Ovet Vlotkraan

Waarom ik een ander idee aan het bedenken ben, omdat het misschien nog eenvoudiger kan door bv het geheel op een servo te laten draaien.
Een servo die op de bodem van de pont staat en waar de binnenas op vast staat.
Dit onderweg gelagerd in de buitenkoker moet kunnen denk ik.
Kraanhuis monteren op de binnenas en klaar.
Lijkt simpel maar kan voor problemen misschien zorgen, al ik niet weet de welke.
Het eerste wat in me zou opkomen is de bekabeling naar boven toe en waardoor je verplicht bent om glijcontacten of hoe ze ook noemen te moeten gebruiken.

Klopt het of spreek ik wartaal nu?:p
Verbeter me als ik mis ben.

Mvg, Pascal

Als ik het goed begrijp wil jij de hele kraan op een asje laten steunen en draaien?
Ik ben niet thuis in dat servo gebeuren, dus ik kan me er niet echt een goed beeld van vormen, maar zoals jij het wilt doen denk ik dat tie klem gaat lopen tussen het kraanhuis en de zuil

Naar mijn idee moet je tussen de zuil en het kraanhuis toch een taatslager of een glijlager moeten plaatsen waarop het hele gebeuren op rust en gemakkelijk rond kan draaien anders komt het niet goed denk ik.

Mijn vorige kraan heeft ook geen spilcontact, Ik zorg dat tie niet meer draait als 3 kwart slag. Het is wel opletten, maar ik kan er dan ook gemakkelijk bij als ik denk dat het niet goed gaat..

Inderdaad Xilence, dat is dus ook weer een punt.
Is de servo sterk genoeg om dit te dragen.
Ik weet een servo is natuurlijk niet gemaakt om gewicht te dragen maar zoals je zegt als het gewicht word opgevangen kan het wel.
Er zitten lagers binnenin maar wat bedoel je juist met een glijlager want dat kan ik me niet goed voorstellen.

Mvg, Pascal

Hola dat ziet er iets leuk uit.
Ga het wel is effe moeten lezen in m'n beste engels.

Bedankt voor de leuke ideeën!

Ik denk alleen wel dat als je gaat voor een directe aansturing van het zwenken met een servo, dat je geen stick zal kunnen gaan gebruiken.
Ik ben bang dat dat te snel en schokkerig gaat.
Of je moet de draaisnelheid van de servo (zeil lier) kunnen instellen.
Misschien moet je dan naar een meerslagen knop die je dan plaatst in plaats van de draaiknop op de zender.

61.47.006.jpg

__DBimages_afbeeldingen_100_componenten_ct26_280_280.jpg

Die zijn er in verschillende uitvoeringen (zelfs met een rem om de knop vast te zetten)

Als je dan al wat geoefend bent met de werking van de kraan ga je toch nog steeds een handje tekort komen.
1 stick voor het af en optoppen , 1 voor de lieren en dan nog een draaiknop voor het zwenken, lijkt me niet handig.
Misschien toch maar voor motor met regelaar kiezen en zonder draaibeperking.
Als je de stick dan loslaat dan stopt hij ook met draaien en blijft hij ook ineens staan.
Vandaag genoeg stof tot nadenken gehad, en stop ermee.

Bedankt.

Pascal

volgens mij zijn er wel RC systemen waar je de snelheid van de servo kan programmeren.
Dan draait die toch langzaam ook al zwiep je de stick heen en weer.

Geen mogelijkheid om een langzaam draaiende motor met een rubberen verdikking op de schroefas tegen de krans van de kraan te laten draaien?
Beetje het wiel tegen wiel effect?
Al zit je dan wel weer met het nadeel dat die maar 1 kant op kan :-\ En dat is ook zo zonde.
Nevermind. Was anders leuk idee geweest in mijn leken ogen :)

Je moet zorgen dat je de beide delen makkelijk op elkaar te draaien zijn en zonder speling, ander loopt de boel klem als de kraan voorover of achterover leunt. Alleen met een as waar het kraanhuis op rust gaat je dat niet lukken denk ik.
Met een glijlager bedoelde ik dat deze 2 delen gemakkelijk over elkaar heen moet kunnen glijden, bv 2 bronzen ringen, al zou dat zeker niet niet mijn keus zijn. Het moet er tussen altijd vet zijn. Zie persoonlijk liever met een kogellager of naaldlager.

Zoals op de foto moet het tussen deze 2 delen gemakkelijk en zonder speling kunnen draaien.

Hallo.

Het brengt wat teweeg zo'n kraan.
Heb snel even schets gemaakt zo als het bij mijn kraan
in elkaar steekt.
Het is met een glij lager (gewoon van pvc buis) omdat ik
opdat moment niks anders had.
Het kan op nog veel meer manieren natuurlijk.
Het kraan huis staat op het onderste lager.
De as van het zwenk tandwieltje is door boord en de benodigde
ruimte voor het tandwieltje uit gevijld.

De as is hol daar loopt de +en- door naar boven.
Zo'n kraan maakt bijna nooit hele rondes en een paar kan best.
Als hij uit elkaar moet om te vervoeren 2 stekers los en het is weer uit elkaar.

Misschien is er wat duidelijkheid.
Gr Martin.

Ha nu lijkt het me duidelijk Martin, op de foto's kon ik het echt niet goed uithalen hoe het nu echt zat.

Een vraagje, die tandkrans waar heb je die gevonden want heb al volop zitten googlen maar daar vind ik em niet.

Mvg Pascal

Tiens, ben blij dat jij em gevonden hebt want was al paar dagen op conrad aan het zoeken en vond massa's tandwielen maar deze net niet.
Dank u,

Pascal

Pascal, die stond onder de favo's.

De winkel is leuk en gevarieerd, maar zoeken op die site is een drama.

Ik weet niet of ze meer afmetingen hebben en of deze past.

groet Harm

Back