliegen zit er in ieder geval op deze manier niet meer in.
Nu lees ik dat de CARF Mustang daar ook wel eens koelingsproblemen geeft met volledig ingebouwde motoren dus misschien dat er vanuit die hoek ervaringen zijn?
Graag jullie visie en ideeën over deze issues.
Thanks!
Laatst bewerkt: